“رمضان”؛ سفره ای به درجه سخاوت خداوند


ساعت: 11:00
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1819103

رمضان ماه توبه و شفاعت و ماه آشتی با خدا و ماه پرهیز از گناه و ماه پرهیز از گناه و ماه آمرزش گناهان و ماه شب زنده داری و ماه عبادت و معنویت و تقوا است. اخلاص و عبادت و ماه خیر و برکت. این ماه، ماه تلاوت قرآن و دعا و نیایش و اشک و مناجات است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرآت، ماه رمضان در میان جامعه مسلمانان از جایگاه بالایی برخوردار است. مسلمانان همه ساله با آماده سازی زیربنای معنوی در ماه های رجب و شعبان برای ورود به این ماه پربرکت و مهم آماده می شوند. دست بگیرید، عبادت کنید، قرآن بخوانید، دعا کنید، استغفار کنید، صدقه بدهید، روزه بگیرید و … از منبع بیکران رحمت الهی بهره ببرید.

پیامبر گرامی اسلام (ص) در آخرین روزهای ماه شعبان در خطبه شعبانیه می فرمایند: این ماه بهترین ماه ها، ساعات آن بهترین ساعات و شب آن بهترین شب ها است.

در این ماه عبادت و تلاوت قرآن ثواب بسیار مضاعف دارد، زیرا با دور شدن از نفس اماره، تأثیر انجام این اعمال نیک در روح و روان انسان بسیار بیشتر می شود. این را با شرایطی مقایسه کنید که در آن فرد متوجه زندگی خود می شود و برنامه ریزی می کند و مدام به دنبال مشکلاتی مانند رستوران، مسافرت، هتل های مجلل، خانه و لباس است. آنگاه غرق شدن در این سبک زندگی مادی موجب جنایت و فساد در جامعه می شود و از آنجایی که توجه انسان به این جسم مادی انسان است، جهت گیری زندگی انسان نیز بیش از پیش مسیر دنیای استکبار و رسانه های آنان را طی خواهد کرد. برای انسان ها در نظر گرفته شده است و در نهایت همه جوامع را به جایی خواهند رساند که منیت آنها بر انسان ها مسلط شود.

از آنجا که خداوند متعال آفریدگار هستی در همه جهات هستی و انسان است، اوست که با امر به روزه و ترک غذا، نفس را ضعیف می کند و در نتیجه ارتکاب گناهان کم می شود. در واقع، فرد یک فرمان ساده را در یک قدمی نفس انجام می دهد. بدن را ترک می کند و روح را تقویت می کند. با رعایت این نظم نورانی، هم نفس ماده تضعیف می شود و هم موجب تعالی روح می شود و به همین دلیل انسان در ماه مبارک رمضان به خدا نزدیک می شود.

آیت الله خوشوقت (ره) در خصوص فضیلت ماه مبارک رمضان به نکته ظریفی اشاره کردند به این معنا که گزارش های جنایت و فساد بعد از ماه مبارک رمضان نسبت به ماه های دیگر سال آمار بسیار کمتری دارد.

خداوند متعال با یک امر ساده، یعنی با امر به روزه گرفتن و ایجاد تحولی کوچک در برنامه زندگی انسان، آثار مثبت بزرگی ایجاد خواهد کرد. اگر خداوند متعال می فرماید نگاه حرام مضر است یا فلان موسیقی برای روح انسان مضر است یا فلان امر واجب و لازم است از این سؤال درس بگیریم. باید از چیزی اجتناب کرد؛ قطعاً در این تصمیمات خیر بزرگی وجود دارد. مثلاً به زنان امر شده است که در نماز حتی بدون حضور نامحرم در محیطی که نماز می خوانند، خود را بپوشانند، زیرا خداوند متعال می خواهد به زنان بگوید که چشمان خود را بر زیبایی های ظاهری ببندند تا جلوه زیبایی را ببینند. روح الهی .. تا انسان چشم بر این روح مادی نبندد. روح الهی تجلی نخواهد کرد. به این دلیل که خانم ها به ظاهر و پوشش بیشتر اهمیت می دهند و این پوشش به اندازه خانم ها برای آقایان موثر نیست. همه اینها را کسی می گوید که خالق هستی است و انسان را آفریده و با مهندسی وجود انسان آشناست.

لازم به ذکر است که این نعمت ها متعلق به زمین ها و افرادی است که در ماه مبارک رمضان روزه می گیرند وگرنه در سرزمین کفر ماه مبارک ساعت و شب آن با سایر ساعات سال تفاوتی ندارد. دلیل برخورداری ما از برکات ماه مبارک رمضان این است که اکثر مردم کشور اسلامی روزه می گیرند و در مراسم و مناسک مرتبط با ماه مبارک شرکت می کنند.

در نتیجه متوجه می شویم که با رعایت سایر احکام خداوند متعال قطعاً آثار و برکات شگفت انگیزی را در زندگی خود شاهد خواهیم بود. آنچه را که دنیای استکبار و رسانه ها و ماهواره های آنها می کوشند ببینند این است که هوای نفی بشری می خواهد دنبال کند و با دنبال کردن آنها دائماً از نفس الهی دور می شود و وارد تاریکی می شود. چنانکه در قرآن می فرماید: آنان را از نور به ظلمات بیرون می آورند. ولى اگر انسان ولايت و ولايت خداوند متعال را بپذيرد و خود را تحت احكام الهى ببيند، خداوند او را از ظلمت ها به سوى نور دعوت مى كند و وجود انسان نورانى مى شود و روح انسانى كه الهى شده است به خدا نزديكتر مى شود.

همه احکام الهی یکی است; انسان باید از آنچه روح انسان می خواهد ببیند چشم پوشی کند تا چشم درونی باز شود. آنچه را که گوش انسان می خواهد بشنود نادیده بگیرید تا گوش الهی را باز کنید.

هر چه انسان از این جسم مادی دور شود، روح الهی در او تجلی می یابد و نیرو و قدرت می یابد و همه اینها در پرتو اطاعت و تقوای الهی است. روزه در این موضوع و خویشتن داری بیشترین تأثیر را دارد. خدای نکرده در ماه مبارک رمضان بتوانیم هر چه بیشتر از نور این ماه استفاده کنیم و هر چه بیشتر به خداوند متعال نزدیک شویم.

حجت الاسلام محمدرضا بامافکن – کارشناس مذهبی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید