روستاهای کردستان در مسیر توسعه قرار دارند. زمانی که انقلاب اسلامی باعث رونق روستاها شد


ساعت: 10:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۳
کد خبر: 1903345

43 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و اکنون کمتر روستایی در کردستان پیدا می شود که چهار ستون خانه مردم سالم نباشد یا زیرساخت های لازم و پزشک را نداشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کردتودی، 43 سال از انقلاب اسلامی می گذرد، انقلابی که متعلق به پابرهنگان و مستضعفان است، انقلابی که اگر بخواهیم امکانات، زیرساخت ها و پیشرفت های آن را بررسی کنیم به هزاران صفحه می رسد، اما می خواهیم به آن اشاره کنیم. پیشرفت روستاها به عنوان مثال روستاهایی که در زمان رژیم طاغوت از کمترین امکانات اجتماعی برخوردار نبودند و اکنون به همت انقلاب اسلامی می بینیم که امروزه بسیاری از روستاهای استان کردستان از بزرگترین امکانات رفاهی برخوردار بوده و به طور کامل زندگی می کنند. آسایش و امنیت

بله، 43 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و اکنون کمتر روستایی در کردستان است که چهار ستون خانه مردم سالم نباشد یا زیرساخت ها و پزشک لازم را نداشته باشد.


1a91f4bf e5b3 4e4a 9612 095e5d629825 خبر خاکستری


گرمایش گاز در روستاها

امروزه بخاری های نفتی دوده به ندرت در خانه های روستایی یافت می شود، خانه های نوساز و حتی قدیمی با گاز طبیعی گرم می شوند و گاز را از هزاران کیلومتر از دل خاک گرم جنوب به کوه های سرد کردستان می آورند. بنابراین هیچ خانه ای بدون گرما نیست.


توسعه بهداشت و درمان در روستاها

زمانی نگران بودند که همسرشان در بدو تولد به دست «آل» گرفته شود، «علی» وجود نداشت و فقط نامی بود که زنان باردار را به بهانه فقدان بهداشت و درمان مناسب به قبر می فرستادند. برای همیشه دلتنگ به آغوش کشیدن نوزادشان شده اند.اما اکنون در کنار همه پیشرفت ها، حوزه بهداشت و درمان کردستان حتی در روستاها نیز پیشرفت زیادی داشته است.


9f0a22cf 6990 48d9 841a 83699674a1d2 خبر خاکستری


تامین آب روستایی

هم اکنون از یک هزار و 677 روستای دارای سکنه کردستان، هزار و 542 روستا دارای شبکه آبرسانی هستند و 111 روستا نیز تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب این استان هستند.


7b2e8717 d67c 472a 911c 1e12c8eec764 خبر خاکستری


روستاهای آنلاین

روزگاری زنگ تلفن برای روستاییان کردستان بی معنی بود تا زمانی که می خواستند وارد دهکده جهانی شوند و دنیا را بگردند و اکنون 586 هزار و 412 شماره تلفن ثابت، 2 میلیون و 156 هزار و 596 خط تلفن همراه و در کردستان وجود دارد. 168572 پورت اینترنت مخابراتی خانگی وجود دارد.

این در حالی است که بر اساس سرشماری سال 1394 کردستان یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد و ضریب نفوذ تلفن همراه در این استان بیش از 72 درصد است و تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت کردستان در سال 1398 یک میلیون و 411 هزار و 550 مشترک است. رسیده است.

در حالی که در دوران قبل از انقلاب فرصت های تحصیلی برای دانش آموزان روستایی کردستان بسیار کم بود، اما در حال حاضر علاوه بر داشتن مدرسه در اکثر روستاها، مجتمع های شبانه روزی دانش آموزان روستایی و حتی مدارس یک یا دو دانش آموز باز شده است. جلوگیری از ترک تحصیل در روستاها

اکنون مسئولان کردستان علاوه بر ایجاد مدارس در روستاها، چندین گام جلوتر هستند و بیش از هزار مدرسه روستایی استان به اینترنت متصل هستند.


170f6b3b ab32 4ce7 aa08 bd98887dd345 خبر خاکستری


جاده های هموار

اگرچه کردستان از زمان انقلاب درگیر جنگ بوده و از قطار توسعه عقب مانده است، اما دولت های مختلف تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا این استان مسیری هموار از نظر توسعه و پیشرفت داشته باشد.

روی کار آمدن دولت در حوزه راهداری کردستان قبل و بعد از انقلاب بی نظیر بود و شهروندان کردستانی این پیشرفت را در حوزه راه در چند سال اخیر به خوبی احساس کردند و مسئولان دولتی نیز با اعداد و ارقام این مشکل را تایید می کنند.

هر چند تمام خدماتی که به روستاها می شود وظیفه ذاتی هر دولتی است تا مردم در رفاه باشند، اما حداقل امکانات این منطقه در دوره طاغوت به فراموشی سپرده شد و روستاییان در محرومیت کامل زندگی کردند.

توسعه مناطق روستایی در کردستان باعث مهاجرت برگشتی از شهر به روستاها و اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی در کنار فراهم شدن امکانات لازم برای رفاه بیشتر روستاییان و دسترسی آسان و سریع به مراکز درمانی شده است. روستاهای کردستان را امیدوار کرده است .

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان اظهار داشت: در 40 سال گذشته خدمات ارزنده زیادی به روستاها ارائه شده است و چهره امروز روستاها قابل مقایسه با شهرهای قبل از انقلاب نیست اما اقتصاد روستایی، اشتغال. و درآمد مورد توجه قرار نگرفته است.

وی تاکید کرد: روستاییان مستحق داشتن امکاناتی مانند راه، مدرسه، بهداشت، مسکن دائم و اینترنت هستند اما بیش از همه باید درآمد و کار داشته باشند تا در روستاها بمانند.

استاندار کردستان تمرکز دولت سیزدهم را تکمیل دایره همه کالاهای بادوام در روستاها عنوان کرد و ادامه داد: باید از ظرفیت های موجود در روستاها بیشتر استفاده شود و در راستای توسعه روستایی استفاده شود.

زارعی کوشا گفت: در تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور جایگاه بسیار خوبی داریم و در برخی محصولات هم سرآمد هستیم، اما در حوزه صنایع تبدیلی و وابسته که اشتغالزایی زیادی دارد، هنوز با سطح مطلوب فاصله داریم. و باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشد.


ba10ffbb 1c99 401a a1c2 58e03689e4e5 خبر خاکستری


آزادسازی 189 میلیارد تومان برای توسعه روستاهای سنندایی

فرماندار سنندج نیز در این مراسم با بیان اینکه اهمیت روستا در توسعه ملی نقش بسزایی دارد، گفت: هر چه روستاها توسعه پیدا کند و جوانان شغل داشته باشند امنیت مردم پایدارتر می شود.

حسن عسگری به تخصیص 189 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات فرمانداری سنندج برای روستاها در سال جاری اشاره کرد و افزود: از این رقم 80 میلیارد تومان برای توسعه راه های روستایی، 65 میلیارد تومان برای آبرسانی به 39 روستا و 10 میلیارد تومان اختصاص می یابد. برای کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی روستایی و 14 میلیارد تومان به بهداشت و درمان و میراث فرهنگی اختصاص دارد.

مسئولین امر واقفند که با وجود اقدامات انجام شده نمی توان منکر وجود برخی کاستی ها در مناطق روستایی کردستان شد، اما لازم است همزمان با توسعه شهری از توسعه روستاها غافل نشد. و با نیازسنجی و در نظر گرفتن پتانسیل های موجود برای ادامه این روند توسعه روستایی.


f3cd94e4 5d22 44d7 86f1 31aaca888ad0 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید