روسیه مذاکرات در وین را تعلیق کرد/ ایران آماده بازگشت از کاهش تعهدات است

روسیه مذاکرات در وین را تعلیق کرد/ ایران آماده بازگشت از کاهش تعهدات است

روز جدید تروئیکای اروپایی در بیانیه ای از سوی هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار تلاش طرفین برای دستیابی به توافق در وین شد.

در بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی خطاب به شورای حکام آژانس درباره ایران آمده است: فرانسه، آلمان و بریتانیا از گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به خاطر آخرین گزارشش و آپارو، معاون مدیر کل آژانس برای ارائه اطلاعات فنی تشکر می کنند. ما آژانس را به خاطر پاسخگویی و حمایتش از استقلالش، علیرغم محدودیت های اعمال شده بر فعالیت هایش در ایران، قدردانی می کنیم.

ما با نگرانی متذکر می شویم که از آخرین نشست شورای حکام در نوامبر، ایران با فعالیت های خود برای توسعه فعالیت های هسته ای از طریق افزایش ذخایر اورانیوم خود و انجام فعالیت هایی که منجر به دستیابی به دانش دائمی و غیرقابل برگشت می شود، غنی شده است. “برنامه هسته ای ایران هرگز تا این حد پیشرفته نبوده است و جامعه بین المللی را تا حد بی سابقه ای تهدید می کند. ایران از آخرین جلسه شورا ذخایر اورانیوم بسیار غنی شده خود را تقریبا دو برابر کرده است.”

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران به ذخیره 20 درصد اورانیوم غنی‌شده ادامه می‌دهد و از آخرین جلسه شورا، شروع به فعال کردن آبشاری از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در تأسیسات زیرزمینی فردو کرده است. ایران هیچ توجیه مدنی قابل قبولی برای غنی سازی 20 و 60 درصدی ندارد و تولید اورانیوم با غنای بالا برای کشوری که برنامه تسلیحاتی ندارد بی سابقه است. انباشت اورانیوم 20 تا 60 درصد غنی شده زمان دستیابی ایران به اولین سلاح هسته ای خود را بیشتر کاهش می دهد. برنامه تحقیق و توسعه ایران و استفاده گسترده از سانتریفیوژهای مدرن دائماً پتانسیل غنی سازی کشور را بهبود می بخشد. این بدان معناست که ادامه تنش ها در ایران به طور غیرقابل برگشتی از عدم اشاعه آژانس بین المللی انرژی اتمی می کاهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از یک سال است که از زمان تعلیق توافق‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تعلیق پروتکل الحاقی، از دسترسی حیاتی به اطلاعات مربوط به سانتریفیوژها و اجزای آنها محروم بوده است. محروم بود. آژانس گفت فعالیت‌های نظارت و راستی‌آزمایی به‌شدت تحت‌تاثیر تصمیم ایران برای تعلیق تعهدات هسته‌ای خود تحت برجام قرار گرفته است.

سه کشور اروپایی گفته اند: ترویکای اروپایی یازده ماه است که درگیر مذاکرات گسترده با ایران بوده است. ما در آستانه نهایی کردن توافقی هستیم که نگرانی های فوری و فوری در مورد عدم اشاعه هسته ای ما را برطرف می کند، پتانسیل کامل برنامه هسته ای ایران را احیا می کند و اقدامات شفافیت بلندمدت ایران و اجرای پروتکل الحاقی را اجرا می کند. پیشرفت سریع برنامه هسته ای ایران به این معنی است که این توافق نمی تواند به طور نامحدود روی میز بماند. پنجره فرصت بسته می شود. ما اکنون از همه طرف ها می خواهیم که تصمیمات لازم را برای انعقاد توافق اتخاذ کنند. ما همچنین از روسیه می‌خواهیم که برای نهایی شدن توافق، شرایط فرعی ایجاد نکند.

آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما از ایران می‌خواهیم از هرگونه تنش جدید خودداری کند و همه فعالیت‌های مربوط به تبدیل اورانیوم بسیار غنی‌شده را که پیامدهای عملی برای بازگشت مرز خواهد داشت، فوراً متوقف کند. ما از ایران می خواهیم که آماده باشد تا برای اجرای مجدد برجام گام بردارد. ایران ابتدا باید تولید اورانیوم با غنای بالا و هرگونه غنی سازی را در مرز برجامی متوقف کند. دوم، آماده باشید که تمام ذخایر اورانیوم غنی شده خود را که فراتر از برجام است کنار بگذارید. سوم، بازگرداندن فرصت‌های غنی‌سازی به محدودیت‌های مورد توافق. چهارم، توقف کلیه فعالیت های مربوط به تولید فلز اورانیوم و پنجم، شفافیت کامل و از سرگیری همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی.

ما تاکید می کنیم که ایران باید با آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) همکاری کند و به آژانس اجازه دهد تا انسجام را در برنامه هسته ای خود بازگرداند و توانایی آژانس برای حفظ راستی آزمایی و نظارت را تقویت کند تا آژانس بتواند تضمین های کامل را ارائه کند.» در بیانیه ای گفت و برای تأثیرگذاری بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران برای جامعه بین المللی. ما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به دلیل گزارش‌دهی، حفظ بی‌طرفی و اجرای عادلانه و عادلانه تعهد خود به آژانس تبریک می‌گوییم و از مدیرکل آژانس می‌خواهم که بر پیشرفت راستی‌آزمایی و راستی‌آزمایی همه جوانب نظارت کند. ایران. ما از اعلام عمومی آخرین گزارش سه ماهه آژانس در مورد فعالیت های نظارت و راستی آزمایی در ایران استقبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید