روابط نزدیک ایران و ترکیه به نفع صلح و ثبات در منطقه است

ساعت: 16:23
تاریخ انتشار: 1400/08/24
کد خبر: 1784565

رئیس جمهور در دیدار با وزیر امور خارجه ترکیه گفت: همکاری های منطقه ای دو کشور باید به همکاری بین المللی تبدیل شود و این گونه تعاملات با توجه به اهمیت دو کشور می تواند در معادلات جهانی موثر باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز دوشنبه در دیدار با مولود چاووش اشلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ایران و ترکیه باید نقشه راه را نهایی کنند. با تشویق به همکاری که در دستور کار دو طرف است، آمادگی لازم را برای ارتقای روابط از سطح کنونی همکاری‌های کلی داشته باشید.

رئیس جمهور روابط نزدیک دو همسایه را به نفع صلح و ثبات در منطقه دانست و گفت: همکاری های منطقه ای دو کشور باید به همکاری بین المللی تبدیل شود و این نوع تعامل با توجه به اهمیت موضوع می تواند در معادلات جهانی موثر باشد. هر دو کشور.” .

آقای رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به نگاه جمهوری اسلامی به توانایی کشورهای منطقه برای حل مشکلات خود بدون دخالت خارجی گفت: حضور بیگانگان چیزی جز ناامنی و تنش بین ملت ها و دولت ها نیست. منطقه؛ همچنین حضور بیست ساله آمریکا در افغانستان چیزی جز کشتار و خونریزی و ویرانی در پی نداشته است و روشن شده است که مشکلات افغانستان به دست مردم آن کشور و با کمک همسایگان قابل حل است.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه اقدامات داعش به ضرر همه کشورهای منطقه است، گفت: داعش ساخته مقامات آمریکایی است و البته این حرکت به دستور آمریکایی هاست و از طرف کشورهای مختلف کشتار و خونریزی می کند. “

رئیسی با بیان اینکه حضور این گروه تروریستی در سرتاسر منطقه به ضرر ملت هاست، گفت: مبارزه با تروریسم و ​​جرایم سازمان یافته می تواند یکی از ارکان همکاری تهران و آنکارا باشد و ایران آماده ارتقای همکاری ها در این زمینه است. میدان.”

آیت الله رئیسی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر همکاری مشترک با ایران برای ایجاد ثبات و توسعه روابط تجاری در قفقاز جنوبی گفت: جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان و جمهوری آذربایجان پیوندهای عمیق و دیرینه مذهبی و فرهنگی دارد. ترکیه.” اجازه دهد برخی تحرکات خارجی به روابط آسیب برساند.

مولود چاووشوسلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «ترکیه دولت جدید را یک دولت نتیجه‌گرا می‌بیند و مصمم است سطح همکاری‌ها را با تهران افزایش دهد». تا حد امکان بزرگنمایی کنید.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اهمیت همکاری و مشارکت ایران در توسعه ثبات و تجارت در قفقاز جنوبی گفت: به دنبال ایجاد و تقویت همکاری های مشترک با جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای ثبات و روابط تجاری در قفقاز هستیم. قفقاز جنوبی.”

وی همچنین با اشاره به تحولات منطقه، خواستار همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم و ​​برقراری ثبات و صلح در منطقه شد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید