رتبه بندی معلمان به یکی از چالش های اصلی دولت سیزدهم تبدیل شده است

رتبه بندی معلمان به یکی از چالش های اصلی دولت سیزدهم تبدیل شده است

لایحه رتبه بندی معلمان این روزها به یکی از اصلی ترین چالش های بودجه ای و اداری دولت سیزدهم تبدیل شده است. از یک طرف، معلمان برای گذران زندگی خود با مشکل مواجه می شوند و در مقایسه حقوق خود با سایر مدیران احساس ناعادلانه می کنند. از سوی دیگر دولت سیزدهم با بدهی های کلان به جا مانده از دولت قبل و کمبود منابع مالی مواجه است.

سقف حقوق در وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر زیر سوال است. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط خبرنگار تسنیم، حداقل دستمزد در تمامی وزارتخانه ها 3.5 میلیون تن است که وزارت آموزش و پرورش نیز از این قاعده مستثنی نیست، البته این رقم برای معلمان مبتدی (رسمی) بیشتر است.

همچنین بیشترین حقوق در وزارت آموزش و پرورش 16 میلیون تن است که عمدتاً مربوط به مدیران مدارس مناطق فقیرتر و کمتر توسعه یافته است.

میانگین حقوق در آموزش و پرورش 7 میلیون و 900 هزار تن است.

اما مهمترین مشکل عدم توزیع متعادل حقوق بین کارمندان وزارت آموزش و پرورش است که تبعیض در این وزارتخانه را به دنبال داشته است.

در حالی که عمده ایرادات معلمان به بحث معیشتی اخیر و اعمال سختگیرانه طرح رتبه بندی معلمان در همین مجموعه وزارت آموزش و پرورش است، سازمان ها و اداراتی هستند که از نظر وضعیت حقوقی و حقوق مشخص تر به نظر می رسند. اصولا معلمان حقوق بگیر قابل مقایسه نیستند!

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان سازمان های وابسته به وزارت آموزش و پرورش هستند که توسط هیات امنایی اداره می شوند.

این سازمان ها که به عنوان هیأت امناء عمل می کنند، دارای بخش های مالی مستقل هستند و به طور مستقل با سازمان برنامه و بودجه برای تعیین بودجه مذاکره می کنند.

در سازمان های نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و سازمان آموزش و پرورش اورژانس با توجه به رفاه موجود وضعیت پرداخت حقوق نسبت به معلمان بهتر است.

موضوع بی عدالتی در نظام حقوق و دستمزد یکی از معضلات اساسی کشور است چرا که برخی سازمان ها و وزارتخانه ها با اخذ مجوز موفق به افزایش حقوق کارکنان خود شده اند. از سوی دیگر بی عدالتی در پرداخت حقوق در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که وزارت جدید آموزش و پرورش و حضور آقای نوری در راس این وزارتخانه راه حلی کلیدی، فکری و فکری برای این مشکل داد.

دیدگاهتان را بنویسید