غفلت گردشگری روستایی از ظرفیت مازندران/ توسعه اکوتوریسم دارویی برای حل مشکلات


ساعت: 11:46
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1818323

روستاهای مازندران که تعداد و زیبایی های بصری خدادادی آنها در کشور بی نظیر است و متاسفانه مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته اند، مدت هاست در ورطه فراموشی و حتی تخریب بناها و خانه های قدیمی به سر می برند و سهم آنها از صنعت گردشگری است. پتانسیل روستاها برای تبدیل آنها به مقاصد گردشگری نادیده گرفته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ در استان مازندران، در میان جنگل‌های انبوه و مناظر بکر خیره‌کننده، ده‌ها بهشت ​​کوچک پنهان شده‌اند که به مقصدی ایده‌آل برای گردشگری به‌ویژه در تابستان و بهار تبدیل می‌شوند.

گرچه روستاهای این دوران مانند گذشته بکر نیستند، اما حال و هوای روستایی و دلتنگی شیرین روستا برای مردم شهر از بین رفته است. اگرچه مازندران مهد اماکن گردشگری طبیعی است که در میان جنگل و دریا احاطه شده است، اما روستاهای زیبا و زیبای زیادی در مازندران وجود دارد که در پشت جاذبه های مختلف استان پنهان شده اند.

با وجود اینکه مازندران روستاهای بسیار خوبی دارد اما باید گفت که کار دستگاه های مسئول تبدیل این روستاها به مقصد گردشگری چندان راضی کننده نیست و اکنون در حال تخریب بسیاری از خانه های روستایی با بافت قدیمی و معماری مشابه جغرافیای آنها هستیم.

روستاهایی که اکنون می توانند به مقاصد گردشگری تبدیل شوند و طبق گفته مسئولان و برنامه چندساله توافق شده، برای تعداد زیادی از جوانان روستایی شغل ایجاد کنند.

مهران حسنی در این خصوص به خبرنگار بلاغ گفت: گردشگری روستایی یکی از فرصت های خوبی است که در حوزه گردشگری وجود دارد و امروزه گردشگری روستایی یکی از جاذبه های گردشگری قابل اعتماد است که می تواند در زمینه های مختلف تاثیر بسیار مفیدی داشته باشد.

وی افزود: در سال 1377 مطالعه در روستاهای مازندران با حضور نمایندگان بنیاد مسکن، خدمات روستایی استانداری، گردشگری و خود مجری انجام شد تا ظرفیت روستاهای استان به عنوان مسیر گردشگری ارزیابی شود. مقصد کدام روستاها دارای این ظرفیت هستند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: ویژگی های در نظر گرفته شده برای این تیم تحقیقاتی در درجه اول این است که روستا بافت سنتی، بومی و ارزشمند خود را حفظ کرده است، بخش دیگر آن بود. احیا شد و این ترویج صنایع دستی بود، لحظه دیگر وجود آثار میراث فرهنگی بود و این معیارها با هم ارزیابی شدند.

این مسئول ادامه داد: از 260 روستای بازدید شده از رامسر به گلوگا، 160 روستای دارای معیار ارزیابی شناسایی و در مرحله اول مطالعه برای تبدیل شدن به روستای مسیر و مقصد مازندران انتخاب شدند.

حسنی گفت: در عین حال اعلام کردیم که اگر قرار است این روستاها به مقصد گردشگری تبدیل شوند، باید روی ظرفیت این روستاها هزینه کنند تا به جاذبه و سپس محصول صنعت گردشگری تبدیل شوند.

وی گفت: این امکانات قابل بازنگری، اولویت بندی و مرحله به مرحله و کار بود و این امر مستلزم بهره وری دستگاه های مختلف از جمله برق، آب، مسکن، گاز و راه بود تا امکانات اولیه در این روستاها فراهم شود. کار کردن

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: بسیاری از روستاهای ما دارای مکان های جالب و دیدنی های طبیعی هستند که متاسفانه از امکانات اولیه مناسب برای گردشگران محروم هستند و در این طرح به دنبال این بودیم که اگر ان شاء الله شرایطی را فراهم می کنیم که این روستاها به مقصد گردشگری تبدیل شوند.

این مسئول اضافه کرد: پیش بینی می شود این روستاها در لیست اولیه سازمان برنامه برای احیاء، تامین مالی و کار قرار گیرند و سپس در مرحله بعدی حتی با اعزام تیمی دیگر، چندین روستای دیگر شناسایی و به همین ترتیب انجام شود. پیگیری خواهد شد. .

حسنی گفت: با بازسازی و احیای این روستاها هم اکنون می توان شاهد 160 نقطه گردشگری که به کلبه های بوم گردی تبدیل شده اند و در واقع این تصمیم تیم تحقیقاتی بود، اما کار بدون اعتبار به جایی نرسید. “

وی گفت: متاسفانه اکنون در روستاهای خود شاهد تخریب خانه های روستایی با آن قدمت و معماری سنتی هستیم و به جای آنها بناهایی با معماری غربی و خارجی ساخته می شود که هیچ ربطی به بافت روستایی ندارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تاکید کرد: دهیاران باید برای حفظ معماری روستاها تلاش و کوشش کنند، روستاها باید به صورت روستا باقی بمانند و این امر باعث دگرگونی این روستاها می شود. به توریست مقاصد

این مسئول اضافه کرد: البته بنیاد مسکن مسئولیت احیای چندین روستا در مازندران را بر عهده داشت که خوشبختانه به مقصد گردشگری روستایی مانند زروم، فریمک و علموکلا تبدیل شده اند.

حسنی افزود: این نکات مسائلی است که وجود دارد و عزم استانی و ملی می طلبد، تنها در حوزه گردشگری نمی توان جلو رفت و اجرای آن نیازمند کار دستگاه های دیگر است.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد در تبدیل مازندران به قطب بوم گردی و گردشگری روستایی پیش رفته ایم؟ وی گفت: تقریبا هیچ کاری برای حفظ بافت انجام نداده ایم، اما در مناطقی که کلبه های بوم گردی ایجاد شده، سعی در ساماندهی آن ها داریم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: البته ارائه مشوق هایی از جمله تسهیلات کم سود می تواند به مالکان در نگهداری و تعمیر این خانه ها کمک کند و قطعاً توسط چند نفر نیز تشویق می شود. .

این مسئول با بیان اینکه دهیاری ها و دهیاری ها باید مسئولیت حفظ و احیای روستاها را بر عهده بگیرند، تصریح کرد: این امر موجب شده است تا روستاییان و دهیاری ها نسبت به احیای روستاها اقدام کنند. وی خاطرنشان کرد: در کنار همه این مسائل نقش اصلی که روستاییان می توانند در توسعه بوم گردی روستایی داشته باشند بسیار حائز اهمیت است.

حسنی تاکید کرد: استانداری به ویژه معاونت فنی ساختمان نباید با حمایت بوم گردی اجازه ساخت سازه ای با هر معماری در روستاها را بدهد و این امر نیازمند مدیریت مستقل و یکپارچه است. هم اتفاق افتاد.

وی یادآور شد: اهالی روستاهای دارای ظرفیت گردشگری باید بپذیرند که تبدیل روستاها به مقصد گردشگری منشأ تحولات زیادی برای روستا خواهد بود و بنابراین باید خلاقانه و حتی در ساخت بناهای جدید به این موضوع ورود کنند.معماری در مطابق با بافت قدیمی. روستاها به سختی کار می کنند.

استان مازندران اگرچه اولین مقصد گردشگری کشور در ایام مختلف سال است، اما سهم روستاها از حضور گردشگران بسیار ناچیز است.

روستاهای مازندران که در کشور بی نظیر هستند در کنار زیبایی های طبیعی و گردشگری مناطق مختلف آنقدر زیبایی های بصری و خدادادی دارند که کمتر روستایی در کشور این ویژگی ها را دارد. اما متأسفانه با بی توجهی مسئولان، مدت هاست در ورطه فراموشی و حتی تخریب ساختمان ها و خانه های قدیمی قرار گرفته است.

به گزارش بلاغ ، باید بپذیریم که در حالی که روستاهای ما در مسیر نوسازی قرار دارند و خانه های روستایی با قدمت و معماری قدیمی محلی در حال تخریب و به جای آنها ویلاها و ساختمان های بلند ساخته می شود، گردشگری روستایی در مازندران باعث شده است. صورت نگرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید