رتبه چهارم پردیس سینمایی «بهمن» سنندج در کشور/ سینمای آزاد سنندج هفته آینده افتتاح می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، یکی از علایق کودکی ما این بود که روزی بازیگر شویم. تماشای صحنه‌های اکشن بازیگران، صحنه‌های خنده‌دار آن‌ها و تماشای زبان‌های شیرین کودکانه در آن زمان برای همه ما تبدیل به یک نوستالژی قدیمی شده بود. بله سینما از آن هنرهایی است که پیر و جوان و زن و مرد و اقشار مختلف با آن ارتباط برقرار می کنند و هرکس با ژانرهای مختلف او از جمله اکشن، اجتماعی، معنایی و… دوست می شود.

سینما صنعتی است که می تواند فرهنگ های مختلف را در هم آمیخته و مخاطب را به سمت و سوی دلخواه سوق دهد. سینمای ایران اما در سال‌های اخیر دچار رکود و بحران در تولید فیلم شده است که تقریباً نتوانسته مخاطبانی را که روزگاری در دهه‌های 40، 50 و حتی دهه 60 مقابل سینماها صف می‌کشیدند، جذب کند.

293251a9 f172 40ed afb6 66da35ffa0f3 خبر خاکستری

حیدر مرادی رئیس پردیس سینمایی کردستان در گفت و گو با کُردتودی گفت: سه سینما در سنندج، سکز و بیجار در استان وجود دارد که هر سه به معنای واقعی کلمه فعال و برجسته هستند.

مرادی درباره تاثیر کرونا بر سینمای استان کردستان گفت: سال 99 کاهش فاجعه‌بار تماشاگران سینما بود. متأسفانه از 4 اسفند 98 بسیاری از اصناف و مشاغل در کشور تحت تأثیر اپیدمی ویروس کرونا قرار گرفتند، اما در این بین سینماها زودتر از سایر اصناف تعطیل شدند و علیرغم تمامی پروتکل های بهداشتی تهویه مناسب و ارتفاع سالن دیرتر وجود دارد. هر کلاس دیگری که در مقایسه با سطح اتوبوس، رستوران و پرواز عجیب بود.

وی در ادامه گفت: دینامیت، چهره با استقبال خوبی مواجه شد. بنرهایی با عنوان خنده شما را تضمین می کنیم با همکاری موسسه ژیوار در سنندج توزیع شد و مردم با دیدن این بنرهای کمدی و خوش گذرانی دوباره با خوشحالی سینما را در آغوش گرفتند و این روند ادامه یافت … با اکران در فیلم گشت ارشاد. «که بسیار تاثیرگذار بود به خشم مردم از سینما پایان داد. بنابراین در 10 روز شاهد فروش 16 میلیارد تومانی فیلم های گشت ارشاد بودیم.

رئیس پردیس سینمایی کردستان افزود: در سال 1400 تا پایان آبان ماه امسال 21 فیلم در سینما بهمن اکران شد که 10 فیلم در ژانرهای اجتماعی از جمله قهرمان، خورشید، 6 فیلم کمدی و یک فیلم کودک به نام شهر گربه بود. . 3 فیلم در ژانر حراست از جمله منصور و درخت گردو (بمباران شیمیایی سردشت) و تک تیرانداز فیلمی ترسناک با موضوع و محتوای فرهنگ ایرانی به نام “پوست” به نمایش درآمد که علاوه بر این 21 فیلم فیلم‌هایی چون دشت خاموش، پنج ژانر کوتاه سامان حسین‌پور و آکو زند کریمی نیز با استقبال خوبی مواجه شدند.

مرادی خاطرنشان کرد: سینماهای استان کردستان اولین سینماهای کشور بودند که در سال 1396 پروژه سینمای کودک را راه اندازی کردند که هدف مهمی از این پروژه داشتم؛ این یک پروژه سرمایه گذاری فرهنگی برای کودکان تا 10 سال است. کودکی که عادت به تماشای فیلم در سینما دارد، عادت دارد یک ساعت و نیم سکوت کند و فیلم ببیند. دانش بصری به دست می آورد. قوه تخیل او در حال رشد است و از طرفی سینما رفتن با خانواده باعث افزایش دیالوگ بین فرزندان و والدین می شود. بچه ها چه فیلم را دوست داشته باشند و چه نخواهند با والدینشان در مورد آن صحبت می کنند و ارتباطی بین آنها ایجاد می شود. روزهای پنج شنبه و جمعه پخش می شد اما الان سه شنبه، پنج شنبه و جمعه فیلم کودک داریم.

وی گفت: در بحث فیلم کودک استقبال بسیار خوبی شد. فیلم «فیلمشاه» که یک انیمیشن بود و یک موزیک ویدیو ساخته شده بود که فضای شادی را ایجاد کرد، با استقبال زیادی روبرو شد و در این 6 سالی که از افتتاح سینمای کودک می گذرد، مخاطبان کودک ما رو به افزایش است و اکنون یکی از مخاطب پر جنب و جوش تبدیل به تبلت فیلم شده است. خوشبختانه زیرساخت های فرهنگی و سرمایه گذاری در استان کردستان صورت گرفته است.

مرادی با بیان اینکه اگر قدرت انتخاب بین فیلم ایرانی و خارجی را داشتم، یک فیلم ایرانی خوب را ترجیح می دادم، گفت: البته سلیقه ها متفاوت است. از طرفی معتقدم اکران فیلم های خارجی و رونق سینماها در نهایت باعث دیده شدن تولیدات سینمایی ایران می شود، از این رو 9 مرداد امسال سالن ویژه اکران فیلم های خارجی در سینما بهمن افتتاح شد. پردیس سنندج; استقبال خوبی از او شد اما این روزها به دلیل ترافیک فیلم های ایرانی در سینماها حضور دارد.

رئیس آموزشگاه سینمایی استان کردستان یادآور شد: بیشترین استقبال از سینماهای کردستان فیلم دینامیت بوده است اما در حال حاضر گشت با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است.

مرادی تعداد سینماهای کردستان را یک هزار و 400 سینما عنوان کرد و گفت: امسال 35 هزار و 487 مخاطب فیلم در استان کردستان داریم و اگر میهمانان در نظر گرفته شود حدود 40 هزار مخاطب فیلم در استان وجود دارد که درصد بالایی است. دو ماه آخر سال

وی تاکید کرد: در 9 مرداد امسال 4 سالن در پردیس سینمایی بهمن سنندج، 3 سالن در سقز با زیرساخت های مناسب و با همکاری مسئولان استانی از جمله استاندار سابق کردستان، استاندار، رئیس حوزه هنری و تیم مهندسی و پشتیبانی تخصصی موسسه فرهنگی تبلیغات باخمن سبز و آقای حسینی مدیرعامل جهشی ویژه در سینما ایجاد کرد. به این ترتیب در سال گذشته 100 سینما افتتاح شد. از دو سینما به سه سینما و از 4 سینما به 13 سینما افزایش یافتیم.

c71e386b 9a27 4879 b4c2 54174ce6a726 خبر خاکستری

وی ادامه داد: ظرفیت سینما بهمن سنندج 759 صندلی است که با اضافه شدن 167 صندلی به 926 صندلی افزایش یافته است و سینمای روباز سنندج نیز احتمالا هفته آینده با نصب تشعشعات سرمایشی و گرمایشی افتتاح می شود.

رئیس آموزشگاه سینمایی استان کردستان گفت: در بیجار 286 صندلی نسبت به 340 صندلی و ظرفیت 468 صندلی در شهرستان سکز وجود دارد. پردیس سینمایی بهمن سقز در سه سینما با امکاناتی چون گالری، کافه، کافه کتاب و فضای فرهنگی مناسب در مرکز شهر سقز با حمایت موسسه فرهنگی بهمن سبز استان کردستان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، استان ویژه سقز، آموزش و پرورش شهرستان سقز. و … افتتاح شد.

مرادی سهم سینما سقز از زمان افتتاح را در این مدت کوتاه 15 هزار نفری اعلام کرد و گفت: سال ها پیش به بهانه سفر به سنندج مجبور به تماشای فیلم در سینما بهمن بودند که خوشبختانه این ظرفیت در شهرستان سقز فراهم شد.

وی به مهمترین برنامه ها در حوزه هنری اشاره و تصریح کرد: ستاد هنری استان کردستان در حوزه سینما و همچنین در بحث اکران فیلم کوتاه همواره حامی کودکان کردستان بوده است.

مرادی افزود: پردیس سینمایی بهمن سنندج با 7 سالن سینما و مجهز به اتاق نشیمن سینما، استودیوی صوتی و تصویری، نمایش، کتابخانه تخصصی هنری، نگارخانه، کلاس های درس، سالن کنفرانس و کافه هنر علاوه بر اکران فیلم در طول سال میزبان می باشد. برنامه های متنوع فرهنگی و هنری و خوشبختانه پردیس سینمایی بهمن سنندج رتبه چهارم کشوری را در جذب مخاطب برای نمایش فیلم ها کسب کرد.

رئیس کینو پردیس کردستان در پایان گفت: خوشبختانه تمام تلاش ما رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در محیط سینماست و امیدواریم که علاقمندان بتوانند اوقات فراغت خود را در این شرایط سخت از روز به بعد با تماشای فیلم بگذرانند. سینمای ایران در سالن‌های استاندارد.

گفتگو با مهوش رحیمی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید