ردپای بخش عظیمی از فرهنگ اسلامی و انقلابی کشور در اراک است


ساعت: 17:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۱
کد خبر: 1915151

ضرغامی گفت: اراک از نظر میراث فرهنگی از وضعیت استثنایی برخوردار است و در این شهر رگه هایی از بخش عظیمی از فرهنگ اسلامی، شیعی و انقلابی کشور وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دیار آفتاب؛ سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز در دومین روز سفر خود به استان مرکزی در بازدید از حوزه علمیه سپهداری و بازار اراک گفت: اراک از نظر میراث فرهنگی و آثار از جایگاه استثنایی برخوردار است. بخش عظیمی از فرهنگ اسلامی شیعه و انقلابی کشور در این شهر است.

ضرگامی با اشاره به اینکه بازار اراک از نظر وسعت و تنوع کاربری در بهترین وضعیت قرار دارد، تصریح کرد: بازار سنتی اراک در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و یکی از بناهای ارزشمند و تاریخی است. سقف اعتبار فعلی وزارت میراث فرهنگی و نهادهای مختلف قطعا باید در این زمینه همکاری کنند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: بازار اراک مکان ویژه ای است و باید از نظر معماری حفظ شود، فضاها و مکان هایی که جنبه تخریبی دارند باید در اولویت مرمت قرار گیرند و با کمک بازارچه ها پردازش شوند.

مدرسه سپهداری اراک جایگاهی تاریخی و انقلابی دارد

ضرغامی همچنین در بازدید از حوزه علمیه سپهداری اراک گفت: حجره شاگردی امام راحل نیز در این مدرسه قرار دارد که نشان از جایگاه ویژه علمی و انقلابی ایشان دارد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این بازدید با تاکید بر جایگاه تاریخی و انقلابی مدرسه سپهداری اراک، خواستار مشارکت آقاف در مرمت این مجموعه شد.

اگر آثار تاریخی آسیب ببیند بخشی از هویت ما آسیب می بیند

ضرغامی همچنین در بازدید از حمام چهارفصل و موزه مردم شناسی اراک اذعان داشت: این حمام با معماری خاص خود یکی از دیدنی های اراک است که در هیچ جای دیگری یافت نمی شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در این حمام حمام جداگانه ای برای ارامنه ایجاد شد و اینکه مسلمانان در کنار خود به اقلیت های دیگری نیز فکر می کردند از نکات برجسته میراث فرهنگی ناملموس است و نشان دهنده دغدغه مسلمانان برای اقلیت های مذهبی

وی ادامه داد: تنها معرفی این بنای تاریخی می تواند دلیلی برای ورود گردشگران به این منطقه ایجاد کند چرا که این حمام هم از نظر ابعاد و هم از نظر معماری و تزیین شرایط خاصی دارد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: اعتبارات ویژه ای برای حفظ این اثر تاریخی در نظر گرفته می شود.

ضرغامی با تاکید بر اینکه با توجه به تعدد آثار تاریخی در نقاط مختلف کشور، حفظ و نگهداری از آنها نیازمند مشارکت مردمی است، افزود: باید آحاد جامعه را موظف به حفاظت از آثار تاریخی دانست زیرا در صورت آسیب دیدن آنها در واقع آسیب دیده اند. بخشی از هویت و اصالت ما آسیب دیده است.

وی همچنین میراث فرهنگی را بهترین بهانه و ابزار برای انسجام ملی، هویت ملی و وحدت ایرانیان و دوری از تفرقه و اشتباهات مورد نظر دشمن عنوان کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید