روایتی جدید از آخرین ماه های حضور محمدرضا پهلوی در نیویورک

روایتی جدید از آخرین ماه های حضور محمدرضا پهلوی در نیویورک

برترین ها: باربارا والترز، روزنامه نگار مشهور آمریکایی که یک روز مانده به پایان سال 2022 درگذشت، در طول زندگی حرفه ای خود با چهره های مطرح دنیای سیاست مصاحبه کرد.

در آبان 1358 با محمدرضا پهلوی که در آن زمان در بیمارستانی در نیویورک بستری بود صحبت کرد. واشنگتن پست در مقاله ای به تاریخ 23 نوامبر 1979 چگونگی انجام این مصاحبه را توضیح داد و نوشت که والترز یک روز قبل از آن تاریخ برای انجام یک مصاحبه اختصاصی 50 دقیقه ای با محمدرضا پهلوی به “بیمارستان نیویورک” رفته بود، اما نتوانست اپراتور شبکه خبر را پیدا کند. او ABC را با خود برد و دوربین پولاروید خود را به مدیر روابط عمومی داد تا از او و محمدرضا شاه عکس بگیرد.

باربارا والترز در آن زمان گفت: «آنها این عکس را پس از خروج شاه از آمریکا به من خواهند داد. آنها نگرانند که انتشار هر عکسی در تلویزیون ایران به ضرر همه باشد.»

واشنگتن پست گزارش داد که والترز وعده این مصاحبه را روز قبل از فرح پهلوی در ملاقات با وی در آپارتمان اشرف پهلوی در نیویورک دریافت کرده بود. این مصاحبه در آخرین پنجشنبه ماه نوامبر، روزی که در تقویم آمریکایی روز شکرگزاری است، انجام شده است. والترز گفت که فارا چهارشنبه با او تماس گرفت تا مطمئن شود که تاریخ 6 بعدازظهر با برنامه های قبلی او برای روز شکرگزاری در تضاد نیست.

گفت و گوی فوق در سه نوبت از شبکه های خبری ساعت 19، 22:00 و شبکه خبری بحران ایران پخش شد. به نوشته واشنگتن پست، اصل این گفتگو بر اساس امید شاه به ترک آمریکا و بازگشت به مکزیک ظرف دو هفته بود. اما سرانجام در اوج بیماری، پس از گذراندن ده هفته در بیمارستان و تحت گذراندن دوره پرتودرمانی و جراحی کیسه صفرا، به پاناما و سپس قاهره بازگشت.

محمدرضا پهلوی از زمان ترک آن کشور در دی ماه 1357 تا زمان مرگش در مرداد 1359 (تیر 1359) به چندین کشور از جمله مصر و مراکش سفر کرد. او در ژوئن 1979 از باهاما وارد مکزیک شد. دو ماه قبل از آن، انقلابیون ایران به مکزیک هشدار داده بودند که اگر به محمدرضا شاه اجازه ورود بدهند، روابط بین دو کشور به خطر خواهد افتاد. در آن زمان، دولت کارتر اعلام نکرده بود که از ورود شاه به ایالات متحده جلوگیری می کند، اما نشانه های غیرمستقیم داده بود که اکنون زمان آن نیست.

والترز درباره ملاقات خود با محمدرضا شاه در بیمارستان گفته بود که او سوئیت خصوصی ندارد و این اتاق بزرگی است که چند مرد – احتمالاً نگهبانان – در اتاق کوچکتری که به آن متصل است، در آن قرار دارد. والترز در توصیف این اتاق گفت که هیچ گلی در اتاقش وجود ندارد و تنها تزئینات آن تصاویر فرزندانش است.

محمدرضا پهلوی لباس مجلسی و کفش راحتی به تن داشت و وقتی خانم والترز وارد اتاق شد به احترام او برخاست و در طول مصاحبه 50 دقیقه ای روی صندلی نشست.

والترز هشت ماه قبل از این دیدار، اندکی پس از ترک ایران، شاه را در مراکش ملاقات کرده بود. این روزنامه‌نگار که در سن 93 سالگی هنگام پوشش خبری دیدار خود با محمدرضا شاه پهلوی در نیویورک درگذشت، با بیان اینکه وزن زیادی از دست داده و نگران حوادث ایران است، اخبار را از تلویزیون دنبال می‌کند.

پس از مصاحبه، والترز با یک سردبیر خبری ABC از طریق تلفن بیمارستان تماس گرفت تا گزارش مختصری از این جلسه ارائه دهد، که از آن زمان در سایر خبرگزاری ها ظاهر شد.

دیدگاهتان را بنویسید