پیشرفت علمی ایران از تزریق ژن ناتوانی در دوران پهلوی به مقام دوازدهم جهان/ جمهوری اسلامی گل سرسبد پیشرفت علمی در منطقه است.


زمان: 09:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۲
کد خبر: 1807688

بررسی فضای علمی و نخبگانی ایران در دو دوره پهلوی و انقلاب اسلامی.

در حالی که در زمان پهلوی هیچکس به علم و نخبگان و به فرموده ولی فقیه علاقه نداشت. مدت ها از دوره قاجار تا پهلوی ژن ناتوانی، ژن ناتوان، ژن وابستگی به دیگران به ما تزریق می شد، اما بعد از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی دوازدهمین جایگاه علمی را به خود اختصاص داد. جهان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاورستان، دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف است. یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، پیشرفت علمی چشمگیر و کم نظیری است که در سایه پرورش و توجه به توان نخبگان کشور صورت گرفت. در واقع یکی از مهم ترین مولفه های پیشرفت و توسعه هر کشور نیروی کار نخبه است که باید به عنوان یک ثروت ملی به آن نگاه کرد و برای حفظ آن تلاش کرد.

این دستاوردهای علمی در دوران انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، در حالی که متأسفانه در دوران پهلوی هیچ کس به علم و نخبگان و به فرموده مقام معظم رهبری علاقه ای نداشت. در دوره طولانی از دوره قاجار تا پهلوی، ژن ناتوانی، ژن ناتوان، ژن وابستگی به دیگران به ما تزریق شد.

در همین راستا، مقام معظم رهبری در 25 مهر 1395 در دیدار با نخبگان جوان و استعدادهای ارشد علمی، با تأکید بر اینکه ایران در دوران قاجار و پهلوی یکی از عقب مانده ترین کشورها از نظر دانش روز است، فرمودند: «در حالی که جمعیت ایران حدود یک درصد جمعیت جهان است، سهم ما از تولید علم در دوران پهلوی یک دهم درصد است، اما اکنون سهم ایران از تولید علم در جهان به حدود دو درصد رسیده است که نباید این مقدار باشد. خیلی قانع کننده

وی نمونه دیگری از غفلت علم و دانش در دوران پهلوی را برشمرد و گفت: از تاسیس دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه کشور در سال 1313 تا سال 1357 یعنی چهل و چهار سال تعداد دانشجویان در سراسر کشور. ، 150000 چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد دانش آموزان کشور بیش از چهار میلیون نفر است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه این گونه مقایسه‌ها تفاوت دو دولت با دو نظام را به خوبی نشان می‌دهد، گفتند: دلیل اصلی عقب‌ماندگی علمی، اخلاقی و سیاسی کشور در این دوران سیاه، استکبار را به ملت فروختند و علاقه‌ای نداشتند. در جهت منافع خود، اما خارجی را می پرستیدند.


عقب ماندگی علمی کشور در دوره پهلوی

سید سعیدرضا احمدی زاده، رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار حاورستان درباره فضای علمی و نخبگی دوره پهلوی در کشور گفت: کشور دچار نوعی تعهد و وابستگی علمی است و دانش بومی وجود نداشت فناوری در کشور به جز برخی از صنایع دستی و صنایع دستی سنتی.

وی افزود: در این دوره; متخصصان و نخبگان کشور تنها نقش اپراتور تجهیزات خارجی را ایفا کردند و وابستگی کشور به کشورهای خارجی در همه زمینه ها مانع اصلی رشد و توسعه بسیاری از ظرفیت ها و پتانسیل های داخلی نهفته در مشاغل نخبه، تخصصی، خلاق و نوآور است. استحکام – قدرت. بود، ممکن بود.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی ادامه داد: کشورهای استعماری و استکباری جهان نیز عمدتاً به دنبال جوانان، نخبگان و متفکران در کشورهای در حال توسعه بوده اند تا به دنبال علم مفید نباشند و روحیه خودباختگی و ناتوانی را دمیده کنند. عزت نفس این ملت را از بین می برد. «آنها باید به اهداف شوم خود یعنی استعمار و سلطه بر این ملت ها می رسیدند.

احمدی زاده گفت: بررسی شاخص های مهمی چون نرخ باسوادی، سرانه دانشجویی، نتایج علمی و پژوهشی مراکز تحقیقاتی کشور، سهم ایران در تولیدات علمی جهان، حضور در لبه فناوری و فناوری، بومی سازی مراکز تحقیقاتی بالا. صنایع فناوری، حضور در مرزهای دانش و … بر اساس آمار پایگاه های استنادی بین المللی در دوران پهلوی به خوبی فضای علمی و نخبه ای کشور و عمق عقب ماندگی کشور را در عرصه های مختلف به تصویر می کشد.

وی در خصوص میزان بهره وری نخبگان علمی در اداره کشور گفت: با توجه به وابستگی حکومت پهلوی به غرب، دستور مدیران کشور عمدتا مبتنی بر اجرای سیاست غرب و تامین منافع آنان در برای انتصاب متخصصان در مناصب، آنها باید در خدمت اهداف امپریالیسم، استعمارگران و دولت های غربی باشند و سیاست های آنها را در کشور اجرا کنند.


از نخبگان به عنوان تکنسین استفاده کنید

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی افزود: با توجه به خودباختگی و زوال حکومت پهلوی، مسیر کشف، شناسایی و تحقق ظرفیت های بالقوه داخلی عملا مسدود شده و تنها توسط نیروهای جوان و متخصص کشور استفاده می شود. به عنوان تکنسین‌ها، اما هرگز از امکانات، اندیشه‌ها و اندیشه‌های درونی آنان در جهت شکوفایی و استقلال علمی کشور استفاده نشد.

احمدی زاده در تشریح روند و رشد علمی کشور در دوران پهلوی گفت: شاید 40 سال پیش در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده است: اگر علم در ثریا است، مردم سرزمین فارس هستند. دستیابی به آن بسیار قابل قبول است. درک نشد، اما امروزه نخبگان و متخصصان این حوزه در بسیاری از علوم به سرعت مرزهای دانش و محصولات علمی خود را در لبه فناوری در جهان پیش می‌برند. نتیجه این است بنابراین حالت و روحیه خودباوری و «ما می توانیم» به ما امام بزرگوار می آموزد در واقع این عنصر اعتماد به نفس و «ما می توانیم» اساس و اساس و وجه تمایز همه علمی است. شاخص های فناورانه و نخبه در دوران رژیم پهلوی و انقلاب شکوهمند اسلامی.

وی با اشاره به اینکه غلبه بر عقب ماندگی، عبور از مرزهای دانش و دستیابی به فناوری روز برای ایجاد تمدن نوین اسلامی، گفت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سال های اخیر بر تولید علم در ایران. و طرح موضوعاتی مانند نهضت نرم افزاری و جهاد علمی زمینه خوبی برای پیشرفت در عرصه علم و فناوری روز در کشور فراهم کرده است.


تلاش دشمن برای خنثی کردن پیشرفت علمی ایران

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی گفت: پیشرفت‌های علمی و دسترسی جمهوری اسلامی به برخی فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر به‌قدری شگفت‌انگیز است که غربی‌ها را به شدت نگران کرده و یکی از دلایل فشار روزافزون آنها به ایران به بهانه‌هایی از جمله این است. موضوع هسته ای برای جلوگیری از این یکی از اتفاقات ایران است.

وی افزود: بررسی آمار پایگاه های استنادی بین المللی و مقایسه آنها در دو دوره پهلوی و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به خوبی روند و رشد جایگاه علمی کشور را در این دوره و در دوره کنونی تبیین و نشان می دهد.


جمهوری اسلامی کشوری موفق در مبارزه با بی سوادی است

احمدی زاده با بیان اینکه قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی حدود 70 درصد بزرگسالان کشور بی سواد بودند و کمتر از 40 درصد کودکان می توانستند به مدرسه بروند، افزود: اما اکنون نرخ باسوادی کشور به 100 درصد نزدیک شده است. نهضت سوادآموزی یکی از اقدامات مهم جمهوری اسلامی در آموزش کل مردم کشور بوده است و مرکز فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بارها جمهوری اسلامی ایران را یکی از موفق ترین کشورهای جهان معرفی کرده است. جهان در مبارزه با تروریسم سواد معرفی شد.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی 154 هزار دانشجو در تعداد محدودی از دانشگاه ها یا مراکز آموزش عالی در چند کلانشهر کشور تحصیل می کردند، اما اکنون 119 دانشگاه دولتی و مرکز آموزش عالی، 28 مرکز آموزش عالی به موسسات متصل هستند. قوه مجریه، 295 دانشگاه غیرانتفاعی، 550 دانشگاه پیام نور، 385 دانشگاه اسلامی در آزاد، 739 مرکز آموزش عالی علمی و کاربردی، 274 مرکز آموزش فنی حرفه ای و تربیت معلم در کشور با بیش از 4 میلیون دانشجو فعال هستند. در این دانشگاه ها و مراکز آموزشی.


۱۱ برابر سرعت تولید علم در ایران

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی با بیان اینکه بر اساس گزارش های علمی بین المللی، میزان پیشرفت علمی در جمهوری اسلامی ایران 11 برابر بیشتر از میانگین نرخ رشد علم در جهان است، گفت: این میزان پیشرفت علمی در ایران به میزان 11 برابر افزایش یافته است. در میان کشورهای پیشرفته جهان است که بر اساس آخرین آمار در این زمینه، ایران هم اکنون در جایگاه دوازدهم تولید علمی در جهان قرار دارد.

احمدی زاده گفت: رشد چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در تولید مقالات علمی و پژوهشی، دستاوردهای ارزشمند نخبگان کشور در حوزه هسته ای، فضایی، نانو، لیزر، سلول های بنیادی و … از دیگر آثار علمی ایران است. و پیشرفت تکنولوژی بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی است.

وی یادآور شد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران یک کشور هسته ای و عضو باشگاه جهانی هسته ای است. علم و فناوری در این زمینه در رتبه 7 تا 8 کشور توسعه یافته جهان قرار دارد.


مرکز پزشکی جمهوری اسلامی غرب آسیا

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی به یک مرکز درمانی در غرب آسیا تبدیل شده است، گفت: نرم شد و بسیاری از بیماران در کشور برای درمان به کشورهای غربی رفتند.

وی افزود: علاوه بر این، دانش پزشکی در ایران به ویژه در زمینه‌هایی مانند سلول‌های بنیادی، بازسازی نخاع، تولید داروهای استراتژیک، شبیه‌سازی حیوانات و… پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و جمهوری اسلامی ایران در رتبه نخست قرار دارد. جهان.”


ایران به باشگاه فضایی انحصاری جهان پیوست

احمدی زاده گفت: ورود جمهوری اسلامی ایران به باشگاه فضایی انحصاری جهان از دیگر آثار دستاوردهای علمی و فناوری کشور در بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی است. پیش از این علم و فناوری فضایی در اختیار تعداد محدودی از کشورهای جهان بود، اما اکنون جمهوری اسلامی منطقه به عنوان تنها کشور دارای این دانش و فناوری، بومی است و ممکن است چندین ماهواره داشته باشد. از شش کشور طراح، تولید و پرتاب ماهواره در سراسر جهان.

وی گفت: بر اساس اسناد مجامع علمی معتبر دنیا، حوزه فناوری نانو یکی از مهم ترین حوزه هایی است که امروزه جمهوری اسلامی ایران با وجود نخبگان و دانشمندان برتر در بین پنج کشور برتر در آن قرار دارد. این حوزه، محصولات رایج نانوتکنولوژی در جهان است.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: همچنین رشد و توسعه صنایع تبدیلی، فولاد و آلومینیوم، کشتی سازی، هواپیماسازی و پیشرفت های علمی و فنی در حوزه اسکله، حفاری چاه های نفت و گاز، پالایشگاه ها و … پالایشگاه ها، بزرگراه ها و انواع سازه های فلزی و بتنی، طراحی و نصب صنعت خودروسازی، پیشرفت های چشمگیر ایران در زمینه موشکی و فناوری عالی نظامی و سایر آثار، شواهد و مدارک بر توسعه علمی و فناوری کشور پس از دوران شکوهمند انقلاب اسلامی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید