خشونت بی عدالتی در دوران ستم شاهی/ به برکت انقلاب سیستان و بلوچستان قطب علمی کشور در بسیاری از زمینه ها شد.

ساعت: 10:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۷
کد خبر: 1806371

محمد سرگزی گفت: سیستان و بلوچستان به برکت انقلاب اسلامی ایران در بسیاری از زمینه ها قطب علمی کشور شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در مجلس در مراسم جشن دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به وضعیت سیستان و بلوچستان در دوران پهلوی اول و دوم به عصر هامون گفت: اما به تناسب این درآمدها شرایط معیشتی است. مردم خیلی خوب نبودند و نهادهای اجتماعی در زمینه های مختلف آموزشی، بهداشتی و معیشتی و غیره. بسیار ناکافی بودند


وی ادامه داد: در آن زمان وضعیت مردم روستاها، حاشیه شهرها و مزدبگیران و بسیاری دیگر از اقشار جامعه بسیار بد بود، به طوری که از امکانات عمومی به درستی استفاده نمی کردند، بلکه تعداد محدودی از افراد اطراف خاندان پهلوی و آن دسته از افراد جامعه استفاده می کردند. با این خانواده ها در ارتباط بودند، از این امکانات و منابع عظیم و سرمایه کشور بهره بردند و ضایعاتشان بسیار زیاد بود، این را می توان در خاطراتشان خواند.

در حالی که جمعیت قبل از انقلاب با جمعیتی که امروز در کشور داریم قابل قیاس نیست، اما با وجود همه گشایش ها، انجمن ها و فضاهای دولت هایی که به نوعی با حاکمان آن روزها هم پیمان بودند و منافع مشترک داشتند، مردم این کشور را در نظر گرفتند. بهره مندی از این شرایط، فساد و سوءمدیریت مهمترین آفتی بود که اقتصاد ایران را در آن روزها گرفت.

عدم توزیع عادلانه و نابرابری اجتماعی

به گفته وی، عدم توزیع عادلانه و گسترش مناطق توسعه ای در بخش های مختلف باعث شده است تعدادی از افراد جامعه که با این افراد در ارتباط هستند در وضعیت بهتری قرار گیرند و تفاوت فاحشی در وضعیت معیشتی مردم ایجاد شود. بخش کوچک‌ها بسیار سرمایه‌دار بودند و اکثریت مردم از سرمایه‌های مختلف اجتماعی محروم بودند.

سرگزی با اشاره به حوزه درآمدهای نفتی آن زمان گفت: نفت در مدت زمان کوتاهی با فروش بیش از 6 میلیون بشکه در روز منابع زیادی را در اختیار دولت آن زمان قرار داد به طوری که در سال 53 57 درآمد پهلوی دوم از منابع نفتی ما حدود 112 میلیارد دلار بود که با توجه به ارزش ریال و فقدان بسیاری از تحریم های سرکوبگرانه ای که امروز وجود دارد، می توانیم وضعیت مالی دولت را به خوبی ارزیابی کنیم. اما بیشتر این منابع به جای بهبود وضعیت مردم صرف مسائل جانبی شد.

سهم بسیار ناچیز سیستان و بلوچستان از درآمدهای دولت در دوران پهلوی

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب جمهوری اسلامی ایران وضعیت سیستان و بلوچستان در حوزه های مختلف اعم از آموزشی، درمانی و بهداشتی مناسب نبود و مردم در شرایط سختی قرار داشتند، گفت: منطقه جنوب شرق کشور که این وضعیت بد نبود. در نظر حکام وقت، تعداد بسیار کمی از این منابع عظیم دولتی از درآمدهای مختلف و کمک های بین المللی در اختیار داشت.

نماینده مردم سیستان در مجلس افزود: بعد از انقلاب اگرچه در چندین دوره مشکلاتی از سوی کشورهای استکباری علیه ایران وجود داشت و شرایط سختی را در کشور ایجاد کردند، اما شرایط بسیار تغییر کرده است. “

به گفته وی، به محض پیروزی انقلاب، هشت سال تحت فشار کشورهای مختلف و جنگ نابرابر بودیم و بسیاری از منابعی که در آن روزها باید برای بهبود بسیاری از شاخص های توسعه هزینه می شد، باید در جنگ هزینه می شد. بعد از جنگ منابع زیادی را صرف عقب ماندگی و زیرساخت هایی کردیم که از دست دادیم.

دستاوردهای انقلاب در سیستان و بلوچستان

سرگزی افزود: حتی پس از جنگ نیز کشورهای استکباری دست از تلاش برنداشتند و تحریم های سرکوبگرانه را آغاز کردند تا اوضاع هر روز بدتر شود، اما با وجود همه مشکلاتی که بسیاری از ابرقدرت ها از نظر عقیدتی با انقلاب اسلامی ما داشتند. مناطق.

وی با اشاره به دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اقدامات ارزنده‌ای که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب در عرصه‌های مختلف در سیستان و بلوچستان انجام شده است، گفت: بخش نفت و تحریم‌های سرکوبگرانه واردات و عدم ورود به کشور دلار به کشور و بسیاری مسائل دیگر، اما عزیزان ما در بخش های مختلف دست ننشستند تا با توجه به مشکلات موجود، کارهای مختلف را در کشور انجام دهند.دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، ساخت سدها و راه های مواصلاتی و توسعه کشاورزی.

نماینده مردم سیستان در مجلس با اشاره به وضعیت مراکز آموزشی سیستان و بلوچستان نسبت به قبل از انقلاب گفت: امروز در سیستان و بلوچستان سه دانشگاه بزرگ در وزارت علوم، سه دانشگاه بزرگ در وزارت علوم. بهداشت و درمان و رشته های مختلف در سطوح مختلف حتی شاهد تربیت متخصص و فوق تخصص در روستاها و جذب جوانان زیادی برای تحصیل در این دانشگاه ها هستیم.

مرکز مرجعیت علمی کشور

وی افزود: علاوه بر این در هر شهری دانشگاه پیام نور وجود دارد و در اکثر شهرها دانشگاه آزاد فعال است و امروز سیستان و بلوچستان در بسیاری از زمینه ها به عنوان مثال مرکز مرجعیت علمی کشور شده است. در زمینه نانوسیالات، مرکز تحقیقات کاتالیزورها و نانوکاتالیست ها و مرکز تحقیقات پتروشیمی و شیمیایی کشور است.

سرگزی ادامه داد: امروز در بسیاری از زمینه های علم پزشکی ثروتمند شده ایم تا فرزندان خود را آموزش دهیم تا مردم از سایر نقاط کشور و حتی سایر نقاط دنیا بیایند و به آنها آموزش دهند و در سایر زمینه ها نیز پیشرفت های زیادی حاصل شده است. در این استان.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید