وزارت خارجه آمریکا از تحقیقات کنگره درباره رابرت مالی جلوگیری می کند

وزارت خارجه آمریکا از تحقیقات کنگره درباره رابرت مالی جلوگیری می کند

یک رسانه آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن از تحقیقات کنگره درباره رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران جلوگیری می کند.

واشنگتن فری بیکن در گزارشی اعلام کرد که وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اطلاع داده است که به سوالات مربوط به موضوع رابرت مالی یا اتهامات علیه وی پاسخ نخواهد داد.

اف‌بی‌آی (دفتر تحقیقات فدرال) و دیگر آژانس‌های امنیتی ایالات متحده از ماه گذشته درباره رابرت مالی به اتهام سوء استفاده از اطلاعات طبقه‌بندی شده تحقیق می‌کنند. او در حال حاضر در مرخصی اجباری است.

در پیام وزارت خارجه آمریکا به مک کال که توسط واشنگتن فری بیکن به دست آمده است، آمده است: وزارت امور خارجه قادر به ارائه اطلاعات یا اسناد بیشتر در مورد مجوزهای امنیتی پرسنل نیست.

به گفته مک کال، ممانعت از پاسخگویی وزارت امور خارجه به سؤالات اساسی و ارائه اطلاعات به کنگره «کاملاً غیرقابل قبول» است.

او همچنین اعلام کرد که “هیچ چیز جدی تر از اتهامات علیه مالی نیست”.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان همچنین گفت: کنگره این حق را دارد که دقیقا بداند چرا مجوزهای امنیتی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تعلیق شد، دلیل برکناری وی چیست و بر اساس گزارش‌ها چرا در او در حال حاضر توسط اف‌بی‌آی تحت تحقیق است.» تحقیقات انجام شده، این مرد وظیفه مذاکره با جمهوری اسلامی ایران را دارد و جدی‌تر از این نمی‌توانست باشد.

یک منبع ارشد کنگره گفت کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این هفته نامه دیگری را برای طرح سوالاتی که نیاز به پاسخ فوری دارند به وزارت امور خارجه ارسال خواهد کرد.

مک کال در نسخه اصلی آن نامه نوشت: «عدم اطلاع رسانی وزارت امور خارجه به کنگره در این زمینه، در بهترین حالت عدم صداقت و در بدترین حالت، اطلاعات غلط عمدی و حتی غیرقانونی است.

دیروز سی بی اس نیوز گزارش داد که سه منبع آگاه به این شبکه گفتند که دفتر تحقیقات فدرال آمریکا در حال تحقیق از رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران است که اخیراً مشخص شد مجوز امنیتی او به حالت تعلیق درآمده و اکنون در مرخصی اجباری و بدون حقوق به سر می برد.
یکی از منابع به سی بی اس نیوز گفت که اف بی آی در حال تحقیق در مورد مدیریت راب مالی با اطلاعات محرمانه است. مشخص نیست بررسی این موضوع شامل موارد دیگری می شود یا خیر. این منبع مشخص نکرد که آیا FBI معتقد است که این یک پرونده جنایی در این مرحله است یا خیر.
به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، کمیته‌های اطلاعاتی کنگره مرتباً در مورد این نوع مسائل مطلع می‌شوند، اما قانون‌گذارانی که سی‌بی‌اس نیوز با آنها تماس گرفت، به دلیل حساسیت موضوع از اظهار نظر خودداری کردند.

راب مالی به عنوان نماینده ریاست جمهوری وزارت خارجه آمریکا در امور ایران منصوب شد و سابقه وی شامل تلاش برای احیای توافق هسته ای ایران و همچنین مذاکره برای آزادی حداقل سه شهروند آمریکایی بود که در تهران زندانی هستند. مالی از نزدیک با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و شورای امنیت ملی کاخ سفید، که بخش خاورمیانه آن توسط برت مک گورک اداره می شود، هماهنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید