رسیدن به تزکیه نفس مهمترین فلسفه حجاب است


ساعت: 10:58
تاریخ انتشار: 1401/04/19
کد خبر: 1882072

نصرت غلاوی گفت: هدف و فلسفه اصلی حجاب و عفاف مشروعیت بخشیدن به احکام در اسلام و قرب الهی است که با تزکیه نفس و تقوا حاصل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نصرت غلاوی مدیر بسیج جامعه زنان شهرستان سراوان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون اظهار کرد: حجاب به معنای پوشش اسلامی زنان دارای دو بعد مثبت و منفی و به معنای عام است. حجاب هر نوع پوششی است که مانع ارتکاب گناه شود نام من

وی افزود: حجاب می تواند انواع مختلفی از جمله حجاب ذهنی، فکری و روحی داشته باشد، علاوه بر این، قرآن در رفتار ظاهری از انواع دیگری از حجاب مانند حجاب و پوشاندن چشم مردان نام برده است. و زنان در مواجهه با نامحرم مستحب است.

وی با بیان اینکه پوشش ظاهری یکی از علائم و نشانه های عفاف است، گفت: بین میزان عفاف و حجاب رابطه نفوذ و تأثیر متقابل وجود دارد. برخی نیز پیوند عفاف و حجاب را پیوند ریشه ای می دانند; با این تعبیر که حجاب ثمره عفاف است و عفاف ریشه حجاب است.

مدیر بسیج جامعه زنان شهرستان سراوان به نقل از سخنان استاد شهید «مرتضی مطهری» در تبیین فلسفه عفاف و حجاب در اسلام، گفت: برخی می گویند: چون حجاب به معنای حجاب است، اسلام اقتضای حجاب را از زن دارد. همیشه پشت سرش است، محجبه و در خلوت است، اما باید بدانیم که کلمه بولو برای پوشش زنانه به کار می رود. در اسلام، پوشش زنان برای پوشاندن بدن در معاشرت با مردان و پرهیز از خودنمایی است.

وی اذعان داشت: هدف و فلسفه اصلی حجاب و عفاف، مشروعیت بخشیدن به احکام در اسلام و قرب الهی است که با تزکیه نفس و تقوا حاصل می شود.

گلوی ادامه داد: منظور از حجاب اسلامی، پوشش و حفظ حریم خصوصی در تعاملات زنان با مردان نامحرم در انواع رفتارها از جمله نحوه پوشش، ظاهر، صحبت و راه رفتن است.

وی افزود: حجاب زن بازدارنده و مانعی در برابر نامحرمانی است که قصد تعرض و اشغال فضای خصوصی دیگران را دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید