روزه آکنو سنتی در آرین شهر/ همدلی و تسلیت از برکات ماه مبارک رمضان


ساعت: 09:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821404

یکی از آداب و رسوم قدیمی مردم منطقه آرین شهر گائنات، مراسم آکنه فست به معنای افطار مردم است. در همین راستا عده ای از افراد ثروتمند همه اهالی روستا را به روزه گرفتن دعوت کردند تا مردم در خانه روزه بگیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هوارستان، ماه مبارک رمضان یکی از ماه های مهم مذهبی مسلمانان است که در میان قبایل هر منطقه به شکلی خاص جشن گرفته می شود. مردم در این ماه علاوه بر روزه داری آداب و رسومی داشته اند که با گذشت زمان تقریباً فراموش شده و با مدرن شدن زندگی، این آیین ها کم رنگ شده است.

مردم خراسان جنوبی نیز در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم زیادی داشته اند که با فرا رسیدن این ماه خجسته، خاطرات شیرین وی برای مردم این منطقه زنده می شود.

یکی از مهمترین رسوم رمضانی این دیار که تقریباً در تمام شهرهای استان از جمله آریانشهر یا روستای قدیمی سده وجود داشته است، سنت شکونی شعر و ادب غنی و یادآور عواطف و معنویت است. .

از دیگر سنت ها می توان به غبارروبی مساجد، کمک به نیازمندان، پهن کردن سفره های افطار، دوره های مجلل قرآن و غیره اشاره کرد.


ریزگردها در آستانه ماه مبارک رمضان

نعمت الله پژوهشگر ارشد آرین شهر در گفتگو با خبرنگار هاورستان اظهار داشت: مردم منطقه آرین شهر با دیدن هلال ماه مبارک رمضان حال و هوای این ماه مبارک را به تصویر می کشند و آداب خاصی را انجام می دهند.

وی افزود: یکی از سنت های قدیمی این منطقه این است که مردم با زدودن غبار و آلودگی از مساجد و منازل خود، پختن نان و تهیه مایحتاج ماه مبارک رمضان سعی در جشن گرفتن ماه مبارک رمضان دارند. در گذشته اکثر مردم برای نظافت مساجد و منازل با هم کار می کردند و اگر فردی قادر به نظافت منزل و تامین هزینه آن نبود کمک می کردند.

این محقق ادامه داد: این سوال فقط مختص ماه رمضان و مردم در طول سال نبود؛ در کارهای خانه و کشاورزی به یکدیگر کمک می کردند و همیشه روحیه همکاری بین آنها وجود داشت. در واقع در قدیم درب خانه ها اصلا قفل نبود و همسایه ها هر وقت با هم کار می کردند به راحتی وارد خانه می شدند و در همه امور کمک می کردند.

این پیرمرد گفت: در گذشته بیشترین همکاری زنان در بحث پخت نان به ویژه ماه مبارک رمضان یکی از سنتی ترین و مرغوب ترین غذاهای این منطقه بوده است، زیرا گندم این منطقه به مرغوبیت معروف است. “

وی گفت: در واقع وقتی یکی از همسایه ها تنور خانه را برای پختن نان روشن می کرد، وقتی بوی دود و نان از خانه بیرون می آمد، بقیه همسایه ها هم مطلع می شدند و گاهی با اطلاع یا ناآگاهی کمی خمیر.» یا در تنور بعدی نان می پختند یا رسم بود نانوا برای همسایه های اطرافش نان گرم و تازه می آورد.

وی ادامه داد: رسم بر این بود که قبل از شروع ماه رمضان همه نان زیادی می پختند تا در ماه مبارک رمضان نان بپزند. دلیل دیگر این امر این بود که در ساعات روزه داری بوی مطبوع نان تازه به مشام نمی رسید.


سنتی “پست آکنه” برای قطع کردن پست

این محقق بیان می کند: مردم و خیران در ماه مبارک رمضان با تهیه غذا و پهن کردن پارچه افطاری بیش از پیش به کمک نیازمندان و نیازمندان پرداختند.

وی یادآور شد: یکی از آداب و رسوم قدیمی مردم این منطقه، مراسم آکنه است که به معنای افطار مردم است. در همین راستا عده ای از افراد ثروتمند همه اهالی روستا را به روزه گرفتن دعوت کردند تا مردم در خانه روزه بگیرند. برای این منظور مراسم افطاری زیبایی در منازل یا مساجد مردم برگزار می شود.

این پیرمرد گفت: از جمله افرادی که هر سال در آرین شهر یا روستای باستانی مراسم آکنو پست را برگزار می کردند مرحوم عرب، مرحوم محبوبی و مرحوم غفاری بودند که در منزل یا مسجد افطاری می دادند. ارسال غذا و ظروف پخت و پز به منازل مستمندان یک ماه قبل از ماه رمضان و افراد نیازمند کمک های زیادی دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه مردم آرینشهر همچنان در ماه مبارک رمضان کمک های زیادی می کنند، افزود: اما کمک هایی که در حال حاضر انجام می شود ممکن است مانند گذشته نباشد، زیرا اکثر مردم کمک های خود را به صورت نقدی یا غذایی به مردم اهدا می کنند. برای رسیدن به نیازمندان صدقه می دهند.


برگزاری دوره های باشکوه قرآنی در آرینشهر

حجت الاسلام خوشخو کارشناس مذهبی و رئیس دفتر امام جمعه آرین شهر در گفت و گو با خبرنگار هاورستان در خصوص حال و هوای ماه مبارک رمضان در آرین شهر گفت: در ماه مبارک رمضان. . از دیگر برنامه های این مساجد می توان به تفسیر قرآن، زیارت ائمه عصر، قرائت دعای ماه مبارک رمضان، تفسیر دعای ماه مبارک و ایراد فرامین و سخنرانی های مختلف در ساعات مختلف شبانه روز اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت دفتر امام جمعه و حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) و اساتید محترم حوزه برای فعالیت مساجد شهرستان استفاده می شود، افزود: الزمانی نیز از من صحبت می کند.

رئیس دفتر امام جمعه آرین شهر گفت: ماه مبارک رمضان برکات بسیار خوبی را به همراه دارد که همدلی و دلجویی از جمله آن است و مردم آرینشهر توجه ویژه ای به این موضوع دارند.

وی ادامه داد: حضور در جلسات سخنرانی، دروس قرآن کریم، تفسیر و جلسات معرفتی از دیگر برکات ماه مبارک رمضان است.

هوشکو با بیان اینکه در شب های قدر حسین صاحب الزمانی، کاظمیه باب الحوایی، مسجد جامع و اینچنین ابوالفضلی آرینشاه نیز برنامه های ویژه ای دارند، گفت: این برنامه ها در شب های قدر است. و شهرستانی نیز از ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان است.

وی بیان کرد: در برخی از روستاهای بخشدار، روحانیونی هستند که قصد هجرت و اسکان دارند که دائماً در روستاها حضور دارند و برنامه های فرهنگی و مذهبی را در طول سال اجرا می کنند. روستاهایی که روحانی ندارند نیز می توانند برای اعزام روحانی توسط سازمان تبلیغات در ماه مبارک رمضان اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید