نگاه ابزاری به زن در دوران ستم شاهی اوج عزت آنان بود/ محمدرضا پهلوی زن را ناقص می‌دانست.

ساعت: 13:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۵
کد خبر: 1803269

لاله افتخاری با اشاره به بحران حقوق زنان در دوران پهلوی گفت: رویکرد رژیم پهلوی استفاده ابزاری از زنان و نشان دادن آنها در جامعه بود و این نگاه تحقیرآمیز به زنان پهلوی مشخص است. توسط اسناد».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرآت، یکی از آسیب پذیرترین اقشار رژیم پهلوی زنان بودند که به گواه اسناد و منابع تاریخی، این گروه همواره قربانی سیاست های رژیم پهلوی بوده اند. مثلاً گشایش حجاب رضاخانی به روی زنان ایرانی چیزی جز اسارت و زندان و مرگ نبود.

در این دوره تبلیغات و استفاده ابزاری از زنان در فیلم ها، مجلات و آگهی های تلویزیونی و همچنین استفاده رژیم از زنان برای رسیدن به اهداف سیاسی، به هویت زنان آسیب جدی وارد کرد. مواردی وجود دارد که این گروه را در رژیم کشتی به شدت آسیب پذیر می کند.

لاله افتخاری، رئیس جمهور زنان انقلاب اسلامی و دبیرکل اتحادیه زنان مسلمان جهان، در گفتگو با مرآت، نگاه تحقیرآمیز رژیم پهلوی به زنان را روشن و مستند به اسناد در دوران حاکمیت این رژیم دانست. پهلوی در زندگی فردی و اجتماعی زنان ایرانی، رویدادها و رویدادهای تحول آفرینی رخ داده است و در این سال ها، مدرنیسم و ​​سنت گرایی حول محور حقوق زنان برای اولین بار در تقابل آشکار قرار گرفتند.

عضو جبهه امام خمینی (ره) و رهبری در ادامه اذعان داشت: یکی دیگر از رویکردهای رژیم پهلوی استفاده ابزاری از زنان و برهنه نشان دادن آنها در جامعه است، بنابراین بر اساس شواهد و اسناد موجود، فرح پهلوی به عنوان اولین زن کشور در در آن زمان تحت تعبیری ضعیف. «یک خانواده امپراتوری وجود داشت، بنابراین طبق خاطرات خودش او فقط به دلیل داشتن بچه در آن خانواده بود و ازدواجش با او فقط به همین دلیل بود.

وی همچنین به نقل از گفت و گو با خبرنگار خارجی درباره تحقیر شاه ملعون ایران نسبت به زنان اظهار داشت: اگر فرح دیبا جانشین او بود پاسخی نداد.

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان همچنین درباره وضعیت تحصیلی زنان و دختران در آن زمان با وجود اقدامات عوام فریبانه فرح دیبا افزود: بسیاری از زنان و دختران محجبه از تحصیل محروم بودند و سطح باسوادی کشور بسیار پایین بود. همچنین سپاه دانش بود که به ظاهر جنبشی برای باسوادان محروم بود و در داخل به دنبال معرفی و جایگزینی فرهنگ غربی به عنوان فرهنگ رایج مردم، اعزام دختران به روستاها و نحوه لباس پوشیدن معلمان در روستاها بود.

افتخاری در خصوص وضعیت زنان بی سرپرست در آن زمان گفت: در آن زمان زنان بی سرپرست پناهی جز خدا نداشتند و هیچ ارگان و نهادی از آنها حمایت نمی کرد اما اکنون تعداد زیادی از زنان حمایت می شوند، کمیته ای برای حمایت از زنان وجود دارد. امام

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید