رستم قاسمی یا احمدی نژاد شماره 2؟

رستم قاسمی یا احمدی نژاد شماره 2؟

روز جدید مطهره شفیعی: می گویند مریض و در بستر است. وی پیش از این غایب از خدمت خود – وزارت راه – بوده که دلیل آن به طور رسمی اعلام نشده است، اما مشخص است که موضوع ربطی به دستگیری مشاور ارشد وی ندارد. اردشیر مطهری نماینده گرمسار و آرادان در مجلس نوشت: «شنیدید که رستم قاسمی، مشاور عالی و بازرس ویژه بازداشت شده است؟! ماموران وزارت اطلاعات قاسم مکارم شیرازی را دقیقاً در تاریخی که برای دریافت رشوه به یورو ترتیب داده بود دستگیر کردند. از آن روز رستم قاسمی کمردرد داشت و در بیمارستان بستری شد. نمی دانم الان کجا بستری است. مطهری یک روز پیش از آن نوشته بود: «رستم قاسمی از زمان دستگیری مستشار و بازرس ویژه خود به جای پاسخگویی روی تخت دراز کشیده است. باید بایستد و به سؤالات و سؤالات پاسخ دهد.» تنها محمد حسینی، نماینده دولت در مورد دستگیری اخیر یکی از مسئولان وزارت راه گفت: «با هر متخلفی در هر وزارتخانه و اداره ای برخورد می شود. افراد دیگری هم بودند که با افشای تخلفاتشان به دولت برکنار شدند و دستگیری این فرد ربطی به عدم حضور رستم قاسمی در سرکار ندارد.

رستم قاسمی از دیروز تا امروز

نام رستم قاسمی تا زمانی که به عنوان وزیر نفت در دولت احمدی نژاد معرفی شد، برای مردم چندان شناخته شده نبود و پیش از آن معاون مهندسی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)، جانشین مهندس نیروی دریایی سپاه بود. فرماندهی قرارگاه سازندگی نوح، فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی نفت، رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران بود. (صدرا) و رئیس هیئت مدیره شرکت کشتی سازی خلیج فارس (ایزاویکو) در دوران وزارت رستم قاسمی که ماجرای دکل مفقودی رخ داد. این مورد تایید نشده است. قاسمی در سال 94 گفت: طراحی این عدد بسیار تعجب برانگیز است زیرا دکل حفاری اتوماتیک گم می شود. یک دکل حفاری دریایی حداقل 50 نفر خدمه دارد و جابجایی آن تشریفات ویژه و خاصی دارد و گم شدن دکل اهمیتی ندارد. لازم به ذکر است وزارت نفت دستگاه حاکم و کارفرماست و دکل های حفاری متعلق به شرکت های پیمانکاری است. شرکت تاسیسات دریایی که مالکیت اصلی آن مربوط به بنیاد تعاون ناجا و صندوق بازنشستگی نفت است، به عنوان پیمانکار شرکت نفت و گاز پارس در پارس جنوبی فعالیت می کند و بر اساس گفته های مدیرعامل سابق این شرکت، دکل حفاری و بخشی از پول را پرداخت کرده اند و تضمین های لازم را دریافت کرده اند. ظاهراً بنا به دلایلی برای تحویل دکل به طرف ایرانی مشکلاتی پیش آمده است که پرونده آن در دیوان داوری بین المللی در جریان است و همزمان مراجع نظارتی داخلی نیز مشغول نظارت بر آن هستند. وزیر اسبق نفت تصریح کرد: اگر در هنگام خرید این سکو یا موارد دیگری در شرکت تجهیزات دریایی یا سایر شرکت های مرتبط تخلفی صورت گرفت باید با قاطعیت و سریع دستگاه قضایی و مطالبه ما برخورد شود. همچنین از دستگاه قضایی است و همین است. وی در پایان گفت: در کنار همه این موارد باید به این نکته نیز توجه کرد که میانجیگری این گونه پرونده ها در محاکم بین المللی و داخلی چندان منطقی به نظر نمی رسد. اما اوایل تیر 94 یکی از خبرنگاران از بیژن زنگنه وزیر نفت درباره سکوی مفقود شده پرسید که آیا خبر مفقود شدن سکوی نفتی ایران در جریان فعالیت دولت قبل صحت دارد؟ رستم قاسمی که خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 آماده می کرد، پاسخ داد: موضوع سکوی نفتی مفقود شده متعلق به ایران است و با پیگیری و شکایت ما پرونده ای در این زمینه تشکیل شد. در سال 1999 نیز در مورد از دست دادن سکوی نفت گفت: این سکو متعلق به بنیاد است. تعاونی ناجا بود و صندوق بازنشستگی صنعت نفت و وزارت نفت هیچ دخالتی در خرید سکوهای نفتی آن زمان و الان نداشتند.

ادعاهای چالش برانگیز در مورد منطقه

رستم قاسمی وزیر پیشین نفت در اول اردیبهشت 1400 در بخشی از مصاحبه خود با یک پایگاه خبری روسی اظهار داشت: «امروزه تمامی موشک‌ها و پهپادهای یمنی در داخل کشور تولید می‌شود و ایران نیز مشاوره و کمک‌های نظامی ارائه می‌کند. برای یمنی ها.” روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار پیامی درباره اظهارات رستم قاسمی در خصوص کمک های نظامی و حضور مستشاران نظامی به ایران در یمن در مصاحبه با روسیا الیوم در تاریخ 11 اردیبهشت 1400، اظهارات منتشر شده در این مصاحبه خلاف واقعیت است. سیاست های جمهوری اسلامی ایران در یمن است. روابط عمومی وزارت امور خارجه با تذکر به مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران برای اعلام مواضع کشور تاکید کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از یمن حمایت سیاسی است و کشورمان از روند صلح برجام حمایت می کند. بحران یمن و تلاش های سازمان ملل برای حل سیاسی این جنگ. اما باز هم وزیر سابق نفت در واکنش به بیانیه وزارت امور خارجه درباره کمک مستشاری به یمن در صفحه شخصی خود ضمن انتشار کلیپی با اظهارات سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نوشت. در مورد کمک مستشاری به ایران در مورد مجاهدین یمن: آقایان در وزارت خارجه اینقدر درگیر هستند. بازی مذاکره شکست خورد چون سیاست انقلاب اسلامی ایران را فراموش کردند! ابتدا شهریور که برای دفاع از خود به عنوان وزیر پیشنهادی پشت تریبون مجلس ایستاده بود، به اشتباه گفت: 10 دستور نوشته ام که در اولین روز حضورم در وزارت نفت در دستور کار قرار می دهم. از سوی دیگر، مدتی است که در مورد وزارت راه و شهرسازی که به نظر می رسد آن وزارتخانه نیز منحل می شود و از وزیر مستقر در آنجا رستم قاسمی نام می برد، می گذرد. صحبت هایی که در رسانه ها و فضای مجازی با عنوان احتمال استعفا و کناره گیری قاسمی از وزارت مطرح می شود. این در حالی است که غیبت چند روزه وزیر در این وزارتخانه این شبهه را دامن زده است که قاسمی دومین وزیری باشد که استعفا می دهد. رستم قاسمی در جریان انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت CAP مانند احمدی نژاد عمل خواهم کرد. و ظاهراً همانطور که گفته شد کار می کند. مشاورش برای نشان دادن اعتراض خود به دستگیری، همان طور که احمدی نژاد پس از دستگیری نشست، در خانه نشسته است. احمدی نژاد حاضر نیست پاسخگوی ابهامات ماموریتش باشد و رستم قاسمی هم همینطور.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید