اولیانوف و رابرت مالی در یک قاب آیا هماهنگی روسیه و آمریکا در وین به نرمی و توافق ایران نزدیک است؟

اولیانوف و رابرت مالی در یک قاب  آیا هماهنگی روسیه و آمریکا در وین به نرمی و توافق ایران نزدیک است؟

روز جدید هشتمین دور مذاکرات در وین که با آغاز سال جدید میلادی به مدت سه روز به حالت تعلیق درآمده بود، امشب (دوشنبه) در هتل کوبورگ از سر گرفته می شود.

به دلیل تعطیلی سالن های میزبان مذاکرات در هتل کوبورگ به مناسبت آغاز سال نو، مذاکرات از جمعه گذشته به مدت سه روز متوقف شد.

با وجود اعلام توقف مذاکرات در وین، رایزنی های غیررسمی و تبادل متون در نشست های غیررسمی بین هیات های کارشناسی ایرانی و هیات های مستقر در وین ادامه یافت.

علی باقری، سرپرست تیم مذاکره کننده ایران، پنج شنبه گذشته مذاکرات دور هشتم را «مثبت» توصیف کرد. امیدواریم پس از بازگشت همتایان غربی خود به وین (دوشنبه) موضوع لغو تحریم ها را جدی تری اتخاذ کنیم.

دیدار اولیانف و مالی با برجام

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین چهارشنبه گذشته در توییتر نوشت: «با رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران ملاقات کردم. هماهنگی و رایزنی نزدیک بین هیئت های روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات وین پیش شرط مهمی برای پیشرفت در احیای شورای امنیت سازمان ملل است.

وی همچنین در دیدار با رابرت مالی اولیانوف “مسائل مهمی را که در جریان مذاکرات برای احیای شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث قرار می گیرد” مورد بحث قرار داد.

واکنش کیهان به انتشار عکسی از دیدار دو نفره اولیانوف و رابرت مالی

روزنامه اصولگرای کیهان در خصوص دیدار دوجانبه اولیانف و رابرت مالی می نویسد: انتشار عکسی از دیدار اولیانف نماینده روسیه در وین با رابرت مالی (نماینده ویژه آمریکا در ایران) عذرخواهی برای آماده شدن برای این دیدار بود. عمل روانی بعدی این رسانه ها می گویند چرا مستقیم با آمریکا مذاکره نمی کنند و به آمریکا اجازه تجارت نمی دهند؟ یا طبق متنی که اولیانوف در فارین پالیسی منتشر کرده و رد و تصحیح شده است، ادعا می شود که ایران از مواضع خود عقب نشینی می کند و روسیه و چین به جای ایران تصمیم می گیرند و … این یک مبارزه رسانه ای است در حالی که نخست، رابرت مالی اخیرا گفت: «ما حاضر نیستیم توافقی بدتر از برجام را بپذیریم زیرا ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است». این کلمه کجای عقب نشینی ایران را نشان می دهد؟ برعکس، به افزایش فشار ایران اشاره می کند. ثانیاً، درست زمانی که تروئیکای اروپایی یا نماینده آمریکا با هم دیدار می کنند، نمایندگان روسیه و چین می توانند مذاکرات مشابهی داشته باشند، اما عجیب است که رسانه ها از هماهنگی تروئیکای اروپایی و آمریکایی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران هیجان زده هستند، اما روسیه نماینده ملاقات می کند. آنها از طرف آمریکایی به عنوان بهانه ای برای گره گشایی استفاده می کنند. ثالثاً ایران دو سال قبل از برجام به اندازه کافی با مقامات آمریکایی گفت وگو کرد و نتیجه آن کلاهی بود که آمریکا بر سر دولت وقت ایران گذاشت و توانست در عرض دو سال – با وجود خروج از توافق – دولت وقت ایران را سرنگون کند. او را وادار کنید که به کار خود ادامه دهد!

کیهان گفت: با جدی‌تر شدن توافق‌های 25 و 20 ساله با چین و روسیه، جنبش‌های طیف غرب به نمایندگی از آمریکا و غرب تشدید شده است. برخی از این اتفاقات به دلیل سفر مهمی است که رئیس جمهور تا چند هفته دیگر به دعوت همتای روس خود به مسکو خواهد داشت.

ادعای سایتی در نزدیکی شورای عالی امنیت ملی؛
تصمیم نظام برای احیای برجام و لغو تحریم ها

وبسایت نورنیوز نزدیک به شورای عالی: روند مذاکرات جدید وین در حالی در جریان است که برخلاف گذشته، افکار عمومی ملتهب و تشنجی نیست و دوگانگی دروغین و ضد صلح آمیز در جامعه خبری منتشر می شود. برای امنیت ملی گفت نه.

یکی از سایت های نزدیک به شورای عالی امنیت ملی می افزاید: با تشکیل دولت سیزدهم و تصمیم نظام مبنی بر بسته شدن پرونده تحریم های غیرقانونی و سرکوبگرانه، مجموعه سازوکارهای مورد نیاز برای رسیدگی به این پرونده امنیت ملی تغییر چشمگیری پیدا کرده است. در ابتدا تلاش زیادی برای منفعل ماندن دولت در مذاکرات صورت گرفت، با وجود سر و صدای تبلیغاتی، اقدامات لازم برای تعدیل مسیر دولت قبل انجام شد، ابتدا دولت سیزدهم متهم به مخالفت با همکاری های بین المللی شد، سپس حملات شدید ادامه یافت. و تبلیغ علیه تیم مذاکره کننده و متهم کردن آنها به «بی سوادی و …»، اما مدیران در دام و به دور از حاشیه سازی وظایف خود نبودند. رویکرد سازگار دولت گذشته نیز به شدت با عملیات عادی نیروهای مسلح مخالفت کرد و استدلال کرد که این امر باعث تحریک احزاب غربی می شود، اما اکنون رزمایش پیامبر اعظم 17 مورد تمجید رئیس جمهور قرار گرفته است تا نشان دهد در دولت سیزدهم، «میدانی» و «دیپلماسی» است. جامع هستند. مذاکرات وین عرصه مهمی است که در معرض دید ملت قرار گرفته و می تواند زمینه را برای مقایسه دو روش و منش سیاسی و اخلاقی برای حل مسائل مهم کشور فراهم کند.

آیا نرمش و توافق ایران نزدیک است؟

پیشتر نماینده روسیه در مذاکرات وین گفته بود که ایران با درخواست چین و روسیه برای عقب نشینی از مواضع خود موافقت کرده است.

مقامات ایرانی درباره اظهارات نماینده روسیه اظهار نظری نکرده اند، اما برخی رسانه های نزدیک به دولت آن را تایید کرده اند.

حال با توجه به این نشانه ها و تحلیل های رسانه ای نزدیک به دولت رئیس جمهور و ادعای نماینده روسیه به نظر می رسد بدنه دولت روحانی که اصولگرایان قصد سرنگونی آن را داشتند در حال احیای مجدد است. به گفته کارشناسان و تحلیلگران، بدون این لغو تحریم ها، شرایط برای ایران در آینده سخت تر خواهد شد و فشار بر مردم بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید