رهگیری: بایدن برای نابودی برجام مستحق سرزنش است

رهگیری: بایدن برای نابودی برجام مستحق سرزنش است

روز جدید : برای اطمینان از عدم احیای توافق با ایران، دونالد ترامپ یک قرص سمی معرفی کرده است – اما بایدن کسی است که می خواهد ایران آن را ببلعد.

اینترسپت در مقاله ای با عنوان «بایدن برای از بین بردن برجام مستحق گناه است» می نویسد: «جو بایدن در ویدئوی کوتاهی که این هفته در سراسر جهان منتشر شد، در کارولینای شمالی سخنرانی کرد و از مردم آمریکا خواست تا متحد شوند. انجام شده. سپس از تریبون دور شد و به نظر می رسید که دستش را دراز کند تا با هوا دست بدهد. این ویدئو بسیاری از مخالفان بایدن را خوشحال کرده است که می‌گویند رئیس‌جمهور ایالات متحده از زوال عقل رنج می‌برد، اگرچه دیگران این دیدگاه را با هم ندارند.

خواه این نشانه ضعف ذهنی او باشد یا نه، تصویر بایدن، که به نظر می رسد هیچ کس را تحت تاثیر قرار نمی دهد، استعاره مناسبی برای بسیاری از شکست های دیپلماتیک دولت او از زمان روی کار آمدن است. در راس این لیست ناتوانی بایدن در دستیابی به هدف اصلی خود یعنی ورود مجدد به توافق هسته ای با ایران در سال 2015 قرار دارد. دست دادن به این شکل است: به نظر می رسد بایدن آماده امضای توافق است، اما بدون هیچ کس دیگری. اگرچه پس از چنین حوادثی سؤالاتی در مورد عملکرد مغز بایدن وجود داشت، اما آنچه که ممکن است رئیس جمهور را واقعاً نگران کند، فقدان شجاعت او است.

در سال 2018، دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران خارج شد تا دستاورد کلیدی دیپلماتیک باراک اوباما را تضعیف کند. بایدن کمپین خود را با تعهد به بازگشت به توافقی که کنترل بر برنامه هسته ای ایران را در ازای لغو تحریم ها تقویت می کند، آغاز کرده است. این باید یک پیروزی آسان باشد و یک تصمیم خطرناک سیاست خارجی که به میل ترامپ گرفته شده است را معکوس کند. با این حال، بیش از یک سال پس از ریاست جمهوری خود، بایدن به طور کامل نتوانست راهی برای بازگشت به توافق پیدا کند. بایدن به جای حمایت از یکی از مهمترین دستاوردهای دیپلماتیک دولت اوباما، که معاون رئیس جمهور آن بود، در واقع از موضع ترامپ حمایت می کند. توافق هسته ای اکنون در آستانه سقوط است – و بایدن مقصر است.

بر اساس گزارش ها، بن بست در مذاکرات کنونی کاری است که ترامپ دقیقا برای جلوگیری از از سرگیری توافق جانشین انجام داد: قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان های تروریستی.

سرمایه گذاری خارجی و تجارت برای نجات اقتصاد، مزایایی که قرار بود توافق هسته ای برای ایران داشته باشد. خوب یا بد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک بازیگر اصلی اقتصادی در ایران است و برخورد با آن به عنوان یک سازمان تروریستی احتمال مشارکت شرکت های غربی در ایران را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به عبارت دیگر، تبدیل سپاه به یک گروه تروریستی در وهله اول مانع از هر دستاوردی می شود که ایران امیدوار است از طریق معامله به آن دست یابد. بازسازی توافق بی اثر است – درست همانطور که ترامپ برنامه ریزی کرده بود.

در بخشی از این مذاکرات، ایران پیش از امضای توافقنامه خواستار حذف سپاه از فهرست تروریست ها شد. دولت بایدن این اتهامات را رد کرده و گفته است که در صورت حذف این گروه، ایران مجبور است خارج از توافق هسته ای امتیازات بیشتری به آمریکا بدهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در کنفرانس خبری اخیر گفت: اگر ایران می خواهد تحریم هایی را که فراتر از برجام است لغو کند، باید به نگرانی های ما که فراتر از برجام است، رسیدگی کند. آنها باید با حسن نیت درباره این موضوعات مذاکره کنند.»

پرایس در مورد حذف سپاه از لیست تروریست ها اظهار نظری نکرد، اما در پاسخ به این سوال گفت که ایالات متحده از همه ابزارهای مناسب برای مقابله با نقش (بی ثبات کننده!) سپاه در منطقه از جمله همکاری نزدیک با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه استفاده خواهد کرد. شرکای اسرائیلی.” گمان می رود چندین متحد ایالات متحده در منطقه، از جمله اسرائیل و عربستان سعودی، برای ازسرگیری توافق لابی می کنند و نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، امیدوار است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست به عنوان “ناقض توافق” حذف کند. جلوگیری از بازگشت به توافق.

قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریست ها از منظر آمریکا تا حد زیادی نمادین است. ایران[بنا به ادعای بی اساس آمریکا] قبلاً به عنوان حامی تروریسم شناسایی شده است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمول تحریم‌هایی است که به قوت خود باقی است، خواه به صراحت در فهرست باشد یا نباشد. در هر صورت، فهرست سپاه پیامدهای جدی برای ایرانیان عادی و حتی برای افراد دوتابعیتی غربی که در ایران بزرگ شده اند دارد. سپاه دارای خدمت سربازی و جذب نیرو از سراسر ایران است.

صدها هزار ایرانی معمولی اکنون به طور بالقوه در فهرست نظارت تروریستی ایالات متحده قرار دارند و احتمالاً تا زمانی که سازمانی که در آن خدمت می کنند یک گروه تروریستی در ایالات متحده تلقی شود، در آنجا باقی خواهند ماند. علاوه بر نگرانی‌های اقتصادی در مورد تحریم‌ها، ایران انگیزه قوی برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بخشی از هر توافق گسترده‌تری دارد.

در مورد ایرانی‌ها، قطعاً یک عنصر غرور وجود دارد که نمی‌خواهند ساختار نظامی خود را در فهرست سازمان‌های تروریستی ببینند. هومن ماج، نویسنده و روزنامه نگار ایرانی-آمریکایی می گوید: این به همان اندازه مهم است. لغو تحریم ها نه تنها به این معنی بود که دیگر بانک مرکزی هدف قرار نخواهد گرفت، بلکه این توافق به طور خاص برای تشویق سرمایه گذاری خارجی در ایران طراحی شده بود.

مجد معتقد است که اگر دولت ایران به این نتیجه برسد که تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانع از بهره‌برداری ایران از منافع اقتصادی خود می‌شود، می‌تواند از توافق تمدید شده خارج شود.

توافق هسته ای با ایران به عنوان آخرین راه حل برای جلوگیری از یک بحران بزرگ دیگر در خاورمیانه تلقی می شود. با توجه به توافقی که ایالات متحده با متحدانش امضا کرد و با نقض آشکار ترامپ از آن خارج شد، دولت بایدن پس از ورود به کاخ سفید به راحتی می تواند به کاخ سفید بازگردد.

در عوض، ایالات متحده گیج شده بود. اکنون خطر از سرگیری درگیری وجود دارد که دولت اوباما سرمایه دیپلماتیک و سیاسی قابل توجهی را برای جلوگیری از آن سرمایه گذاری می کند. نکته ناراحت کننده این بود که می شد از چنین وضعیتی جلوگیری کرد.

شاید بایدن پس از سخنرانی خود در کارولینای شمالی، دست دادن را درک نکرده باشد. اگر او نتواند ایالات متحده را به توافقی مطابق با تعهداتش در توافق هسته ای با ایران بازگرداند، تصویر دست دادن بی هدف او به نمادی از ریاست جمهوری او تبدیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید