راه کارهای حل معضل ناترازی بنزین/ به صدا درآمدن زنگ خطر واردات شدید بنزین



هادی بیگی نژاد عضو کمیته انرژی مشاوره اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موی در خصوص مشکل نترازی گازوئیل وی در مورد نیاز کشور و نیاز کشور به واردات گسترده این فرآورده سوختی برای سال آینده گفت: مشکل بنزین مشکل امسال و سال گذشته کشور نیست، بلکه سال هاست که کشور درگیر مشکل بنزین است. و ما همیشه اعتبارات بسیار زیادی را صرف بنزین می کنیم.”

وی در ادامه گفت: برای رفع این مشکل اقدام به ساخت پالایشگاه کردیم و توانستیم سال ها نه تنها از واردات خلاص شویم، بلکه به صادرکننده بنزین تبدیل شدیم.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: اما امسال 1402 به دلیل اینکه ظرفیت پالایشی کشور نسبت به سال های گذشته متوقف شد، در نتیجه واردکننده بنزین شدیم.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: هر ساله ظرفیت جدیدی برای مصرف کشور ایجاد می شود که خودروهای جدید وارد چرخه می شوند. 1 تا 2 میلیون در سال یک ماشین خودروهای جدید به ناوگان خودروهای کشور اضافه می شوند و از سوی دیگر خودروهای فرسوده و قدیمی از چرخه خارج نمی شوند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: از سوی دیگر با این اقدامات مصرف ما افزایش می یابد. اگر به موازات این افزایش مصرف پالایشگاهی نسازیم قطعاً دچار نارضایتی خواهیم شد و در مرحله دوم اگر مصرف بنزین را بهینه نکنیم باز هم مشکل داریم.

بیگی نژاد با بیان اینکه اکنون با این مشکل مواجه شده ایم، تصریح کرد: از آنجایی که پالایشگاه نساخته ایم واردکننده بنزین هم شده ایم. واردات بنزین در سال آینده افزایش می یابد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: راهکار مقابله با این کمبود بنزین ساخت پالایشگاه ها و راه اندازی هر چه سریعتر پالایشگاه ها است و در مرحله دوم باید برای تولید خودروهای کم مصرف و هیبریدی تدابیری اتخاذ کنیم. و اسقاط خودروهای فرسوده

بیگی نژاد معتقد است از سوی دیگر باید موتور خودروها را نیز بهینه کنیم. اما در مورد این مسائل متاسفانه سیاست جدی و کاری وجود ندارد. اراده جدی برای بهینه سازی تولید خودروهای برقی و هیبریدی و خروج تدریجی خودروهای فرسوده وجود ندارد.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: «وزارت حراست پس از انتصاب وزیر جدید به این موضوع جدی پرداخته و وزارت نفت نیز برای این موضوع اعتباری در نظر گرفته است.» اما در مجموع شاهد هیچ گونه برنامه جدی نیستیم. حرکت در این زمینه در کشور است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: بنابراین اگر به این موارد توجه نکنیم، هر چه جلوتر برویم دردسر بیشتری خواهیم داشت و بر تعداد وارداتمان نیز افزوده می شود. واردات هر لیتر بنزین برای ما حدود 60 سنت هزینه دارد، بنابراین هر چه جلوتر برویم وضعیت بدتر می شود و باید بخش زیادی از منابع ملی کشور را صرف واردات بنزین کنیم.

وی در ادامه افزود: حرکت به سمت شارژ دوگانه خودروها یکی از آن راه هاست و در کنار سایر موارد باید شارژ دوگانه خودروها نیز در دستور کار قرار گیرد.


آیا این خبر مفید بود؟