رفتار شهدا باید به صورت تئوری در دانشگاه ها مطرح شود

ساعت: 14:42
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779218

هوسروپنا با تاکید بر اینکه رفتار شهدا باید به صورت تئوری در دانشگاه ها مطرح شود، گفت: رفتار و معرفت دو درسی است که باید از شهدا بیاموزیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه امروز در همایش پژوهشی کنگره ملی یادواره 3535 شهید استان زنجان اظهار داشت: چگونه معرفی می کنند و سپس می دانند وظیفه ما در قبال مقام شامخ شهدا چیست.

وی با اشاره به آیات متعددی از قرآن کریم در مورد شهدا، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم هر جا از شهدا نام می برد از اصطلاح قتل استفاده می کند و آیات بسیار عجیب است.

حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه خداوند می فرماید کشته شدگان در راه خدا را مرده مپندارید، افزود: آنها گرفتار مرگ هستند اما زنده هستند و شما درک دقیقی ندارید و نمی فهمید. با درک سطحی از زنده بودن شهدا.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آیات متعددی بر زنده بودن شهدا تاکید دارد، گفت: هنوز راه شهدا را ادامه نداده اند و به عبارتی منتظر راه شهدا هستند. دوستانشان که راه آنها را دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه روایت های زیادی از پیامبر اکرم (ص) در مورد شهدا نقل شده است، گفت: ایشان می فرمایند شهادت بالاترین درجه خیر و مغفرت در راه خداست و به همین دلیل در دادگاه یوم السّلام به ما می پردازیم. افسوس که شهادت مرگی لطیف است. ، زیبا، خوش طعم و راحت.

حجت الاسلام خسروپناه گفت: شهدا در راه خدا از همه مواضع بدون هیچ مانعی مانند چشم بر هم زدن عبور می کنند.

وی بیان می کند که حضرت علی (ع) لحظه به لحظه به پیامبر (ص) رسید و از تشنگی شهادت طلب شهادت کرد و به همین دلیل در هنگام شهادت از فضیلت و ارباب کعبه سخن می گوید. ، و خاطرنشان کرد: همه شهدا به شهدای کربلا غبطه می خورند و شهدای کربلا نیز به حضرت ابوالفضل (ع) غبطه می خورند.

حجت الاسلام حسینروپنا با اعلام اینکه شهدا یک درجه نیستند، افزود: شهیدی که مردمی و حاکم باشد و آبروی پدر و مادرش را حفظ کند و در تمام عمر به مردم خدمت کند، درجه او بالاتر است اما همه مرده اند. حسادت به شهدا

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به برکت انقلاب اسلامی و قیام امام خمینی (ره) نمادهای واقعی شهدا داریم که هر کدام نماد، نماد و الگو هستند.

وی افزود: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نماد مقاومت، شهید اصلی شهید دکتر مجید شهریاری زنجانی بود. او خاخام بود و شهید فهری زاده نیز مردی متمدن، عارف، اهل گریه و سوگواری، اهل تهجد و فیزیک و فلسفه بود.

حجت الاسلام خسروپنا گفت: شهید مرتضی تهرانی مقدم یک رزمنده معمولی بود که پدر موشک ایران شد.

* رفتار و معرفت 2 درس از شهدا

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید دو درس از شهدا یاد بگیریم، گفت: رفتار و معرفت دو درسی است که باید از شهدا بیاموزیم.

وی با اشاره به رفتار شهدا گفت: وقتی زندگی شهدا را بررسی می کنیم، می بینیم که انگیزه ای جز اخلاص، تواضع، خدمت به مردم و نجات کشور در راه خدا و شهدا نداشتند. از خودخواهی آزاد بودند.»

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به خاطراتی از دوران دفاع مقدس و عملیات‌های مختلف، خاطرنشان کرد:

وی افزود: باید از سیره شهدا برای سیر رفتار، تهذیب نفس، خودسازی و نفی نفس استفاده کنیم وگرنه نفس رشد می کند و ما را به زمین می کشاند.

حجت الاسلام هوسروپنا ادامه داد: اگر با شهدا دیدار کنیم و ارتباط معنوی برقرار کنیم، شهدا ما را رها نمی کنند و به ما می رسند و گره را باز می کنند و راه را باز می کنند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص سیر معرفتی شهدا گفت: یک گروه علوم اجتماعی با دانشکده های مختلف در دانشگاه ها داریم که از قرن 19 به بعد 3 کار از جمله توصیف انسان ایده آل انجام می دهند. توصيف محقق و توصيف تغييرات انساني.» محقق مطلوب است.

وی با بیان اینکه می خواستیم نگرش ها، رفتارها و پدیده های اجتماعی محققی به نام شهید را بررسی کنیم، گفت: اگر شهدا را به عنوان واقعیت های عینی بررسی کنیم و ارتباط بین پدیده ها و رفتارهای آنها را بررسی کنیم، به نظریه های شخصیت می رسیم.

حجت الاسلام هوسروپنا خاطرنشان کرد: ما درباره شهدا رمان نوشتیم اما رمان آغاز راه ارائه شهید است و باید علوم انسانی را بر اساس رفتار شهدا قرار دهیم.

وی افزود: دانشگاه ها باید تکلیف معرفتی را با توجه به سیره شهدا در قالب تئوری مدیریت، شخصیت و فناوری آموزشی ارائه دهند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروزه حدود 20 نوع جنگ در دنیا وجود دارد که یکی از آنها جنگ است، گفت: در حوزه علوم انسانی اگر بخواهیم ادامه دهیم. به همین ترتیب همان نظریات را به اشتباه ترجمه کرده و به دانش آموزان ارائه دهید، در غیر این صورت نظریه های متفاوتی بر اساس مبانی اسلامی و سیره شهدا پدید می آید.

او گفت: «این بدان معنا نیست که ما نباید نظریه های دنیای مدرن را بخوانیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید