رتبه معلم چگونه محاسبه می شود؟

رتبه معلم چگونه محاسبه می شود؟
بر اساس آیین نامه اجرایی ارزشیابی معلمان، افرادی که در حال حاضر وظیفه خطیر تربیت دانش آموزان در نظام آموزش رسمی و عمومی را بر عهده ندارند، مشمول رتبه بندی نمی شوند.

این روزها با پرداخت ارزشیابی معلم، وزارت آموزش و پرورش از اجرای این قانون خبر داد.

احکام اعضای کمیسیون بازرسی اواخر خرداد ماه سال جاری توسط وزیر آموزش و پرورش صادر شد و احکام اعضای کمیسیون های بازرسی منطقه و روسای کمیسیون های بازرسی شهرستان، منطقه، و ناحیه توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان صادر گردیده و احکام اعضای شورای بازرسی شهرستان، منطقه و ناحیه توسط مدیر صادر می گردد.رئیس آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحیه بوده است. صادر شده.

مرکز ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش نیز شرایطی را برای فعالیت ارزیابان حرفه ای مهیا می کند. همچنین وزارت آموزش و پرورش سایت rtb.medu.ir را معرفی کرد که معلمان می توانند مدارک خود را در آن بارگذاری کنند.

بخشنامه ارزشیابی معلم در تاریخ 10 مرداد 1401 به عباس نجار رئیس مرکز برنامه ریزی و امور اداری نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

در این بخشنامه آمده بود: خطاب به معاونت ها، سازمان ها، مراکز، دانشگاه ها، ادارات کل و ادارات مجتمع آموزشی و یادگیری اعلام کرد: بر اساس وعده انتخابات ریاست جمهوری و اعتقاد به ارتقای کیفی نظام آموزشی و پرداخت هزینه ها. توجه به وضعیت معیشتی معلمان گرانقیمت دولت علیرغم نواقص لایحه رتبه بندی ارسالی از سوی دولت قبل به شورای اسلامی و کمبود اعتبارات لازم برای اجرای آن، دولت لایحه رتبه بندی را تقویت و بر اجرای آن تاکید کرد.

مهم این است که بند 5 ماده 3 سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و یکی از ارکان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با توجه به نظام تربیت معلم. تامین نیروی انسانی (تصمیمات 8.7، 10.2، 11.4، 11.7، 12.1) و جزء (2) بند الف ماده (63) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور جمهوری اسلامی ایران مصوب 1394 خوشبختانه با همکاری شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون نظام ارزشیابی معلمان در تاریخ 24 اسفند ماه سال 1399 به تصویب مجلس شورای اسلامی و به تصویب نامه اجرایی آن رسید. 59426.T59794H مورخ 12 تیر 1401. و اصلاحیه 81843.T60151H مورخ 15 مرداد 1401 به تصویب هیأت وزیران رسید.

مقتضی است مشمولان قانون نظام ارزشیابی معلمان طبق آیین نامه اجرایی آن، جهت شروع فرآیند ارزشیابی به آدرس اینترنتی rtb.medu.ir مراجعه کنند.

* سوالات خود را از مرکز نظارت و ارزیابی کیفیت آموزش بپرسید

مرکز برنامه ریزی و امور اداری منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد استان ها سوالات خود را در خصوص رتبه بندی به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش ارسال کنند.

در اطلاعیه مورخ 31 مرداد 1401 مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش با موضوع رتبه بندی خطاب به ادارات کل آموزش و پرورش و آموزش و پرورش استان ها آمده است: در اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان. باید با نحوه پر کردن فرم ها، بارگذاری مدارک و اظهارنامه ها آشنا شوند.در خصوص سیستم رتبه بندی و رفع مشکلات احتمالی لطفا با مرکز نظارت و ارزیابی کیفیت آموزش در این خصوص هماهنگی نمایید.

کدام گروه از فرهنگیان مشمول اجرای قانون ارزشیابی معلمان نمی شوند.

1- اشخاصی که وظیفه خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان در نظام آموزشی رسمی و دولتی را بر عهده ندارند از قبیل:

الف) کارکنان منصوب یا منتقل شده به سایر دستگاه های اجرایی (با یا بدون حفظ پست سازمانی)

ب) كاركنان منصوب به مدارس غيردولتي (به استثناي رؤسا و معاونان معلم و دريافت حقوق از آموزش و پرورش).

ج) افراد انتقال یافته به دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی

2- نمايندگي به شوراي اسلامي

3- دانشجو معلمان

4- خدمات

5- انباردار

6- صرفا اداری

7- خروج بدون مزد

8- مستمری بگیران قبل از 31 شهریور 1400

همچنین نیروهای طرح مهر آفرین هنوز در رتبه بندی قرار نگرفته اند. این گروه در گزارشی جداگانه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سامانه ارزشیابی معلمان از 5 مرداد ماه فعال شد و اعلام شد معلمان واجد شرایط مدارک خود را بارگذاری کنند اما برخی معلمان گلایه دارند.

یکی از معلمان گفت: چندین بار خوداظهاری را پر کردم و اطلاعات را ثبت کردم اما سیستم در عملیات خطا می دهد و ثبت نمی شود.

وی افزود: از سوی دیگر قرار است اسناد زیادی بارگذاری شود و جمع آوری این اسناد و بارگذاری زمان زیادی می برد.

یکی دیگر از معلمان به خبرنگار فارس گفت: باید تدریس معلم و نحوه تدریس او را در رتبه بندی معلمان ارزیابی کنند. معلم تا چه حد از مطالبی که تدریس می کند به روز است و چقدر در تدریس خلاق و مبتکر است.

وی ادامه داد: انتظار از معلم برای نوشتن کتاب یعنی چه؟ اگر معلم دوست دارد بنویسد، بحث دیگری است، اما دلیل نوشتن کتاب توسط معلمان چیست؟

آقای هاشمی یکی از معلمان پیشکسوت تهران نیز به خبرنگار فارس گفت: ما معلمان فعالیت های زیادی انجام می دهیم اما تا به حال فکر نمی کردیم مدارک آنها را حفظ کنیم. اینها همه مشکلات است.

وی ادامه داد: از طرفی افراد زیادی را تربیت کرده ایم و در این سال ها به مقام های بالایی رسیده اند، این آموزش و این اتفاق در کجای رتبه بندی ها خودنمایی می کند؟

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس، چند روز پیش در سی و ششمین جلسه مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور، اظهار داشت: مبلغ مقرر در لایحه رتبه بندی برای معلمان و خستگی یک سال پرداخت شده است. و نیم رفته

وی ادامه داد: 8 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت قبوض هزینه شد و شاهد اجرای ارزشیابی معلمان هستیم که مرز جدیدی در آموزش و پرورش است.

اما رتبه بندی پرت چگونه محاسبه می شود؟

این کمک هزینه فقط به افرادی تعلق می گیرد که از 1 مهر 1400 تا 31 مرداد 1401 شاغل بوده و دستمزد پرداخت کرده اند. افرادی که در این مدت بازنشسته شده و یا بدون حقوق در مرخصی بوده اند مشمول این فوق العاده می باشند.

سوپر بر اساس روز کاری در هر ماه به صورت جداگانه محاسبه می شود، یعنی اگر فردی از ابتدای طرح مشغول به کار باشد، 11 ماه امتیاز فوق العاده برای او محاسبه شده است.

بر اساس آیین نامه ارزشیابی معلمان، این پاداش 45 درصد اقلام مشمول (حقوق کار، حقوق کارمند و پاداش عملکرد) محاسبه و معادل 50 درصد به صورت علی الحساب بدون کسور قانونی برای هر ماه به واجدین شرایط پرداخت شد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در پایان سی و ششمین گردهمایی مدیران و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور خطاب به مدیران آموزش و پرورش تاکید کرد که معلمان را با دقت و بدون عجله ارزیابی کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: انزجار در رتبه بندی جدی است و نباید گفت که رتبه بندی صرفاً داده شده است. عجله نکن. همچنین باید رتبه هر فرد به او داده شود و حتی به یک نفر هم بی انصافی نکنیم.

وزارت آموزش و پرورش هنوز اعلام نکرده است که چه تعداد معلم مدارک خود را بارگذاری کرده اند و این روند چقدر طول می کشد.

باید منتظر ماند و دید که روند اجرای ارزشیابی معلمان چگونه پیش می رود.

دیدگاهتان را بنویسید