راه آسان برای تبدیل “خودی” به “اینفلوئنسر”

راه آسان برای تبدیل “خودی” به “اینفلوئنسر”

گروه سیاسی: یکی از دغدغه های امنیتی ایران همیشه نفوذی ها هستند که ریشه در صلح دارند اما به کشورهایی مانند انگلیس، آمریکا، اسرائیل و … سفر می کنند. الان یکی از همین افراد به جرم جاسوسی اعدام می شود. یکی که اولین نبود و مطمئناً آخرین هم نخواهد بود. «علیرضا اکبری» متولد 29 مهر 1340، برادر شهید و از خانواده ای متدین و انقلابی بود که سابقه 70 ماه حضور در جبهه های دفاع مقدس را در کارنامه خود داشت. معاون سابق روابط خارجی وزارت دفاع، همکار سابق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مشاور سابق فرمانده نیروی دریایی ارتش، رئیس سابق معاونت دفاع و امنیت مرکز تحقیقات وزارت دفاع، رئیس سابق سازمان اجرای مصوبه 598 ارتش، رئیس سابق معاونت تحقیقات دفاعی وزارت دفاع، مشاور امور راهبردی وزیر دفاع و فعالیت در مرکز مطالعات راهبردی ریاست جمهوری از سوابق اکبری بود. در ادامه این گزارش به برخی از مقامات نظامی و علمی امنیتی که به اتهام جاسوسی و نفوذ محاکمه شده اند می پردازیم.

سعید امامی، معاون وقت وزارت اطلاعات در دهه 70، از دیگر مقاماتی بود که در پی قتل‌های زنجیره‌ای متهم به جاسوسی و نفوذ بود، اما این پرونده به طرز مرموزی با حمل بسته شد. خودکشی در زندان در طول دو دهه گذشته، چندین مورد جاسوسی توسط نیروهای به اصطلاح داخلی جنجال برانگیخته است. علی اشتری متولد 1342 یکی از مردانی بود که در سال 1387 به اتهام جاسوسی برای دولت اسرائیل محاکمه و در 6 آبان همان سال اعدام شد. وی که یک شرکت مخابراتی و بی سیم را اداره می کرد، در زمینه فروش تجهیزات فنی و الکترونیکی با برخی وزارتخانه ها و ادارات امنیتی، دفاعی و نظامی کشور همکاری می کرد و به همین دلیل اطلاعات ویژه ای داشت. اشتری بدون گذر از فیلترهای اطلاعاتی ویژه کشور می تواند میزان دسترسی خود را افزایش دهد و با افراد مختلف ارتباط برقرار کند و در مجامع داخلی و خارجی شرکت کند. توانایی او در جلب اعتماد مشتریانش، او را به مراجعه به مراکز و پروژه های مهم کشور سوق داد و همچنین از همین مقدار اطلاعات استفاده کرد و در اختیار سرویس های اطلاعاتی اسرائیل قرار داد. در نهم اردیبهشت ۱۳۹۱ «محمد حیدری» و «کوروش احمدی» که به گفته دادستان برای سازمان‌های جاسوسی سیا و موساد با نفوذ در مراکز امنیتی و نظامی جاسوسی کرده بودند، اعدام شدند. همچنین «سید جمال (سیاوش) حاجی‌زوار (جلال حاجی‌زوار)» متولد 1351، کارمند قراردادی سازمان هوافضای وزارت دفاع، در تاریخ 23 شهریور 1395 به همراه همسر سابقش «لیلا تاجیک» به اتهام جاسوسی برای سازمان هوافضای وزارت دفاع بازداشت شد. سیا و دولت آمریکا پرونده حاجی زواره پس از خاتمه تحقیقات دادگاه نظامی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و دادگاه نظامی تهران پس از چندین جلسه رسیدگی، وی را مجرم شناخته و با استناد به اسناد و مدارک و اعترافات متهم به اعدام محکوم کرد. متهم . حکم اعدام صادره سپس به تایید دیوان عالی کشور رسید و پس از تشریفات قانونی این حکم در تیرماه ۱۳۹۷ در زندان رجایی شهر اجرا شد.

«محمود موسوی مجید» پسر کاظم که در نیروی قدس سپاه خدمت می کرد، از دیگر افرادی است که به گفته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه، یکی از اتهامات وارده به وی اعلام محل بوده است. و محل سکونت سردار قاسم سلیمانی و برخی از فرماندهان نظامی در مقاطع مختلف، خدمات جاسوسی سیا و موساد بود. موسوی ماجد در تاریخ 28 مهرماه 1396 به اتهام جاسوسی بازداشت شد و شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی به اتهامات انتسابی وی رسیدگی و این شعبه در تاریخ 3 شهریور 1397 حکم اعدام وی را صادر و سرانجام در صبح روز 9 تیر 1398 حکم اعدام وی صادر شد. انجام شد. همچنین در تاریخ 3 تیر 1398، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه، از اعدام رضا اصغری، افسر بازنشسته فضایی وزارت دفاع به اتهام جاسوسی موشکی خبر داد. عسگری در سال 2015 با بازنشستگی پیش از موعد وزارت دفاع را ترک کرد و در سال های پایانی خدمت و پس از بازنشستگی به سازمان سیا پیوست. او برای اطلاع از فعالیت های موشکی ایران بخشی از این اطلاعات را به سیا فروخته بود.

در خبرها آمده بود که «پسر» یکی از «رهبران سابق» از یکی از مجتمع های سفارت فرانسه استخدام شده و کارمند آن محوطه بوده و البته آن سفارت به جمعی از مسئولان نیز خدمات ارائه می دهد. حصه اخیراً در این خصوص اطلاعیه هایی صادر کرده است که پس از ابلاغ سیگنال هایی مبنی بر ممنوعیت حضور نزدیکان مقامات، برخی ناظران این تحریم ها را نه تنها به ضرر منافع ملی دانسته اند، بلکه بر اساس مصالح کشور نیز عمل می کنند. ایران که حتی اگر غرب به دنبال تایید و اجرا باشد، در صورت عدم موفقیت، باید نهادهای داخلی نیز از آن پیروی کنند تا یکی از نقاط ضعف گروهی از مسئولان در مواجهه با غرب را اصلاح کنند.

لابی‌های ضدایرانی در آمریکا و کانادا برای تصویب قوانینی برای ممنوعیت حضور، تجارت و تحصیل بستگان مقامات ایرانی در این کشورها اقدام کرده‌اند. یکی از کشورهای اروپایی نیز به دنبال تصویب تحریم ها در اتحادیه اروپا است که یکی از مفاد آن ممنوعیت حضور بستگان کارکنان ما در این کشورها و حتی اخراج آنها از خاک اروپا است.

اگرچه اصل هر تحریمی ظالمانه است، اما باید به عنوان یک استثنا از این تحریم خاص استقبال کرد. اگرچه این تحریم ها در کوتاه مدت به این دسته از مسئولان لطمه می زند، اما در بلندمدت گامی بلند در جهت تامین منافع ملی به ویژه حفظ امنیت ملی است. آماری که حاکی از حضور چندین هزار نفر از بستگان مسئولان در کشورهای دیگر در سال های گذشته بود بسیار نگران کننده بود و با این عظمت طبیعی بود که اراده ای برای مقابله با این پدیده خطرناک در سطوح تصمیم گیری وجود نداشت.

علاوه بر این، حضور این بستگان می‌تواند فرصتی برای سرویس‌های اطلاع‌رسانی برای تحت فشار قرار دادن مسئولان برای استفاده در سطوح مختلف و یا تبدیل برخی از این بستگان به عامل این خدمات برای رهایی مسئولان و یا تأثیرگذاری بر افکار و دستورالعمل‌های آنان باشد. مقامات از طریق آنها بنابراین ایجاد کمترین ذهنیت و جاسوسی بالاترین ظرفیتی است که این حضور می تواند برای سرویس های خارجی داشته باشد و ساده لوحانه است که فکر کنیم این سرویس ها از این ظرفیت استفاده نکرده یا نخواهند کرد.

در واقع این که در این سال ها ویزا و سپس اقامت بستگان برخی از مقامات از سوی برخی کشورها راحتتر از سایر اتباع اعطا شده است، نگرانی ای است که باید شنیده شود، در عین حال مقررات منع اقامت فرزندان. مقامات توسط دستگاه های اطلاعاتی و قضایی تایید و اجرا شد. البته اکنون با این اقدامات غربی ها می توان گامی به جلو برداشت و مجلس قانون ممنوعیت اقامت فرزندان مقامات در کشورهای خارجی را تصویب کرد.

البته اخیرا برخی نهادهای حساس در این خصوص اطلاعیه هایی صادر کرده اند، اما انتظار می رود مجلس در یک طرح انقلابی و در راستای حفظ امنیت کشور، این اقدام را به عنوان آیین نامه ملی تصویب و برای متخلفان مجازات اشد در نظر بگیرد. در حد اقدام علیه امنیت ملی. می توان گفت در مواردی که قانونگذار بتواند این موارد را احصا کرده و در قانون لحاظ کند، این حضور اجتناب ناپذیر است، از جمله این استثنائات می توان به آموزش تنها در رشته های نوظهوری که در مراکز آموزش عالی ایران تدریس نمی شود، اشاره کرد.

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید