روغن خوراکی و کالاهای اساسی در هرمزگان به اندازه کافی عرضه می شود/ هیچ گونه اغماض با دلالان نخواهیم داشت


ساعت: 10:52
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837118

فیروزی با بیان اینکه هرمزگان به اندازه کافی روغن خوراکی و کالاهای اساسی تامین می شود، گفت: هیچ گونه اغماض با دلالان نخواهیم داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; علی فیروزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در نشست خبری با بیان اینکه دولت سیزدهم با توجه به اصلاحات اقتصادی در نظر دارد بلایی به نام یارانه های پنهان را که در اقتصاد ما خوب نبوده را برطرف کند، گفت: کمبود کالا به دلیل مشکل قاچاق، قطعا اصلاحات اقتصادی باید انجام شود تا بتوانیم یارانه ها را به سمت جامعه هدف و دهک ها هدایت کنیم.

وی افزود: بیشترین میزان یارانه در حوزه کالاهای اساسی توزیع می شود و این امر موجب شده است که بسیاری از کالاهای اساسی تقریباً دو برابر میزان مصرف توصیه شده و اعلام شده سازمان جهانی خواربار افزایش یابد. به عنوان مثال در حوزه نفت که در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است، این موضوع حائز اهمیت است. در زمینه سایر اقلام اساسی مانند برنج، شکر، آرد و گندم نیز همین اتفاق افتاد و با توجه به تفاوت قیمت آرد در کشور ما و کشورهای همسایه، موضوع آرد به راحتی قابل کنترل نیست و قاچاق گسترده است. -خاص

معاون اقتصادی استاندار هرمزگان گفت: دولت قصد اصلاح قیمت ها را دارد و استان هرمزگان به عنوان یکی از 31 استان کشور مشمول سیاست های ابلاغی دولت است، اما این بدان معنا نیست که باید منتظر ماند و دید، جهاد کشاورزی، سازمان صنعت معدن و تجارت و سایر دستگاه های مرتبط با تنظیم و توسعه بازار قطعا وارد استان هرمزگان شده اند.

فیروزی ادامه داد: موضوع نفت در چند روز گذشته بحث داغ کشور بوده و مختص استان هرمزگان نبوده است. در سه چهار روز گذشته اقدامات خوبی برای تامین روغن مورد نظر انجام شده است. در روستا و تلاطم نباشد، باید نفت در بازار باشد، نخواهیم داشت، کانال های توزیع کانال است و به هیچ وجه اجازه انباشتگی را نمی دهیم، با کسانی که نان کسب و کار درست می کنند، غفلت نمی شود. انرژی…

وی گفت: انتشار روغن خوراکی در فروشگاه های زنجیره ای و همچنین در فروشگاه های نظارت شده قطعا افزایش می یابد و مردم می توانند به اندازه کافی اسانس را از این فروشگاه ها تهیه کنند. البته روغن به اندازه کافی وجود دارد و کمبود کالاهای اساسی مانند گندم، روغن، شکر، برنج در کشور وجود ندارد. توزیع هوشمندی در این حوزه ها وجود دارد تا بتوانیم از این مرحله اصلاح اقتصاد کشور و هدفمندی یارانه ها استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه قیمت نان افزایش نمی یابد و با قیمت قبلی عرضه می شود، گفت: روشی که تهران و وزرا اعلام کردند قیمت نان به همین صورت است. مردم می‌رسند و نحوه هدفمندی یارانه‌ها و تحویل به مصرف‌کننده واقعی و نهایی راهی جدید خواهد بود، اما مردم مجبور نیستند برای این تغییر هزینه‌ای بپردازند. بدون شک این تمرکز در بلندمدت به نفع تولیدکنندگان خواهد بود.

فیروزی افزود: قیمت در نظر گرفته شده برای خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل قیمت مناسبی داشت چرا که تولیدکنندگان را تشویق می کنند محصولات خود را به محصولات جایگزین تبدیل کرده و محصول گندم خود را به مردم تحویل دهند.

وی تاکید کرد: سازمان صنعت معدن و تجارت استان هرمزگان و همچنین جهاد کشاورزی استان در حال پاسخگویی به سوالات و ابهامات رسانه ها هستند اما بخشی از اختیارات این طرح در استان است و بیشتر آن سیاست های ملی و در نظر گرفته شده است. در مقیاس ملی و از طریق سخنگوی دولت در این زمینه اعلام خواهد شد و رسانه ها باید صبور باشند. در نتیجه آنچه که به عنوان سیاست های مشترک به استان ابلاغ می شود و همچنین اقداماتی که برای هدایت به اشتراک گذاری بازار در اختیار رسانه ها قرار خواهیم داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: توزیع نسبتاً بالایی کالاهای اساسی انجام شده و می شود، یعنی هر مقداری که نیاز واقعی بازار باشد و منجر به احتکار نشود قطعا در اختیار مردم قرار می گیرد. و مردم با آن احساس راحتی کنند.» کالاهای اساسی به اندازه کافی در کشور و استان هرمزگان وجود دارد و مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.


نظارت بر توزیع اقلام اساسی ادامه دارد

خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان در این نشست خبری گفت: سامانه معاملاتی که بر توزیع اقلام اساسی نظارت دارد. این به صورت سیستماتیک انجام می شود.

وی افزود: آثار این تصمیمات بر مشاغل مستقیم در این بخشها نیز در حال بررسی است و آثار و پیامدهای این بخش در استان طی جلسه ای برای رسیدگی به دغدغه های فعالان آن اتخاذ می شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان ادامه داد: برای اطمینان خاطر هرمزگانی، منطقه نظارتی را تشدید کرده و طرح نظارتی ویژه این ایام از ساعت 7 صبح روز یکشنبه آغاز می شود. سامانه 124 نیز برای پاسخگویی به شبهات مردم طراحی شده است.


یارانه ها به صورت هدفمند در سراسر جهان توزیع می شود

مهدی دوسین، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان نیز به تشریح اهداف این طرح پرداخت و گفت: یارانه ها به صورت هدفمند در دنیا توزیع می شود. یکی از بحث های اصلی، هدفمندی یارانه کالاهای اساسی است. آرد برداشت شده و تحت تعقیب جدی است.

وی گفت: یارانه ای که برای آرد کالای اصلی وجود دارد، بخش قابل توجهی از آرد یارانه ای کشور در بازار آزاد به فروش می رسد و بر اساس آمارهای اخذ شده از ستاد قاچاق کالا و ارز، بخش قابل توجهی از آن قاچاق است. از کشور خارج شده است. به گونه ای که در سال 1400 نسبت به سال 1399 حدود 20 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استانداری هرمزگان افزود: بر اساس بررسی های اقتصادی هر ایرانی به طور متوسط ​​روزانه بین 300 تا 310 گرم نان مصرف می کرد که این میزان حدود 9 و نیم میلیون تن گندم در سال است. گندم حدود 11 میلیون و نیم تن است که 2 میلیون تن گندم یا ضایعات یا قاچاق بوده که برای کشور زیبنده نیست و این یکی از دلایل اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: دلیل دوم که بخشی از ریسک سیاسی کشور است و ممکن است ریسک سیستماتیک نباشد، جنگ بین روسیه و اوکراین است، دو کشوری که جزو شش کشور برتر جهان هستند که منابع طبیعی دارند و تامین کننده گندم هستند. به دنیا گفت: و دولت چاره ای جز پرداخت هدفمند یارانه ندارد و از همه مهمتر مردم باید توجه داشته باشند که موضوع یارانه به معنای لغو یارانه نیست، بلکه نوعی واگذاری است و یارانه ها باید به آن برسد. مصرف کننده واقعی است بنابراین قیمت نان افزایش نمی یابد و همه مسئولان دولتی نیز به این امر اذعان دارند و به مردم اطلاع داده اند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مزایای تعدیل قیمت آرد قطعا باعث کاهش قاچاق و کمک زیادی به اقتصاد کشور می شود و از دیگر پیامدهای این طرح این است که یارانه به صورت مستقیم به نانوایی ها به عنوان مصرف کننده نهایی پرداخت می شود. که به نوبه خود در جلوگیری از قاچاق محصولات اساسی آرد موثر است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استانداری هرمزگان تاکید کرد: در صورت اجرای صحیح این طرح بهره وری در کشور افزایش می یابد و از ضایعات آرد جلوگیری می شود و در نتیجه اقتصاد کشور بهبود می یابد.

عباس معادی رئیس جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: امسال دولت خرید تضمینی گندم از کشاورزان را انجام داده است. کشاورزان سال ها منتظر بودند تا دولت گندم را با قیمتی برابر با قیمت جهانی از کشاورزان خریداری کند که این امر محقق شده است.

وی گفت: خرید تضمینی گندم به صورت قراردادی در دستور کار دولت قرار گرفت و بخشدار هرمزگان عنوان برتر این منطقه را در کشور کسب کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید