رهن و اجاره برای برخی افراد مطلوب است/ کاهش قیمت مسکن کاهش یافته است


ساعت: 11:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۵
کد خبر: 1803234

یکی از اعضای کمیسیون شهروندی مجلس با بیان اینکه رهن و مسکن استیجاری برای برخی افراد مطلوب است، گفت: باید برای اقشار مختلف مردم به ویژه اقشار متوسط ​​و پایین جامعه راهکارهایی اندیشیده شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجتبی یوسفی دوشنبه شب با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، درباره وضعیت اجاره بها گفت: در حوزه مسکن اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره، رهن و اجاره قطعا متاثر از قیمت ملک و رهن و اجاره است. با قیمت ملک افزایش می‌یابد. «قیمت در حال افزایش است و ما نگران هستیم که بیشتر هم افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه علاوه بر کار کوتاه مدت باید در درازمدت هم کار کرد، ادامه داد: عده ای آرزوی رهن و مسکن اجاره ای را داشتند و عده ای هم مجبور شدند از شهرهای بزرگ به حومه شهرها و شهرها و شهرهای اطراف بروند.

یوسفی افزود: این به معنای مهاجرت خوب نیست بلکه از نوع بد است یعنی فردی در شهر بزرگ شاغل است اما محل سکونت او در حاشیه شهر است.

عضو کمیسیون مدنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اخذ مالیات از خانه های خالی چقدر می تواند موثر باشد؟ وی افزود: اینکه می گوییم انتظار داریم رشد قیمت ها کند شود به این معنی نیست که نگران نباشیم، زیرا تا رسیدن به تعادل در بازار اجاره راه زیادی در پیش است، بنابراین باید به این موضوع و مسکن اقشار مختلف فکر کنیم. از جمعیت، به ویژه طبقه متوسط، وی گفت: جامعه ضعیف برای یافتن راه حل.

وی با اشاره به اینکه مالیات و پایه های جدید مالیاتی در کوتاه مدت به کاهش سودآوری بخش مسکن کمک می کند، افزود: بر اساس سرشماری سال 1395 دو تا دو و نیم میلیون خانه خالی داریم که البته برخی شهرهای جدید به دلیل کمبود زیرساخت ها که باید از این آمار حذف کنیم.

یوسفی افزود: اصل مالیات خانه خالی به سال 87 برمی گردد، اما این قانون اجرا نشد زیرا میزان مالیاتی که باید وصول می شد در مقایسه با اطلاعات و سیستم هایی که دولت ها باید هزینه می کردند مقرون به صرفه نبود.

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع در سال 1394 از مجلس ششم حذف و مجدداً اضافه شد و در سال 1395 مجدداً ماده 54 در بحث مالیات های مستقیم اصلاح شد.

یوسفی افزود: نحوه اعمال مالیات بر خانه های خالی در قانون اصلاحی قانون سال 1399 مشکل آفرین است چرا که به جای توجه به جنبه بازدارندگی آن، جنبه درآمدی آن در نظر گرفته شد.

وی افزود: اگر بخواهیم به جنبه بازدارنده آن بپردازیم باید از تجربه موفق سایر کشورها برای دستیابی به آن استفاده کنیم.

یوسفی افزود: برای شناسایی این واحدها مشکلاتی از جمله آنلاین نبودن سامانه های ما وجود داشته است.

سرعت افزایش قیمت مسکن در حال کاهش است

پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرعت افزایش قیمت مسکن در حال کاهش است، گفت: پیش بینی ما این است که در صورت قابل پیش بینی بودن توسعه کلان اقتصادی و کنترل تورم، قیمت مسکن با چشم انداز افزایش تولید کاهش یابد. “

علی فرنام دوشنبه شب با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، چشم انداز افزایش اجاره بها را تصاعدی دانست و افزود: در مهرماه 1395 تورم نقطه به نقطه مسکن نسبت به مهر 1396 به 100 درصد رسید و اجاره بها افزایش یافت. حدود 35 تا 36 درصد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد بالای افزایش اجاره بها هستیم، ادامه داد: این به معنای کاهش اجاره بها نیست، بلکه شیب افزایش اجاره بها کاهش می یابد.

محقق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم بعد از عید تورم نقطه به نقطه مسکن استیجاری به کمتر از 40 درصد می رسد.

فرنام گفت: شاخص P به R که نسبت قیمت به اجاره است و در کشورهای مختلف عدد متفاوتی دارد، در اوج افزایش قیمت این عدد از 30 گذشت و اکنون که نرخ رشد قیمت مسکن کاهش یافته است. اما قیمت اجاره بها در این نسبت افزایش و کاهش می یابد و به حدود 26 به 27 می رسد.

وی با اشاره به اینکه عدد تعادلی حدود 15 تا 16 است، افزود: این شاخص قابل توجه و خوب است و حباب قیمت مسکن را نشان می دهد.

فرنام افزود: این شاخص در ادبیات دنیا شناخته شده است و اگر خیلی بالا باشد در کشورهای با شرایط خاص مانند هنگ کنگ می تواند صعود کند و این نشان دهنده حباب مسکن است.

محقق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون نرخ افزایش قیمت ها کندتر و نرخ افزایش اجاره بها سریعتر است.

فرنام افزود: شاخص P-to-R در حال کاهش است، اما این به معنای بهبود شرایط نیست، یعنی قیمت ها در حال توقف هستند.

وی افزود: اگر بتوانیم رشد اجاره بها را بعد از عید کاهش دهیم، هر دو شاخص به عدد معقول در حدود 22 و 23 می رسد و اگر در بلندمدت طی دو دهه گذشته شاهد آن باشیم، به طور میانگین بین 20 تا 25 خواهد بود. به 15 و سقف آن به 25 افزایش یافته است.

حداقل 30 درصد خانواده ها مستاجر هستند

این کارشناس مسکن با بیان اینکه وضعیت اجاره بها خوب نیست و حداقل 30 درصد خانوارها مستاجر هستند، گفت: اقتصاد ما در شرایط رکود تورمی قرار دارد و از دو منظر تورم و رکود به خانواده های مستاجر فشار وارد می شود. .

هادی عباسی در ارتباط با برنامه گفتگوی ویژه خبری با تاکید بر اینکه باید برای مستاجران راهکارهای فوری اندیشیده شود، افزود: دو برنامه در دستور کار است یکی افزایش تولید و عرضه مسکن و دیگری بحث مالیات و انجام کسب و کار و مالیات. “خانه های خالی. تقریبا هر یک از این برنامه ها کند است و نیاز به سرعت دارد.

عباسی افزود: پیش بینی می شود برای 2 میلیون واحد مسکونی خالی در کلان شهرها به ویژه در مناطق گران قیمت مالیات وضع شود. انتظار داریم قانون مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه با جدیت پیگرد قانونی داشته باشد و مرحله به مرحله اجرا شود و همچنین مناطق شهری در اولویت قرار گیرد.

عباسی افزود: باید نشانه های جدیت دولت در اجرای این قانون به مردم ارسال شود اما هنوز این کار انجام نشده است.

وی گفت: بر اساس قانون ساماندهی جهش تولید، دولت موظف است زمین را به قیمت صفر در قالب اجاره نامه ۹۹ ساله برای ساخت مسکن در اختیار بانک ها قرار دهد و بانک ها نیز موظف به پرداخت وام برای ساخت هستند.

عباسی افزود: 360 هزار میلیارد تن تجهیزات ساختمانی باید پرداخت می شد و بانک مرکزی باید به صورت آنلاین اعلام می کرد که چند بانک به تعهدات خود عمل کرده اند اما اکنون که در یازدهمین ماه سال 1400 هستیم، بانک ها با کمترین مبلغ به تعهدات خود عمل کرده اند. 5 درصد

وی افزود: برای ساماندهی و حل مشکلات مسکن، رئیس جمهور باید جلسات هفتگی شورای عالی مسکن را تشکیل دهد چرا که سهم مسکن در تورم بسیار بالاست.

این کارشناس مسکن افزود: اگر تورم در حوزه مسکن کنترل نشود نمی توانیم تورم را دیجیتالی کنیم و اگر مسکن را فعال نکنیم نمی توانیم 2 میلیون شغل در کشور ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: از نظر اشتغال، تورم، رشد اقتصادی و از نظر عدالت باید سیاست مسکن را اجرا کنیم و این ربطی به مذاکرات ندارد، زیرا مصالح و زمین در داخل کشور وجود دارد و نیازی به خارجی نداریم. تبادل منابع. .

عضو کمیسیون شهروندی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شنیده ها حاکی از آن است که تنها 13 هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده است، گفت: داکس افرز سایتی راه اندازی کرده است که مردم می توانند واحدهای مسکونی خود را در آنجا بررسی کنند که به عنوان یک سایت پذیرفته شده است. واحد خالی، مشمول مالیات است.

یوسفی در پاسخ به این سوال که آیا برای این واحدها کارت شناسایی مالیاتی صادر کرده است؟ اضافه شده: خیر در دست بررسی است.

وی افزود: در کشورهایی که در سراسر جهان به آبهای آزاد دسترسی دارند، معمولاً در شعاع 150 کیلومتری ساحل، حدود 35 تا 40 درصد جمعیت زندگی می کنند و اقتصاد آنها اقتصاد دریایی است، اما حدود 2800 کیلومتر از ساحل. سواحل جنوبی ما که شامل محروم ترین استان ها می شود، کمتر از 9 درصد جمعیت را در خود جای داده است.

فرنام محقق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نسبت اجاره بها در سرشماری سال 86 از حدود 16 درصد یا 18 درصد به بیش از 30 درصد افزایش یافته است و در کلان شهرها به عنوان مثال در استان تهران 42 درصد و در تهران به حدود 50 درصد می رسد.

مالیات بر خانه های خالی؛ تصمیم کنترل مسکن

یکی از اعضای کمیسیون اتباع مجلس شورای اسلامی درباره راهکار کوتاه مدت برای حل مشکل افزایش اجاره بها گفت: باید با اعمال مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر مسکن به عنوان یک عامل بازدارنده، مسائل مسکن را کنترل کنیم.

مجتبی یوسفی در ادامه گفت و گوی ویژه خبری با بیان اینکه برای حفظ مشاغل در دوره ولیعهد در سال های 1399 و 1400 باید 75 هزار میلیارد تن از ذخایر بانک ها را نزد بانک مرکزی تامین می کردیم، افزود: سال گذشته 5 هزار میلیارد تن برآورد شد. که حدود یک میلیون نفر ثبت نام کردند اما حدود 300 تا 400 هزار نفر مشمول دریافت تسهیلات شدند.

وی افزود: امسال حدود یک میلیون نفر ثبت نام کرده اند و حدود 800 هزار نفر واجد شرایط هستند و 10 هزار میلیارد تن از سوی بانک ها برای حمایت از سپرده های مسکن پرداخت شده است، اما متاسفانه این مبلغ به حدود 230 هزار خانوار پرداخت شده است که هنوز پرداخت نشده است. .

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون جهش تولید مسکن مصوب کردیم که بانک ها سالانه 20 درصد از منابع تسهیلات خود معادل 360 هزار میلیارد تن را به بخش مسکن اختصاص دهند. سال

یوسفی ادامه داد: در کمیسیون اتباع این موضوع را در بودجه مطرح کردیم اما دولت متأسفانه هیچ ماده ای به صندوق ملی زمین و مسکن اختصاص نداد.

وی افزود: برای شروع اجرای قانون جهش تولید مسکن در سال جاری، این صندوق باید در سال آینده 57 هزار و 110 هزار میلیارد تن منابع داشته باشد.

یوسفی افزود: تنها 8 هزار میلیارد تن برای نگهداری مسکن با نظر مثبت مجلس برای پوشش کمیسیون مساعدت و بهزیستی و 10 میلیارد تن برای فروش زمین اختصاص یافته است.

یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: می خواستیم حدود 30 تا 40 هزار میلیارد تن از تسهیلات آنها را در بخش سپرده مسکن توزیع کنیم تا در کوتاه مدت به مستاجران کمک کنیم.

وی افزود: این سامانه در پایان سال 1399 و ابتدای سال جاری در دسترس عموم قرار گرفت اما موفق نبود و کمتر از چهار میلیون نفر ثبت نام و اطلاعات خود را وارد کردند.

پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیمات کوتاه مدت گفت: برخی فکر می کنند چرا دولت در حوزه مسکن دخالت می کند اما اتفاقا حوزه مسکن جایی است که حتی در یک اقتصاد آزاد و باز نیاز به مداخله غیرمستقیم دارد.

علی فرنام افزود: حدود 40 کشور را مورد بررسی قرار داده ایم که در آنها چندین پیشنهاد مشترک است، از جمله اینکه مدت اجاره در اکثر کشورها دو تا شش سال است. این امر بر ثبات و امنیت فکری مستاجر تأثیر می گذارد.

وی افزود: در حال انجام اقدامات حمایتی برای افزایش اجاره بها و حمایت از شرایط اخراج و تمدید قرارداد هستند.

فارنام گفت: قانون ترویج مسکن استیجاری مصوب 1377 و قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن پابرجا مانده و اجرایی نشده است.

پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: استخدام حرفه ای نیز یکی از راهکارهاست.

انتهای پیام/
منبع: صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید