روسیه صادرات گاز به اروپا را متوقف کرد

روسیه صادرات گاز به اروپا را متوقف کرد

روز جدید : قطع کامل گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم 1 به اروپا، بحران انرژی اروپا را تشدید کرده و تلاش‌های این قاره برای تکمیل ذخایر گاز را پیچیده کرده است.

روسیه روز چهارشنبه عرضه گاز از یک خط لوله اصلی به اروپا را قطع کرد و درگیری اقتصادی بین مسکو و بروکسل را تشدید کرد. بنابراین، چشم انداز رکود و هنجارهای انرژی در برخی از ثروتمندترین مناطق اروپا برجسته تر شده است.

گازپروم روسیه اعلام کرد که از ساعت 01:00 31 اوت تا ساعت 01:00 روز 3 سپتامبر، جریان گاز از خط لوله گاز نورد استریم 1 به آلمان قطع خواهد شد.

بر اساس اعلام سایت اپراتور نورد استریم 1، جریان گاز از ساعتی قبل از موعد مقرر به شدت کاهش یافته و از ساعات اولیه روز چهارشنبه به طور کامل قطع شده است.

دولت های اروپایی می ترسند روسیه تعطیلی گاز را در واکنش به تحریم های اعمال شده پس از حمله این کشور به اوکراین تمدید کند. اروپا رئیس جمهور روسیه را به استفاده از انرژی به عنوان سلاح متهم می کند. اما مسکو این اتهام را رد کرد.

کاهش بیشتر عرضه گاز به اروپا، بحران انرژی در آن قاره را تشدید خواهد کرد. قیمت عمده فروشی گاز در مقایسه با آگوست سال گذشته 400 درصد افزایش یافته است و هزینه زندگی مصرف کنندگان و مشاغل و دولت ها میلیاردها دلار برای کاهش فشار هزینه می کنند.

مسکو عرضه گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم را در ماه ژوئن 40 درصد و در ژوئیه 20 درصد به دلیل مشکلات تعمیر و نگهداری کاهش داد. به گفته روسیه، تحریم ها مانع از بازگشت و نصب تجهیزات شد.

گازپروم اعلام کرد که قطع جریان گاز برای تعمیر آخرین کمپرسور باقی مانده در این خط لوله ضروری است. اما روسیه از زمان شروع حمله به اوکراین، عرضه گاز به بلغارستان، دانمارک، فنلاند، هلند و لهستان را به طور کامل متوقف کرده و جریان گاز از خطوط لوله دیگر را کاهش داده است.

رابرت هاوبک، وزیر اقتصاد آلمان، ماموریتی برای یافتن جایگزینی برای واردات گاز روسیه تا اواسط سال 2024 دارد.او اوایل ماه جاری اعلام کرد که خط لوله نورد استریم به طور کامل عملیاتی شده و همانطور که روسیه ادعا می کند هیچ مشکل فنی ندارد.

بزرگترین اقتصاد اروپا در تکمیل ذخایر گاز خود پیشرفت خوبی داشته است، اما این ذخایر برای دیدن آن در زمستان آینده کافی نیست. قطع شدن گاز نورد استریم، تلاش های اروپا برای تامین مجدد گاز را پیچیده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید