روزنامه اطلاعات: آیا مجلس در بحث رویه قضایی و اصولی می تواند بر اساس مقاله یا کتاب پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش به توانایی های مدیریتی خود پی ببرد؟

روزنامه اطلاعات: آیا مجلس در بحث رویه قضایی و اصولی می تواند بر اساس مقاله یا کتاب پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش به توانایی های مدیریتی خود پی ببرد؟

روز جدید : جمهوری اسلامی نوشت: وزیر آموزش و پرورش هر که باشد البته نمی تواند دانش، مهارت و تجربه مدیریتی در همه حوزه های این وزارتخانه داشته باشد اما در صورت قبولی در آزمون مدیریت در یکی از حوزه های نظام آموزشی می تواند مخاطبان فرهیخته این مجموعه باشد تا به امکان موفقیت آن در این بزرگترین دستگاه اجرایی کشور امیدوار باشیم.

آنچه از داوطلب وزارت آموزش و پرورش برای داشتن حداقل صلاحیت برای این شغل لازم است، سالها تدریس در مدارس و کسب تجربه در مدیریت نظام آموزشی است. طبیعتاً کار بالاترین سطوح دولت، کارنامه معتبری برای تحلیل وزیر پیشنهادی به دست می دهد و اگر فردی دانش، تجربه تدریس و تجربه مدیریتی مربوطه را نداشته باشد، باید به این سوال پاسخ داد که دلیل این موضوع چیست که نمایندگان مجلس به او رای دهید؟

آیا نمایندگان مجلس می توانند با استناد به مقاله یا کتاب فقهی و اصولی که توسط او نوشته شده است به توانایی یک فرد در اداره وزارت آموزش و پرورش پی ببرند؟ در مواقعی که لازم است معلم در کلاس درس تدریس کند، رشته تحصیلی معلم باید با برنامه درسی اصلی مربوطه مطابقت داشته باشد. آیا مدیریت بالاترین سطح نظام آموزشی نیاز به دانش، شایستگی و تخصص خاصی ندارد؟

وزارت آموزش و پرورش علاوه بر شش معاونت آموزش متوسطه، آموزش ابتدایی، پرورشی و فرهنگی، تربیت بدنی و بهداشت، مسائل حقوقی و مجلس و توسعه مدیریت و پشتیبانی. متشکل از سازمان ها و مراکز مهمی است که در سطح معاونت و زیر نظر وزیر آموزش و پرورش اداره می شود. مجتمع های بزرگ، مهم و پیچیده برای مدیریت سازمان های پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، تربیت دانش آموزان با نیاز به ویژه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، دبیرخانه شورای آموزش عالی، پژوهشکده تحقیقات آموزشی، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش، دانشگاه فرهنگیان با نزدیک به یکصد پردیس و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صندوق ذخیره فرهنگیان و ده ها دستگاه کوچک و بزرگ دیگر، علاوه بر ادارات کل آموزش و پرورش استان. مسئول نظارت نیز با وزیر آموزش و پرورش هستند. البته هیچ کس نمی تواند بر کل این مجموعه بزرگ و قوانین، قوانین و مقررات حاکم بر آنها تسلط کامل داشته باشد، اما با توجه به وسعت این سیستم، انتظار می رود که نامزد دارای تجربه مدیریتی خوبی در سطح حداقل یک نفر باشد. معاون وزیر آموزش و پرورش.بی.

با رعایت این شرایط، نمایندگان مجلس بالاترین مدیر اجرایی (وزیر آموزش و پرورش) را انتخاب می کنند. آیا رای گیری نمایندگان آگاهانه و مسئولانه انجام خواهد شد؟

دیدگاهتان را بنویسید