رسانه های چینی گزارش دادند: زمینه سازی برای توافق در مذاکرات وین

رسانه های چینی گزارش دادند: زمینه سازی برای توافق در مذاکرات وین

روز جدیدرسانه های چینی با انتشار تحلیلی تاکید کردند که دور هشتم مذاکرات در وین راه را برای دستیابی به توافق نهایی هموار کرد و اکنون نوبت آمریکاست که از طریق امتیاز دادن به موفقیت مذاکرات کمک کند.

به گزارش شبکه خبری CJTN، هشتمین دور مذاکرات برجام در وین با این پیام روشن به پایان رسید که در صورت اتخاذ رویکرد سازنده و مصالحه آمیز، از سرگیری توافق 2015 امکان پذیر است.

شرکت کنندگان در نشست کمیته مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد متفق القول هستند که پیشرفت های خوبی حاصل شده است و در مورد چارچوب پیشرفت مذاکرات اجماع وجود دارد.

حمزه رفعت، عضو سابق مرکز استیمسون در واشنگتن و محقق سابق مؤسسه مستقر در اسلام آباد، گفت: «دلیلی برای خوش بینی محتاطانه وجود دارد، زیرا اولویت ها و تضمین های مورد توافق طرف های ذینفع اکنون موضوع تصمیم گیری های سیاسی در واشنگتن است. برای مطالعات سیاسی، عقلانیت بهتری داشته باشد، اما شکست دیپلماسی آمریکایی دستاوردهای (مذاکرات) را با عواقب غیرقابل تصوری برای جامعه بین المللی از بین خواهد برد.

این گزارش می افزاید: این واقعیت توسط انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا تاکید شد و گفت که زمان برای دستیابی به نتیجه نهایی رو به اتمام است. در سند جدید مشترک که اکنون محور از سرگیری مذاکرات است، خواستار لغو تحریم ها و موضوع هسته ای نیز شده است. پس چه چیزی می تواند منجر به شکست مذاکرات شود؟

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در پایان این مذاکرات در کنفرانسی خبری گفت که تحریم های شدید علیه اقتصاد ایران مانع بزرگی برای احیای این توافق است و ایران آمریکا را مقصر می داند. با این حال، هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و مقامات آمریکایی صورت نگرفته است و ایران از گفتگو با دولت بایدن خودداری کرده است.

بر اساس این گزارش؛ عامل مهمی که می تواند مسیر آینده این تلاش ها را تعیین کند در همین جا نهفته است. همانطور که اولیانوف فرستاده روسیه گفت، لغو تحریم ها به صورت غیررسمی مورد بحث قرار گرفت که منطقاً به این معنی است که باید به ایالات متحده اطمینان داد که برای اطمینان از پیشرفت بیشتر در مذاکرات، از توافق خارج نخواهد شد.

وانگ کان، نماینده چین در وین گفت: اما این شرایط ایجاد نشده است و مخالفت شدید بایدن با ایران همچنان یکی از موانع اصلی است. خان ماه گذشته از آمریکا به دلیل اعمال تحریم ها علیه ایران انتقاد کرد.

همچنین به این معنی است که خوش‌بینی از دور هشتم مذاکرات باید ملاحظات سیاسی واقعی را در نظر بگیرد، زیرا دولت بایدن، بر اساس آرمان‌های سیاسی کنگره آمریکا، می‌تواند به راحتی همه توافق‌های حاصل شده توسط سایر طرف‌های مذاکره کننده را تضعیف کند. مایه تاسف. خواهد بود.

البته کشورهای اروپایی درگیر در مذاکرات نیز نگرانی هایی در مورد فعالیت های غنی سازی ایران دارند، اما این درک مشترک وجود دارد که بدون امتیاز آمریکا و تحت فشار قرار دادن ایران، دستاورد چندانی حاصل نمی شود.

بنابراین، دور هشتم مذاکرات در سال 2021، زمینه ایده آلی را برای پیشرفت و تکمیل مورد انتظار موضوع هسته ای ایران فراهم کرد و اکنون بر عهده ایالات متحده است که از این اقدامات حمایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید