روسیه نمی خواهد در تحریم ها تنها بماند

روسیه نمی خواهد در تحریم ها تنها بماند

روز جدید : مذاکرات برای احیای برجام در وین متوقف شد. برخی این بن بست را بن بست می خوانند، هرچند قابل حل است، اما سرنوشت احیای برجام در حال حاضر برای بسیاری نامعلوم است. این اتفاق در حالی رخ داد که هفته گذشته منابع مختلف داخلی و خارجی اعلام کردند احتمالا دوشنبه گذشته روز توافق احتمالی بوده است. دوشنبه گذشت اما هیچ اتفاقی نیفتاد و در نهایت باقری کنی، دیپلمات و مذاکره کننده ارشد ایران بدون نتیجه مشخص وین را ترک کرد. تحلیل ها درباره علت تعلیق مذاکرات متفاوت است، اما کارشناسان و منابع محلی می گویند روسیه عامل اصلی توقف مذاکرات و جلوگیری از ازسرگیری مذاکرات بوده است. روسیه از ایالات متحده خواسته است که در صورت احیای تجارت بین ایران و روسیه، تحریم جدیدی علیه روسیه اعمال نشود.

بنابراین بسیاری می گویند که ولادیمیر پوتین به راحتی برجام را به جنگ اوکراین و تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه ربط داد و در واقع این کار را با درخواست از روسیه تنها نگذارد. این موضوع در روزهای اخیر منجر به افزایش واکنش منفی سیاستمداران ایرانی به روسیه شده است. در عین حال، برخی از سیاستمداران حامی دولت این موضوع را رد کرده و تاکید می کنند که این امر دلیل توقف مذاکرات آمریکاست که از همکاری با طرف های مذاکره امتناع می ورزند. در همین حال ویدئویی از سخنرانی اخیر ولادیمیر پوتین در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن پوتین گفت که آمریکا و کشورهای غربی تحت تاثیر تحریم نفتی روسیه خیلی سریع تلاش کرده اند تا با ایران و ونزوئلا به توافق برسند. اظهارات پوتین نشان می دهد که این روسیه بود که مانع احیای شورای امنیت سازمان ملل شد. سیدمحمدصدر، دیپلمات سابق وزارت امور خارجه و عضو فعلی هیئت اعزامی در گفتگو با روزنامه همدلی از ماجرای اخیر برجام خبر داد. صدر با ابراز همدردی گفت: مسلم است که این اقدام روسیه در مذاکرات برای احیای برجام اقدام عجیبی بود. به گفته کارشناسان داخلی و خارجی، جنگ روسیه در اوکراین ربطی به برجام ندارد. با این حال به نظر می رسد روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین به دنبال این است که در جنایت شریک داشته باشد نه اینکه در اعمال تحریم ها تنها باشد.

صدر با یادآوری وقایع گذشته در جریان مذاکرات برجام و موضوع هسته ای ایران، تاکید کرد: لازم است یادآوری کنم که در زمان مذاکرات هسته ای در گذشته بودم. برخلاف الان که هیچ اطلاعی از روند مذاکرات ندارم و به یاد دارم که در جریان مذاکرات هسته ای با ایران، روسیه و فرانسه همیشه مشکلاتی ایجاد می کردند. آنها همیشه در روند مذاکرات، حتی در روزهای قبل از برجام، جلسات غیرعادی داشته اند. البته قبلاً در برخی منابع به آن اشاره شده است. «الان هم با توجه به شرایط و شواهد، مسلم است که این اقدام روسیه اقدامی علیه بورژوازی است و معلوم نیست که خواهان موفقیت برجام است یا خیر.

یکی از اعضای شورای تناسب در تحلیل خود از رفتار و واکنش روسیه به آن گفت: «من فکر می کنم هنوز آنطور که باید درک درستی از سیاست روسیه در ایران وجود ندارد. به همین دلیل به نظر می رسد در داخل ایران نیز ممکن است خوش بینی هایی به این موضوع وجود داشته باشد.» صدر افزود: ما نباید در تحلیل رفتار و نیات کشورهای مختلف دچار اشتباه شویم. ما باید بپذیریم که آمریکا دشمن ماست و شکی نیست که آمریکا دشمن ماست. آمریکا از ابتدای انقلاب با ایران دشمنی داشته و از همان ابتدا تحریم های مختلفی را علیه ایران اعمال کرده است. در این موضوع نیز هیچ تفاوتی بین حکومت جمهوری خواه و دموکراتیک وجود ندارد. اما باز هم تاکید می کنم که نباید اشتباه کنیم و از طرف دیگر باید بدانیم که ماهیت روسیه با ماهیت آمریکا فرقی ندارد. هر دو دولت جهان وطنی هستند. هم آمریکا و هم روسیه منافع خود را به منافع جهان ترجیح می دهند. در رویدادهای مختلف جهان مشاهده می شود که این دو کشور تنها به فکر منافع خود هستند. پس باید با اذعان به این واقعیت برنامه خود را تنظیم کنیم. فکر نکنید چون این بد است، پس می توانید به طرف مقابل اعتماد کنید و این خوب است.

این دیپلمات سابق معتقد است: «زیباترین سیاستمداران در زمان امام خمینی(ره) بود که نه شعارهای شرقی و نه غربی سر داده می شد. نکته این شعار این است که نباید اجازه دهیم شرق و غرب بر ایران مسلط شوند. ما باید روابط خود را بر اساس حقایقی که من بیان کردم، بنا کنیم. حالا فرض نکنیم که روسیه به نفع ماست. یادمان باشد امام درباره این چیزها چه فکر می کنند، امام فرمودند: روسیه از آمریکا بدتر، آمریکا از روسیه و انگلیس از همه اینها بدتر است. همه این کشورها به دنبال منافع خود هستند و به این ترتیب به سایر کشورها رحم نمی کنند و همه کشورها را در راستای منافع خود می بینند و سعی می کنند از آنها سوء استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید