روزانه 2000 زائر بدون ویزا می توانند از طریق زمینی وارد عراق شوند


ساعت: 13:01
تاریخ انتشار: 1301/03/17
کد خبر: 1844185

وزیر کشور عراق در دیدار با همتای ایرانی خود گفت: دیروز دولت عراق اعلام کرد که با ورود روزانه 2000 زائر بدون روادید از طریق گذرگاه های زمینی موافقت می کند و سازوکار لازم در هفته آینده معرفی می شود. به تدریج شاهد افزایش این تعداد خواهیم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد واحدی، وزیر کشور، امروز سه‌شنبه (۸ خرداد) پس از دیدار با وزیر کشور عراق در وزارت کشور به خبرنگاران گفت: «امروز میزبان وزیر کشور محترم عراق بودیم و این نشست در مورد موضوعات مختلف از جمله مسائل مرزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بازارچه های مرزی، توسعه روابط استان های مرزی و مسائل مربوط به زائران دو کشور.

وی افزود: امروز دو تفاهم نامه در زمینه امنیت و در موضوع زائران و اربعین و خدای ناکرده امضا کردیم که با نظرات مطرح شده در این جلسه می توانیم نتایج خوبی در تجارت و امنیت مرزها داشته باشیم و همکاری های دوجانبه را در این زمینه افزایش دهیم. ”

وزیر کشور با اشاره به عزم ایران و عراق برای تسهیل سفر به عتبات عالیات، گفت: این خواست دو کشور است که سفر به عتبات عالیات را تسهیل کنند و طرف عراقی نیز قول همکاری در این زمینه داده است. توجه کنید.” بیایید آن را انجام دهیم.

عثمان الغانیمی، وزیر کشور عراق نیز در سخنانی گفت: در نشست امروز امنیت مرزهای مشترک و بسیاری از مسائل دیگر بحث شد. عبور غیرقانونی مرزها، قاچاق کالا و مواد مخدر از گذرگاه های غیررسمی، قاچاق انسان و … مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اپیدمی کرون تأثیر منفی بر سفر بین دو کشور داشته است و اکنون شاهد باز شدن راه های هوایی برای مسافران بدون ویزا به عراق هستیم.

وی افزود: روز گذشته دولت عراق اعلام کرد که با ورود روزانه 2000 زائر بدون روادید از طریق گذرگاه های زمینی موافقت می کند و از هفته آینده سازوکار لازم برای آن ارائه می شود. به تدریج شاهد افزایش این تعداد خواهیم بود.

وزیر کشور عراق گفت: می دانیم که سفرهای هوایی هزینه بر است و بیشتر مسافران دو طرف می خواهند از راه زمینی به عتبات بروند و برای تحقق خواسته این نمازگزاران از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم.

الغانیمی گفت: تفاهم نامه ای بین دو کشور تنظیم شد و در این نشست درباره امنیت مرزها بحث کردیم و موظف به امضای آن هستم. همچنین به موضوع قاچاق مواد غذایی و مواد مخدر اشاره کردیم و مقرر شد دو کشور دو کمیته برای پیگیری مفاد این تفاهم نامه تشکیل دهند.

وی ادامه داد: در سال های اخیر تفاهم هایی در خصوص سفر اربعین صورت گرفته و نکات مشترکی در این زمینه مطرح شده است، اما به دلیل بحث تاج گذاری که در سطح جهان مطرح شده، اجرای آن متوقف شده است، اما تفاهم نامه این موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد. دوباره اجرا شود.»

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید