روستای یوش به نام نیما یوشیج بین المللی شد/ صنعت اکوتوریسم در منطقه بلده راه اندازی می شود


ساعت: 11:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۱۱
کد خبر: 1894481

محمود حسینی پور گفت: روستای بین المللی یوش به نام نیما یوشیج بین المللی شده و در جغرافیای فرهنگ و ادب جهان دیده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، پروژه های بخشداری بلده شهرستان نور عصر پنجشنبه با حضور فرماندار شهرستان نور، بخشدار بخش بلده، دهیاران و شوراهای اسلامی بخشداری بلده، مسئولین شهرستان نور و . .. مازندران با حضور استاندار مازندران، مسئولان استانی و شهرستانی، افشین علا و شاعران بومی محلی استان با اجرای داود فلاح رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور برگزار شد. در خانه نیما


سیدمحمود حسینی پور با گرامیداشت هفته دولت این مراسم گفت: روستای بین المللی یوش به نام نیما یوشیج بین المللی شده و در جغرافیای فرهنگ و ادب جهان قابل مشاهده است.


وی خاطرنشان کرد: قسمت بالده دارای شهرهای بزرگی مانند نیما یوشیج، مناطق تاریخی و طبیعت بکر و کمیاب است که سالانه گردشگران زیادی از این منطقه دیدن می کنند.


استاندار مازندران با اشاره به منطقه آزادکوه و حضور گردشگران خارجی و داخلی افزود: امکانات منطقه بلده بسیار اندک است و باید صنعت بوم گردی در این منطقه آغاز شود تا اشتغال زایی، رونق اقتصادی و فراهم آوردن امکانات لازم برای جذب گردشگران فراهم شود. گردشگران در منطقه.”


احمد توکلی فرماندار شهرستان نور در افتتاحیه پروژه های شهرستان بلده با گرامیداشت هفته دولت گفت: بلده دارای تاریخی کهن، هوای مطبوع و خاک حاصلخیز است اما به دلیل نبود امکانات رفاهی از جمله جمعیت آن رو به کاهش است. مانند برق، آب و غیره.


وی گفت: محرومیت زدایی از مناطق کمتر توسعه یافته و خدمات رسانی از اهداف این دولت است و اگر روستاهای آباد و محصولات کشاورزی و دامی مورد نیاز نداشته باشیم زندگی در شهرستان نیز با مشکل مواجه می شود.


فرماندار شهرستان نور خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم رونق روستاها به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته را فراهم کنیم تا مردم در منطقه بمانند و بخش بالده محل مناسبی برای بازگشت به روستاها، اجرای درآمدزایی است. برای کشاورزی و دامداری برنامه ریزی شود و امکانات کافی در منطقه وجود داشته باشد


این مسئول اضافه کرد: ایوا یکی از روستاهای نادری است که آب فراوانی دارد اما از آنجایی که نتوانستیم آن را برای کشاورزی هدایت کنیم مشکلاتی را در مسیر ایجاد می کند و باید از این نعمت خدادادی استفاده بهینه و ضروری کرد. زمین حاصلخیز و باغ های سبز موجود.


توکلی با اشاره به روستای اوا یکی از روستاهای شاخص در حوزه دامپروری و تولید لبنیات در شهرستان های نور و آمل تاکید کرد: باید برند لبنیات ایوا تاسیس شود و از تجربیات بهترین دامداران استفاده شود. و کشاورزان این روستا، ارگانیک، طبیعی و به روز با قیمت واقعی نسبت به محصولات غیر طبیعی موجود در بازار.


وی یادآور شد: جهاد کشاورزی باید با همکاری گروه منابع طبیعی برای جمع آوری و هدایت آب های سطحی برای استفاده باغات برنامه ریزی کند و کاشت گل رز، زعفران و گیاهان دارویی در این منطقه می تواند راهنما باشد.


فرماندار شهرستان نور با اشاره به علوفه باید با برنامه های مدون در دامپروری و کشاورزی به محصولی مقرون به صرفه و درآمدزا تبدیل شود.


این مسئول با اشاره به مطالبات و شایستگی های مردمی برای تکمیل آسفالت گفت: در مرحله بعدی گاردریل ها، تابلوها و پلاک ها نصب می شود و زمین فوتبال با کمک بنیاد مصطفان و برای ردیابی می شود. این روستا برای بهره مندی از اعتبارات طرح بهارستان، تا زمان اجرای طرح با نماینده مجلس مشورت شد.طراحی سیم به کابل و تعویض ترانسفورماتور با توان بالاتر در دستور کار قرار گیرد.


توکلی در خصوص مسائل امنیتی کلانتری بلده یادآور شد: نیروی انتظامی بلده با این وسعت و توان محدود به خوبی کار می کند اما نیاز به مشارکت مردمی در این منطقه و استقرار امنیت در ابتدای محل و استقرار امنیت است. نصب تجهیزات دوربین مداربسته از طریق خیرین داخلی پیگیری می شود و دهیاری و شورای اسلامی باید برای ساخت غرفه و استقرار نیروهای حراست تلاش و حمایت لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه از زحمات همه مدیران قبلی قدردانی می کنیم، افزود: کار باید علمی، اصولی و فنی تر باشد و رسوبات، فرونشست ها و گسل ها در منطقه بلده به دلیل کار غیرعلمی و مسیر بلده در هر زمان رخ می دهد. سیل و ذوب برف تهدید می شود.


فرماندار شهرستان نور گفت: در حوزه راه نیز با بررسی های انجام شده اجرای دیوار حائل از کارهای دائمی بهسازی راه محسوب می شود و تعریض جاده، آسفالت و روکش قیر برای بهسازی راه در حال انجام است.


این مسئول تصریح کرد: استاندار مازندران گازرسانی در بلده را هدف گذاری کرده و تا سال 1405 تمامی روستاهای بلده از نعمت گاز بهره مند می شوند.


توکلی با اشاره به مطالبات همیشگی مردم برای برق در این منطقه گفت: پس از 18 سال 63.20 پست برق در بلده با هزینه ای بالغ بر 350 میلیارد ساخته شده و هم اکنون در این راستا در حال انجام است. و مشکل افت ولتاژ برای همیشه در منطقه حل خواهد شد و فیبر نوری پایدار تلفن همراه و اینترنت نیز در شهرستان در دستور کار قرار دارد.


الهه طالبی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص افتتاح و بهره برداری از پروژه های هفتگی دولت در بلده اظهار داشت: پروژه سد و دیوار روستای تیرستک با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد و 800 میلیون ریال از محل طرح معدنی و به همت دهیاری. و شورای اسلامی روستایی تیرستک راه اندازی شد.


وی با اشاره به اتمام پروژه بازسازی دیوار حفاظ رودخانه مرکزی و پروژه خیابان سلامت گفت: پروژه برق رسانی تبدیل شبکه سیمی به کابل خود نگهدار در روستای ایل به طول 1700 متر و اعتبار 5. میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران و با همت مدیریت توزیع برق شهرک نور و دهستان بلده به بهره برداری رسید.


این مسئول با اشاره به افتتاح پروژه های دیگر در شهرستان بلده به برگزاری همایش شاعران بومی و آیینی مازندرانی در خانه نیما اشاره کرد و از زحمات دهیاران و شوراهای اسلامی شهر بلده و حمایت ها قدردانی کرد. مسئولین بخش و شهرستان در اجرای پروژه ها و برنامه ها.


شهردار بلده در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به آسفالت و رنگ آمیزی در بلده گفت: چراغ ها و نورپردازی در بلده به اتمام رسیده است.


احمد اکبری بیان کرد: فاز دوم پارک بلده شهر، کف سازی، آلاچیق ها، سرویس های امنیتی و بهداشتی پارک به اتمام رسیده و با تلاش خیرین عملیات احداث گلزار شهدای گمنام شهر بلده آغاز شده است. .
وی با اشاره به برنامه های آتی در شهرستان بلده به مرمت امارت خان باباخان اشاره کرد و یادآور شد: این بنا از طریق مالکان و اداره کل میراث فرهنگی به عنوان پیمانکار در حال انجام است.


شهردار بلده با اشاره به یادمان شهید سپهبد سلیمانی افزود: یادمان شهید سردار سلیمانی در مسیری به طول 120 کیلومتر، مقابل میدان شهرداری بلده، حدفاصل پل زنگوله تا دوآب افتتاح می شود.


امیر حسن زاده دهیار یوش در گفت و گو با خبرنگار ما درباره همایش شاعران بومی محلی مازندران گفت: این همایش به مناسبت ماه محرم و گرامیداشت هفته دولت در خانه نیما روستای یوش برگزار شد. با اجرای داوود فلاح رئیس اداره فرهنگ و جهت گیری اسلامی شهرستان نور.


وی گفت: همایش شاعران بومی و آیینی مازندران با نام نوایی مرغ آمین به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اداره کل میراث فرهنگی بخشداری نور، بخشداری بلده، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود. و رهبری اسلامی بخشدار نور، دهیاری و شورای اسلامی روستای یوش با حضور استاندار مازندران، شاعران و مسئولان استان و شهرستان اجرا شد.


دهیار یوش افزود: هدف از برگزاری این همایش گردهمایی و معرفی شاعران آیینی بومی و محلی و آشنایی بیشتر با اشعار نیمایی بود.


حسن زاده افزود: در پایان این همایش اینترنتی پرسرعت فورجی و خودروی ری در کنار منزل نیما کشف شد.


وی با اشاره به عملکرد دهیاری و شورای اسلامی در روستای یوش در دو دوره خاطرنشان کرد: لوله کشی آب شرب، لوله کشی سیستم فاضلاب و جدول گذاری معابر توسط شورای اسلامی دهیاری و یوش تکمیل شد.


دهیار روستای یوش افزود: اصلاح روشنایی معابر، جمع آوری و دفع زباله، اخذ سند عنوان یک برگی برای متقاضیان، ارتقای فناوری وب سایت با جعل اینترنت همراه اول و …. بخشی از اقدامات دهیار و شورای اسلامی روستای یوش است.


لازم به ذکر است علیرضا جمشیدی به عنوان رئیس شورای اسلامی، احمد اسفندیاری و مصطفی اسفندیاری به عنوان اعضای این شورا و امیر حسن زاده به عنوان دهیار در خدمت رسانی به مردم روستای یوش هستند.


افشین علا در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: عظمت نیما به قدری بود که در حوزه های مختلف می توان رویدادهای فرهنگی نیما را زیر عنوان داشت.


وی گفت: نیما بر همه شاعران این نسل، شاعران آیینی، شاعران غیر آیینی، شاعران کلاسیک، شاعران معاصر و… حق بزرگی دارد و آنچه در شعر آیینی می گوییم، قالب آن، دایره واژگانش، دیدگاه آن، تخیل آن و غیره باید به روز شود. و آن آموزه هایی که شاعران از نیما آموخته اند.


این شاعر برجسته با اشاره به آمیختگی شعر محلی و شعر عاشورایی، افزود: مردم ایران عاشق امام حسین (ع) هستند و عاشورا در راس موضوعات فرهنگ مردم ایران قرار دارد و بدیهی است که بومی ها. و زبان مادری در این عرصه و شعر طبری جای گیرد و در عرصه آیینی بیشتر بدرخشد.


افشین علا بیان می کند: نیما شعری آئینی است ویژه حضرت علی (ع) و از ارادتمندان خاندان عصمت و تخار که با علما و روحانیون ارتباط داشت.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید