رهایی قطب سیب ایران از لوث تصمیم‌گیری رسمی/ گواهی سلامت محصول و رونق صادرات. دو تصمیم مهم در صف اجرا


ساعت: 16:13
تاریخ انتشار: 27.11.1400
کد خبر: 1809079

سیب آذربایجان غربی دیگر در جاده ها پرتاب نمی شود.

مدتی است که موضوع فروش سیب های ریخته شده در سردخانه ها یکی از دغدغه های اصلی فعالان کشاورزی بوده است. این موضوع زیر ذره بین مسئولان کشاورزی استانی و کشوری و حتی نمایندگان ملت قرار گرفت و زمینه برای صادرات 150 هزار تن سیب از آذربایجان غربی فراهم شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اروم نیوز، آذربایجان غربی با تولید بیش از یک میلیون و 300 هزار تن سیب قطب اول تولید کشور است، اما همه ساله با وجود افزایش تولید و کیفیت بالای محصولات، نه تنها کشاورزان بخش استان در چالش بازار و فروش برنده نمی شود.

در حال حاضر استان 30 تا 40 درصد تولید سیب کشور را به خود اختصاص داده است، اما توسعه باغات سیب و افزایش تولید سیب در آذربایجان غربی در شرایطی تجربه و سالانه تکرار می شود که این افزایش تولید به دلیل مشکلات زیرساختی است. هر چند سال یکبار تحویل و فروش محصولات باغی ثابت شده است.

کارگران کشاورزی آذربایجان غربی معتقدند در حال حاضر قیمت سیب به دلیل عرضه زیاد و کاهش تقاضا پایین است که با توجه به هزینه های تولید سیب، قیمت مناسبی نیست.

همه این عوامل باعث شد تا سیب های تولیدی کشاورزان در سردخانه های استان باقی بماند و همه این عوامل دست به دست هم دهند تا مسئولان استانی و کشوری و نمایندگان ملت دست به کار شوند.


e9545274 b67e 4bf4 ab9a 8523b4795d54 خبر خاکستری


راه صادرات سیب هموار شده است

وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه سفر به آذربایجان غربی به اروم نیوز گفت: موضوع صادرات سیب درختی به آذربایجان غربی با رایزنی با کشورهای هدف حل و مسیر صادرات هموار شده است و این روند ادامه دارد. “

سید جواد ساداتی افزود: صادرات محصولات کشاورزی به ویژه با همسایگان و پایداری صادرات نیز برای کشاورزی مهم است و باید برای محصولات آنها گواهی بهداشت صادر شود تا هم ایرانیان بدون دغدغه مصرف کنند و هم به راحتی صادر شود.

وی افزود: از 800 هزار تن سیب درختی آذربایجان غربی 280 هزار تن باقی مانده که 150 هزار تن آن امتیاز صادراتی است.

وی افزود: خرید تضمینی سیب صنعتی آذربایجان غربی به میزان 42 هزار تن با موفقیت خریداری و قیمت بازار را تعدیل کرد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: کل مبلغ و قیمت 640 هزار تن نیز پرداخت شده است.

ساداتی نژاد ادامه داد: تولید قراردادی در حوزه سیب درختی از سال آینده توسط سازمان تعاون روستایی انجام می شود و برای سیب های درجه یک و با کیفیت تصمیم گیری می شود.

وی گفت: این استان قطب کشاورزی و باغداری کشور است و آذربایجان غربی از نظر امنیت غذایی برای این وزارتخانه بسیار حائز اهمیت است.


ضرورت شناسایی بازارهای هدف دائمی برای صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی

نماینده مردم ارومیه و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه صادرات محصولات کشاورزی در استان مستلزم شناسایی بازارهای هدف مستمر است.

وحید جلال زاده در گفت و گو با اروم نیوز گفت: برای رونق محصولات کشاورزی استان باید بازار هدف مستمر و دائمی شناسایی شود.

وی افزود: تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بار سنگین اقتصاد استان را به دوش می کشند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید پرونده ویژه ای را در اوراسیا، شانگهای، چین، شبه قاره و اتحادیه های بین المللی باز کند، خاطرنشان کرد: اوراسیا و آفریقا فرصتی بی نظیر برای کشاورزی کشور و کشور است. آذربایجان غربی که پس از مشاوره می توان بازار هدف دائمی ایجاد کرد.

جلال زاده با تاکید بر اینکه نوسازی نیاز جدی کشاورزی در آذربایجان غربی است، گفت: متاسفانه استان با وجود اینکه قطب کشاورزی کشور است، در بحث بسته بندی و سورتینگ جایگاه خوبی ندارد.

وی یادآور شد: در بحث حمل و نقل نیز مشکل داریم چرا که استان ناوگان حمل و نقل یخچال دار ندارد بنابراین در ارائه خدمات بانکی باید به این موضوع توجه شود.

جلال زاده افزود: نبود برند یکی از مهمترین مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و دامی استان است چرا که برای شناخته شدن نیازمند برندسازی هستیم.

وی ادامه داد: وجود برخی موانع داخلی موانعی را برای صادرات ایجاد کرده است.


ab290251 ea89 4af6 afce 14b33b585840 خبر خاکستری


سند جامع حل مشکلات بخش کشاورزی آذربایجان غربی است

استاندار آذربایجان غربی گفت: تدوین سند جامع بر اساس توانمندی ها و مختصات منطقه ای راه حل مشکلات بخش در استان است.

محمدصادق معتمدیان در نشست بررسی وضعیت سیب در آذربایجان غربی افزود: مهمترین درخواست تدوین این سند جامع کشاورزی است که باعث می شود از روال فعلی خارج شویم.

وی افزود: سهم آذربایجان غربی از تولیدات بخش کشاورزی کشور 4.8 درصد است و ادامه می دهد: ارزش محصولات این بخش به 310 هزار میلیارد ریال می رسد.

وی با اشاره به مشکلات خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: بیشتر سیاست های بازدارنده در این استان در حال اجراست در حالی که استان های دیگر هم درگیر هستند اما تاوان آن را می پردازیم و نیاز به انعطاف بیشتری داریم.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه یکی از آفات حوزه گلخانه استفاده از نقشه راه برای کل کشور است، ادامه داد: متاسفانه با همه امکانات در استان 58 هکتار گلخانه داریم که این میزان است. بسیار کوچک است و قصد داریم تا سه هزار هکتار افزایش دهیم.

معتمدیان با بیان اینکه در مدیریت حوزه آبخیز وضعیت خوبی نداریم و حوزه آبخوان نداریم و باید اعتبارات ویژه ای برای استان تخصیص داده شود، ادامه داد:

وی خرید تضمینی 42 هزار تن سیب صنعتی را بیش از 60 میلیارد تن عنوان کرد و افزود: 280 هزار تن سیب در سردخانه ها وجود دارد که 150 هزار تن آن صادراتی است.


7e271f7e 36b4 419e a24a 81010ca965d5 خبر خاکستری


رتبه دوم آذربایجان غربی در فرآوری محصولات خام کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان با 234 واحد تبدیلی با ظرفیت 960 هزار تن محصول خام در رتبه دوم قرار دارد.

اکبر کرامتی در گفت و گو با اروم نیوز گفت: آذربایجان غربی یکی از استان های برتر در تولید محصولات دامی، شیلاتی و کشاورزی است و در تولید عسل، سیب، گاومیش و چغندر قند رتبه اول کشور را دارد.

وی افزود: همچنین در آذربایجان غربی 32.8 نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند و از این طریق امرار معاش می کنند و 205 هزار خانوار بهره بردار نیز مشمول این بخش هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سطح باغات سیب استان 70 هزار هکتار است و امسال تولید سیب در آذربایجان غربی یک میلیون و 270 هزار تن است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 280 هزار تن سیب در سردخانه های استان وجود دارد که 150 هزار تن آن صادراتی است، گفت: در حال حاضر 475 سردخانه در استان وجود دارد و 280 هزار تن سیب در سردخانه های استان موجود است. و 150 تن صادرات و 130000 تن برای مصرف داخلی وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز گفت: این استان با 234 واحد تبدیلی با ظرفیت 960 هزار تن محصول خام در رتبه دوم قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید