رسوایی بزرگ فساد مالی در پارلمان اروپا

«اوا کایلی» نایب رئیس پارلمان اروپا و یکی از حامیان برجسته میزبانی قطر در جام جهانی و 3 نفر دیگر روز یکشنبه 11 دسامبر در چارچوب تحقیقات در خصوص پرداخت های نقدی کلان به میزبانی بازداشت شدند. جام جهانی قهرمانی در سال 2022

متسولا روز دوشنبه با ابراز تاسف و تاسف عمیق، آن را یکی از “بدترین” روزهای زندگی حرفه‌ای خود خواند و گفت که مطمئن است پارلمان اروپا قوی‌تر از این بحران بیرون خواهد آمد.

رئیس پارلمان اروپا ادامه داد: این بازیگران بدخواه کشور ثالث به وضوح از سازمان های غیر دولتی، اتحادیه های کارگری، افراد، مشاوران و نمایندگان پارلمان اروپا به عنوان سلاح برای تسلط بر سیاست گذاری ما استفاده کرده اند. نقشه های بدخواهانه آنها شکست خورد.»

علاوه بر این، روبرتا متسولا وعده داد که پارلمان اروپا یک روند اصلاحی را آغاز خواهد کرد تا مشخص کند “چه کسی به امکانات موسسه دسترسی دارد، سازمان های غیر دولتی و افراد چگونه تامین مالی می شوند و روابط آنها با اشخاص ثالث چیست”. وی همچنین گفت که پارلمان اروپا خواستار شفافیت بیشتر در دیدار با خارجی ها خواهد بود.

رئیس پارلمان اروپا همچنین ضمن درخواست حمایت بیشتر از افشاگران، گفت: “ما از افرادی که به گزارش جرم کمک می کنند محافظت خواهیم کرد و من سیستم های گزارش خود را بررسی خواهم کرد تا ببینم چگونه می توان آنها را تقویت کرد.”

پیشتر جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به دستگیری چهار مقام اتحادیه اروپا در پرونده دریافت رشوه از قطر، تحقیقات بلژیکی را نگران کننده توصیف کرده بود.

دادستان بلژیک روز جمعه اعلام کرد که پلیس به 16 ساختمان مسکونی یورش برد و 600 هزار یورو پول نقد در بروکسل کشف و ضبط کرد. در این عملیات تحقیقاتی چهار مقام اتحادیه اروپا نیز دستگیر شدند.

پارلمان اروپا پیشتر اعلام کرده بود که این نهاد فعالیت اوا کایلی یکی از 14 معاون این پارلمان را به حالت تعلیق درآورده است.

بورل پیش از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت: «این خبر قطعا بسیار نگران کننده است. ما با برخی تحولات روبرو هستیم و به عنوان رئیس سابق پارلمان اروپا، برخی از حقایق قطعاً من را نگران می کند.”

دادستان های بلژیکی می گویند که این کشور خلیج فارس را به تلاش برای تأثیرگذاری بر تصمیمات بروکسل برای ماه ها مظنون بودند.

به گفته یک منبع آگاه قطر میزبان جام جهانی 2022 است.یک مقام قطری اواخر هفته گذشته اتهامات وارده علیه دوحه را رد کرد و گفت: تمامی اتهامات علیه دولت قطر با ادعاهای منتشر شده بی اساس و کذب محض است.

دیدگاهتان را بنویسید