راه اندازی قرارگاه مددکاری اجتماعی امیرالمومنین(ع) در راستای ارتقای شاخص های فرهنگی اجتماعی مناطق آزاد.


ساعت: 18:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۱
کد خبر: 1804892

دبیرخانه لبیک شورای عالی مناطق آزاد با دستور مقام معظم رهبری (مجاله)؛

جمعی از مداحان کشور در لبیک با آخرین فرمایشات حضرت آقا با حمایت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، قرارگاه ملی مددکاری اجتماعی امیرالمومنین را ایجاد کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش فرینا، جلسه توجیهی راه اندازی قرارگاه ملی مددکاری اجتماعی امیرالمومنین(ع) با حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی برگزار شد.

سعید محمد در این دیدار گفت: رهبر معظم انقلاب بارها در سخنان خود درباره لزوم استفاده از ظرفیت مردمی تشکل های خودجوش مردم نهاد برای ترویج فرهنگ اسلامی صحبت کرده اند. راه حل یکی از آنهاست.

وی افزود: کار در مجتمع های دولتی کند و مردد است اما استفاده از توانایی های خودجوش مردم این کاستی ها را ندارد لذا امروز حضرت آقا دغدغه آسیب های اجتماعی و راه های مقابله با آن را دارند.

مشاور رئیس جمهور گفت: در یک جامعه یک و نیم میلیون نفری، هشت منطقه آزاد که معمولاً مناطق مرزی هستند، با مشکلات و محرومیت های زیادی مواجه هستیم، مانند چابهار که اگر نام مناطق آزاد را نام ببریم، با حاشیه نشینی بالایی مواجه هستیم. همه چیز است. یادشان می آید کیش، کیش و کشم هم با وجود چهره زیبا درگیر مشکلات زیادی هستند.

سعید محمد گفت: ما نگران بهبود وضعیت فرهنگی اجتماعی این جامعه کوچک هستیم و باید کاری کرد، آنها شکل گرفته اند و از نزدیک متوجه مسائل اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: با دانش آموزان نیز چنین جلساتی داشتیم تا از ظرفیت و حضور آنها در مناطق استفاده کنیم. ما اکنون به طور کامل با گروه های جهادی در ارتباط هستیم. آنها مناطق را دیده‌اند، طرح‌ها و برنامه‌های خود را ترسیم کرده‌اند و می‌دانند کجا باید باشند. «در اینجا یک درمانگاه یا مدرسه وجود دارد و با گروه‌هایی مانند بنیاد برکت برای پروژه‌های خوداشتغالی قراردادهایی داریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعت و ویژه اقتصادی گفت: برای بحث جرایم غیرعمد زندانیان در مناطق آزاد تدابیری اتخاذ شده است. افرادی هستند که به کار خوب علاقه دارند. شما هم اعتماد به نفس دارید. از این طریق می توان خیریه ها و مشکلات را به هم مرتبط کرد.»

سعید محمد گفت: شاید زمانی این نگاه این بود که هدف مناطق آزاد فقط توسعه اقتصادی است که پول می آورد، می خواست کار دیگری انجام دهد، حالا اما هر فعالیت اقتصادی باید پیوست فرهنگی اجتماعی داشته باشد، مجموعه هایی را سفارش داده ایم. از نیروهای بومی استفاده کنید، آموزشگاه های فنی و حرفه ای ایجاد کنید و آنها را آموزش دهید، از مردم بومی فقط به عنوان امنیت استفاده نکنید، حل همه مشکلات فقط نیاز به پول ندارد، گاهی اوقات با درایت و فکر می توان مشکلات را حل کرد.

وی با اشاره به نامگذاری این مجموعه به نام قرارگاه امیرالمومنین (ع) گفت: حضرت علی (ع) نمونه کامل عدالت خواهی و عنایت اجتماعی بود تا جایی که شخصاً از پرورشگاه بازدید و لقمه نانی گذاشت. و خرما در دهان یتیمان، امروز وظیفه داریم با تثبیت رویکرد ائمه(ع) در راه تحقق عدالت، محرومیت زدایی و توسعه متوازن گام برداریم.


** آسیب های اجتماعی مهم ترین خطر انقلاب اسلامی است

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در این دیدار گفت: آقا فرمودند آسیب های اجتماعی مهم ترین خطر انقلاب اسلامی است.

مهدی حسین زاده افزود: در حوزه های حکمرانی اجتماعی برای حل مشکل مهم ترین مولفه مشارکت مردم در مشکلات است. بهترین توانایی های ما در هیئت وجود دارد، هیئت ها و مداحان افرادی هستند که قابل اعتماد هستند، چرا که همه ما در این هیئت ها بزرگ شده ایم.

امیرالمومنین دبیر ستاد ملی مددکاری اجتماعی نیز گفت: سعی داریم از ظرفیت مداحان و مداحان اهل بیت در قالب این قرارگاه استفاده کنیم.

علی قجری ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال جاری برنامه ریزی ها و بازدیدهای میدانی انجام شود و مرحله شناسایی و آسیب شناسی داشته باشیم تا از ابتدای سال 1401 کار عملی آغاز شود.

رئیس قرارگاه ملی مددکاری اجتماعی امیرالمومنین(ع) پس از این دیدار گفت: امیدواریم فعالیت های قرارگاه امیرالمومنین در مناطق آزاد و ویژه به الگویی برای کل کشور تبدیل شود تا از این فرصت‌ها می‌توان استفاده کرد: «از حکم و قیمت استفاده کنید، چون ما جزو مردم هستیم، می‌دانیم چه می‌خواهند و چه می‌گویند.

مرتضی طاهری افزود: آقا در جلسه اخیر گفتند که هواداران در صحنه های مختلف مانند سیل، زلزله و تاج خوش درخشیدند. در تبیین جهاد نیز باید به وظیفه خود عمل کنیم.»

طاهری یادآور شد: قبل از انقلاب مردم منبر کمک می گرفتند و فعالیت های جهادی داشتند. من بارها گفته ام که مرحوم استاد کافی ما به تنهایی جهاد سازندگی بود. اگر منبر هر روستایی باشد منبر می رود. آنها درمانگاه ندارند. «مردم سر کار می آمدند و بعد او را دنبال می کرد تا کار را تمام کند.

این مداح اهل بیت گفت: مردم علاقه خاصی به خادمان اهل بیت دارند همانطور که اگر خدا بخواهد همیشه در مراحل حساس دل خود با نظام و انقلاب و اهل بیت بوده اند. , با تشکر از نام امیرالمومنین برای رفع مشکلات مردم در این اردوگاه رفع شود.

حجت الاسلام احمد پناهیان نیز در ادامه این نشست گفت: کار جهادی باعث احیای جامعه، محرومیت زدگی مستضعفان و بی تفاوتی موجب قساوت قلب می شود، یکی از رسالت های ما تجلیل از احیای قلوب است. در زمان های اخیر جوانان قلب ما مورد حمله قرار خواهند گرفت.

وی افزود: مردم از اهل بیت دوری نکنند. زیان ناشی از زوال ایمان مردم به اهل بیت از از بین رفتن ایمانشان به نظام بیشتر است، زیرا اعتقاد به اهل بیت مبنی بر برپایی انقلاب اسلامی، پشتوانه آن بود. جبهه های اهل بیت علیهم السلام و با جان خود جنگیدند.

پناهیان یادآور شد: ارتباط با دانشگاه و فناوری جهادگران را به فال نیک می گیریم. دشمن از چهل سال پیش با ایجاد اتاق فکری مانند رند کار علمی برای نابودی اسلام و انقلاب اسلامی را آغاز کرد. اکنون باید کار جهادگران را با علم پیوند دهیم، «بیایید مشکلات مردم را حل کنیم، به فکر تعالی هم باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید