وزیر صنعت: رئیس جمهور تاکید کرد که قیمت خودرو باید اصولی باشد که این کار بر اساس آن انجام شود

وزیر صنعت: رئیس جمهور تاکید کرد که قیمت خودرو باید اصولی باشد که این کار بر اساس آن انجام شود

روز جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دلایل گرانی خودرو گفت: در سال آینده با افزایش 50 درصدی تولید، قیمت تمام شده کاهش می یابد.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه شب گذشته ستاد تنظیم بازار که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، با اشاره به تصویب افزایش قیمت مجوز محصولات خودرویی. مناسب نیست که بخشی از آن به دلیل ناکارآمدی خودروسازان است و بخشی دیگر به دلیل وضعیت اقتصادی کشور در سال های اخیر.

وی گفت: یکی از اقداماتی که برای اصلاح صنعت خودرو انجام شد اصلاح قیمت خودرو بود.

فاطمی امین افزود: پیشنهاد اصلاح قیمت خودرو در هفته های اخیر در مرکز تنظیم بازار مطرح شده و به دقت مورد بررسی قرار گرفته است. در بسیاری از موارد چون قیمت‌های پیشنهادی فراتر از معیارهای موجود بود، کارخانه با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرد و بنابراین مبنای قیمت‌های جدید طبق قوانین قبلی شورای رقابت تعیین می‌شود. قیمت گذاری بر اساس میزان تورم که هر 6 ماه یکبار اعلام می شود.

وزیر صمت گفت: ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته است تا در مورد قیمت خودرو نیز همان ضوابط قبلی را اعمال کند و با توجه به اینکه آخرین باری که قیمت خودرو در اردیبهشت ماه سال گذشته افزایش یافت، به این شکل عمل کردیم. تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی مبنای محاسبه قیمت های جدید بود.» در واقع ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت تا روال قبلی تعدیل قیمت ها را ادامه دهد.

فاطمی امین در خصوص مغایرت این تصمیم با دستور رئیس جمهور نیز توضیح داد: رئیس جمهور تاکید کرد که در خصوص قیمت گذاری خودروها بررسی عمیقی صورت گیرد و قیمت ها اصولی باشد و این کار در ماه گذشته انجام شد. صورت گرفت و در جاهایی که قیمت های پیشنهادی خودروسازان غیرواقعی بود، همه قیمت ها را به دقت بررسی و قیمت ها را تعدیل کردیم.

وی افزود: رئیس جمهور تاکید کرد که این اقدام باید با هماهنگی ستاد تنظیم بازار انجام شود که این اتفاق هم افتاد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: صنعت خودروسازی ما با وجود نقاط قوت و توانمندی های جدی، دارای ضعف های بسیار جدی است.

وی افزود: وزارت صنعت برای بهبود وضعیت صنعت خودرو در دوره جدید 9 طرح را راه اندازی کرده است که یکی از آنها اصلاح ساختار صنعت خودرو است که به عنوان مثال چندین شرکت در کشور در زمینه موتور خودرو فعالیت می کنند. یا تست و تولید به صورت قطعه. آنها گران هستند.

فاطمی امین افزود: برخی از این 9 پروژه در مدت 6 ماه و برخی دیگر حداکثر تا دو سال آینده به اتمام می رسد، یعنی در دو سال آینده اصلاح ساختاری در صنعت خودرو خواهیم داشت و امیدوارم در آینده صنعت خودرو حرکت کند. از شرایط فعلی به افتخار ملی تبدیل شود.

وی گفت: قیمت خودرو در 9 ماه گذشته بهبود نیافته است و این امر منجر به کاهش نقدینگی در صنعت، افزایش هزینه ها و کاهش تولید شده است و به خودروسازان قول دادیم که از این پس تحویل هفتگی داشته باشند. افزایش تولید خواهیم داشت که بازار را آرام می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تفاوت قیمت ها در بازار و کارخانه، افزود: قیمت بازار با نوسانات دلار بالا و پایین می شود و قیمت غیرواقعی است. و ما به قیمت بازار نزدیک می شویم و می توان انتظار داشت که قیمت های بازار تعدیل شود.

وی افزود: کسانی که خودرو را بر اساس قراردادهای پیش فروش خریداری می کنند، غرامت مشارکت بانکی دریافت می کنند، اما باید مابه التفاوت قیمت خودرو را به نرخ روز بر اساس قرارداد و البته توصیه ما پرداخت کنند. خودروسازان تا حد امکان وام بگیرند و اجاره کنند «به خریداران کمک کنید.

گاتمی امین افزود: رانت هنگفتی در اختلاف قیمت کارخانه و بازار وجود دارد که بین 60 تا 160 میلیون تن به ازای هر خودرو است و همین امر باعث اتفاقات عجیبی در قرعه کشی ها شد و به عنوان مثال برای ده هزار خودرو، 4 میلیون نفر را به خود اختصاص داد. یکی از اهداف ما در تعدیل قیمت ها کاهش این شکاف است، زیرا کاهش اختلاف قیمت کارخانه و کف بازار باعث ایجاد درآمد برای خودروساز می شود که می تواند تولید را افزایش دهد در حالی که دو خودروساز ما ایران خودرو و سایپا ته دارند. بیش از یک میلیون سهامدار حقیقی و اگر تورم تعدیل نمی شد، رانت کلانی از جیب یک میلیون سهامدار حقیقی به خریداران منتقل می شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای افزایش تولید، گفت: خودروسازان ما در سال آینده 50 درصد افزایش تولید خواهند داشت و با کاهش هزینه ها (بر اساس قیمت های ثابت) که برای سال آینده برنامه ریزی شده است، خودروسازان ما تولید خود را افزایش می دهند. سال آینده قرعه کشی برای تحویل خودرو نخواهیم داشت و قیمت بازار کاهش می یابد و صنعت خودرو از این وضعیت خارج می شود.

دیدگاهتان را بنویسید