رهبر انقلاب: اگر هر ملتی فقط به فکر مشکلات کشور خودش باشد، هلاک می شود/ اگر ندانی در دنیا چه می گذرد، ضعیف می شوی.

رهبر انقلاب: اگر هر ملتی فقط به فکر مشکلات کشور خودش باشد، هلاک می شود/ اگر ندانی در دنیا چه می گذرد، ضعیف می شوی.

حضرت آیت الله خامنه ای صبح امروز در دیدار مسئولان، کارگزاران و جمعی از زائران بیت الله الحرام با اشاره به آیات قرآن، کعبه را مایه اعتلای و ثبات جوامع بشری دانستند و به دنیوی و دنیوی اشاره کردند. از فواید اخروی این فریضه بزرگ می فرماید: اگر حج نباشد امت اسلام فرو می ریزد.

او حج را یک رویداد بین المللی و جهانی می داند و با اشاره به دعوت خداوند به «ما»، یعنی. برای همه مردم به حج، وی افزود: دعوت از انسان در طول تاریخ برای حضور در مکان معین و آن هم در روزهای خاص، نشان از اهمیتی دارد و این دعوت الهی فواید بسیاری دارد.

رهبر انقلاب وحدت امت اسلامی و مقابله با شیاطین استکبار را از جمله این اهداف می دانند و می افزایند: از فواید فراوان دنیوی حج ​​این است که مسلمانان در این جامعه وسیع، در مقابل رژیم صهیونیستی و نفوذ و نفوذ آن قرار گیرند. نیروهای استکبار حضور و قدرت خود را اعلام و در برابر ظالمان جهان سینه بپوشانند.

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین فواید حج در آخرت، هر یک از اعمال این فریضه را دریچه ای روشنگر به عالم غیب و معنا خواندند و به زائران بیت الله الحرام فرمودند: با تضرع و دعا، اخلاص و اخلاص، دلهای خود را از هر چیزی که با یاد خدا مخالفت می کند آزاد کنید، پاک و تقدیس کنید.

وی نگاه بین المللی و فراسرزمینی به حج را امری اساسی دانست و با اشاره به لزوم شناخت مشکلات جهان و وضعیت ملت های مسلمان، افزود: ایام حج فرصت مغتنمی برای شناخت ملت هاست. و مسائل جهانی نه اخبار جعلی از رسانه ها و آژانس های اطلاع رسانی از واقعیت های دنیا دور نشوید.

رهبر انقلاب جهل به دنیا را عامل نابودی هر جامعه می دانند و می افزایند: همانطور که بارها گفته شده مردم و مسئولان باید شناخت اهداف، روش ها، سیاست ها و نقاط قوت و ضعف دشمن را جدی بگیرند. البته در بعضی جاها گم شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اگر به مسائل جهانی آگاهی داشته باشیم می‌توانیم هدف واقعی دشمن و دلیل پافشاری او بر برخی مسائل را درک کنیم. همانطور که در بسیاری از مسائل، مسئولان مراقب بودند و کار درست را انجام دادند و پیشرفت بسیار خوب ایران در مسائل منطقه ای و جهانی که خشم آمریکا را برانگیخت، نتیجه همین احتیاط بود.

رهبر انقلاب اسلامی تجلی عملی مقاومت اسلام در برابر اختلافات جغرافیایی، نژادی، طبقاتی و… را یکی از محورهای فریضه حج برشمردند و افزودند: کشورهای مدعی تمدن که واقعاً بوی تمدن نبرده‌اند. هنوز درگیر نژاد سیاه و سفید، نژاد اروپایی و دیگران هستند، آنها اروپایی هستند و برای حیوانات خانگی خود بسیار بیشتر از برخی افراد ارزش قائل هستند و غرق شدن مهاجران دیگر در دریا نشانه این واقعیت است.

وی یکنواختی و یکسانی همه زائران از هر نژاد، تاریخ و فرهنگی را از رموز حج برشمرد و افزود: مسئولان و دست اندرکاران حج باید به گونه ای فرهنگ سازی کنند که واژه حج در حج تمتع شود. ذهن همگان، به ویژه جوانان امروزی، مفاهیم اساسی مانند تمدن، وحدت در برابر ستمگران، نگاه به فراسوی مرزها و رفع اختلافات کنونی در جوامع بشری را تداعی می کند. اگر این اتفاق بیفتد، هیچکس نگران رفتن برخی از زائران به بازار برای خرید اجناس بنجل به عنوان سوغاتی نخواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای بر حضور زائران ایرانی در نماز جماعت مسجدالحرام و مسجد النبی(ص) و معاشرت و گفتگو با سایر زائران تأکید کردند و افزودند: خواندن کل نماز به صورت دسته جمعی بسیار خوب است. در عین حال حرکت گسترده برائت از مشرکان که از امکانات وسیع و عمیق حج است باید ادامه یابد.

وی از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان شناخت و احیای نسبی ظرفیت فریضه حج یاد کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا همه این ظرفیت ها را احیا کنیم و از آن برای تحقق اهداف اصلی حج استفاده کنیم.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به تشریح ابعاد شعار حج امسال برای زائران ایرانی تحت عنوان «حج؛ تحول قرآن، همگرایی اسلامی و حمایت از قرآن کریم. در ادامه آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت به تشریح اقدامات انجام شده در راستای بهبود فرآیندها و ارتقای کیفیت خدمات رسانی به زائران بیت الله الحرام پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید