رودخانه چم بشیر; زباله شهر کرمانشاه


ساعت: 01:11
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۱۹
کد خبر: 1888809

زباله های انباشته شده در اطراف و داخل رودخانه چم بشیر باعث نگرانی مردم شده است و کارشناسان بهداشت نسبت به شیوع بیماری های مختلف به دلیل بوی تعفن زباله ها و ورود حیوانات موذی به منازل هشدار داده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، چم بشیر رودخانه ای است که از شمال شهرستان تکبستان سرچشمه می گیرد و به کاراسو می رسد. این رودخانه که از دل شهر و بین مناطق مسکونی می گذرد، در چند مرحله کانال کشی شد. این رودخانه چند فاز دارد. فاز پنجم بحرانی ترین منطقه برای چندین سال بوده است. این فاز از محدوده شهر تعاون و حکمت آباد تا میدان امام حسین (ع) آغاز می شود. این فاز، وقتی وارد آن می‌شوید، شبیه هر چیزی به‌جز منطقه است. شهری

زباله هایی که در اطراف و داخل رودخانه انباشته شده اند، زباله هایی که تا چشم کار می کند در زمین های کثیف، البته فاز پنج به مکانی امن برای تجمع معتادان تبدیل شده است، معتادانی که بدون هیچ ترسی و در منظره ساده رهگذران پخش می شوند و به دلیل رفتار خطرناکشان هیچکس نمی تواند به آنها هشدار دهد.


d48a4289 43c6 461e 829c 3a2f7ce7a9f5 خبر خاکستری


ساکنان رودخانه چم بشیر زندگی نمی کنند، فقط زنده هستند

خانمی که خانه اش درست کنار رودخانه چم بشیر است دستم را گرفت و به بالای کانال برد و گفت: این آب را ببین، راکد است، فاضلاب به اندازه کافی در آن است، بو نمی دهد. آشغال است، کولر را که روشن می کنیم بوی زباله وارد خانه می شود، بس است که نزدیک ظهر برسیم، نمی دانیم با بوی تعفن چه کنیم.

وقتی پرسیدم مردم خودشان این زباله ها را می ریزند، پس تقصیر خودشان است، پاسخ داد: آن طرف چم بشیر، مردم حکمت آباد معمولا زباله هایشان را به رودخانه می ریزند. ماهانه 20 هزار تومان برای جمع آوری زباله به شهرداری می دهیم اما شرایط به چه دردی می خورد، قبول داریم که فرهنگ مردم چنین وضعیتی را به وجود آورده است، اما امیدوارم شهرداری اینجا را تمیز کند، عکس را نشان می دهم. در اطراف چم بشیر هیچکس فکر نمی‌کند نه فکر می‌کنید اینجا شهری است، فکر می‌کنند مرکز جمع‌آوری زباله است، انباشته شدن زباله در این حجم منجر به جمع‌آوری موش‌ها، مارها و مگس‌ها شده است.


ما از بوی زباله رنج می بریم

فریبرز اسدی که 62 سال سن دارد و خانه اش حوالی فاز پنج چم بشیر است، می گوید خودت یک ساعت است که اینجا هستی، بوی زباله را تحمل می کنی؟ یک عده می آیند و زباله هایشان را اینجا خالی می کنند. گاهی زباله های مجالس و تالارهای عروسی اینجا خالی است. چم بشیر تغییر نکرده، روز به روز بدتر می شود اما خوب نمی شود، بارها بچه ها به کانال رودخانه چم بشیر افتادند و بعد دچار بیماری پوستی شدند. به هر حال این فضا به جای تبدیل شدن به کوه زباله باید به شهربازی تبدیل می شد.


eab21854 9788 4f67 95bb 3c7132227650 خبر خاکستری

وی افزود: حالا به اطراف چم بشیر نگاه کنید، اینجا بیش از 200300 معتاد متجاهر هستند. در شب تعداد آنها افزایش می یابد و افزایش می یابد. ای کاش مسئولان اینجا به فکر ساماندهی این رودخانه باشند.»


چم بشیر می تواند محل استراحت افرادی چون زاینده رود باشد

یکی از زنان که خانه اش مشرف به چم بشیر است، می گوید: قبول دارم که بیشتر این مشکل به خاطر رعایت نکردن مردم است، اما وقتی شرایط این گونه است باید به زور متوسل شد. ای کاش شهرداری این مکان را تمیز می کرد و دو نگهبان می گذاشت و با هر فردی که زباله های خود را رها می کند برخورد می کرد.

وی ادامه داد: الان اطراف چم بشیر خاک است، دوست دارم چمن و درخت بکارند، نیمکت بگذارند، نور پردازی کنند و مکانی برای استراحت مردم باشد و منبع زباله و بیماری نباشد.

اکنون زاینده رود در استان اصفهان وجود دارد که می توانید ببینید چگونه می توان از آن به عنوان یک مقصد گردشگری استفاده کرد. چم بشیر هم این ظرفیت را دارد. من خودم معلم هستم. دانش آموزان اجازه عبور از اینجا را ندارند. گاهی که می آیند مدرسه، لباس هایشان خیلی بد بود، بوی زباله می داد، چاره ای نبود، تصور کنید بیست دقیقه در انبوه زباله راه رفتن چه فاجعه ای است.

این شهروند کرمانشاهی بیان کرد: زمین را نگاه کنید پر از معتادان است. من به عنوان یک شهروند آماده حمایت از شهرداری و جمع آوری زباله ها هستم. حتی می توانم به بقیه همسایه ها بگویم بیایند سر کار و کمک کنند، به خدا قسم. ما از این وضعیت خسته شده ایم، اوضاع آشفته چم بشیر دلیل بی مشتری شدن خانه های ماست. دو سال است خانه را برای فروش گذاشته ایم اما هر مشتری که بیاید و این همه زباله و این همه معتاد ببیند فرار می کند. بسیاری از ساکنان خانه های خود را به نیم بها فروختند و رفتند و برخی از خانه ها اکنون خالی است. متأسفانه حضور معتادان زباله و مواد مخدر باعث ناامنی و دستبرد به بسیاری از منازل شد. ای کاش شهرداری داخل کانال را تمیز می کرد، زباله ها را جمع می کرد و فضای سبزی برای استفاده خانواده ها ایجاد می کرد.


70a0c230 fdf4 4090 8258 001d93afc8b6 خبر خاکستری


به دنبال پاکسازی فاز پنج چم بشیر هستیم/ مشکل اصلی این وضعیت خود مردم هستند.

میرزایی معاون خدمات شهری منطقه هفت کرمانشاه با اشاره به اینکه زباله ها به طور مداوم در محدوده رودخانه چم بشیر جمع آوری می شود، گفت: متاسفانه به دلیل عدم همکاری اهالی این منطقه با پیمانکاران زباله های خود را تخلیه می کنند. اطراف رودخانه چم بشیر.

وی افزود: موضوع جمع آوری زباله های رودخانه چم بشیر در دستور کار است که باید به محض تامین ماشین آلات مورد نیاز برای پاکسازی رودخانه چم بشیر انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر دائما زباله جمع آوری می شود چرا وضعیت حاشیه رودخانه اینگونه است، گفت: روزی با ما بیایید بسیاری از ساکنان فاز پنجم چم بشیر مبلغی را که باید پرداخت نمی کنند. به پیمانکاران بخش سنتی زباله جمع‌آوری می‌کنند و ترجیح می‌دهند زباله‌های خود را در اطراف چم بشیر بگذارند، اگر مجبور به گذاشتن درب خانه‌شان هستند، پیمانکار هر روز آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند، اما متأسفانه این وضعیت دلخراش را به وجود آورده‌اند. پرداخت ماهیانه 15000 تومان .

معاون خدمات شهری شهرداری هفت کرمانشاه نیز در خصوص وجود نخاله های ساختمانی اظهار داشت: نخاله های ساختمانی عمومی از نقاط مختلف در فاز پنجم رودخانه چم بشیر تخلیه می شود. قبلاً حجم نخاله های ساختمانی بسیار زیاد بود، قسمت قابل توجهی از آن را جمع آوری کردیم، در 15 روز گذشته حدود 40 کامیون جمع آوری زباله جمع آوری کرده ایم و جمع آوری زباله ادامه دارد.

وی افزود: از مردم می خواهیم زباله های خود را در منازل خود بریزند و ماهیانه 15 هزار تومان به پیمانکاران پرداخت کنند تا با این حجم از انباشت زباله روزانه که باعث نامناسب جلوه دادن شهر و آسیب به منطقه می شود مواجه نشویم. شهرداری هفت خواهد بود.

میرزایی خاطرنشان کرد: در طرحی که بعد از پاکسازی داریم سعی می شود امنیت را قرار دهیم تا این مشکل برطرف شود، در حال حاضر فازهای مختلف چم بشیر دارای فضای سبز است اما فاز 4 و 5 با زباله ها محقق می شود. و مردم نباید زباله را در این محیط چه در رودخانه و چه در داخل رودخانه رها کنند.

میرزایی افزود: متاسفانه صبح و بعدازظهر زباله ها را جمع آوری می کنیم با انباشت زباله مواجه هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید