روند بازگشت نخبگان و کارآفرینان به میهن افزایش یافته است / آغوش باز دولت سیزدهم برای متخصصان ایرانی خارج از کشور


ساعت: 09:38
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810391

در سال های اخیر همواره گفته می شود که نخبگان زیادی از کشور مهاجرت کرده اند، اما در چند سال اخیر این امر برعکس شده و شاهد بازگشت نخبگان و کارآفرینان به کشور بوده ایم. در 5 سال گذشته 2500 نخبه از 200 دانشگاه برتر جهان و 950 کارآفرین به کشور بازگشته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ چند سالی است که مهاجرت نخبگان به نام فرار مغزها با آمار اغراق آمیز فرار مغزها از ایران به کشورهای دیگر به موضوعی بحث برانگیز و حاشیه ای تبدیل شده است.

مهاجرت نخبگان به هر دلیلی برای هر کشوری موضوع مهمی است و اگر مسئولان آن جلوی این مشکل را نگیرند به راحتی جایگاه علم را در کشور خود به مرور زمان از دست خواهند داد.

بهرام صلواتی، مدیر دیده بان مهاجرت ایرانیان گفت: میزان بازگشت متخصصان و فارغ التحصیلان ایرانی به کشور از سال 2015 تا 2021 روند صعودی و قابل توجهی دارد.

بهرام صلواتی در پاسخ به این سوال که در سال های اخیر چه اقداماتی برای بازگشت نخبگان انجام شده است؟ وی بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از 5 سال گذشته طرحی با عنوان همکاری با متخصصان و فارغ التحصیلان خارج از کشور اجرا کرده است که با موفقیت همراه بوده و به بازگشت فارغ التحصیلان به خارج از کشور کمک کرده است. حدود 2500 نخبه فارغ التحصیل 200 دانشگاه برتر جهان در این پنج سال به کشور بازگشته اند.

زلفی گل وزیر علوم درباره بازگشت دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی مقیم سایر کشورها به ایران در دولت جدید گفت: مهاجرت هوشمند ژن توسط من به عنوان یک نظریه جدید ارائه شده است. بر اساس این نظریه، نخبگان کشور نه تنها گنجینه ملی هستند و از بین می روند، بلکه در طول قرن ها کشورهای نخبه (مقصد) ژنتیکی به جوامع نخبه تبدیل می شوند و درصد ژن های هوشمند آنها به طور تصاعدی افزایش می یابد.

زلفی گل ادامه داد: به همین دلیل در عرصه علم، فناوری و تولید همچنان پیشتاز خواهند بود. در نتیجه، کشورهای نخبه مبدأ در نتیجه این فقر فقیرتر و فقیرتر می شوند و تعادل جهانی بیش از پیش به هم می خورد.

وزیر علوم ادامه داد: بنابراین باید صیانت و حرمت نخبگان را پروژه ای ملی تعریف کرد و عوامل دافعه را از بین برد. راهکارهای عملی برای جلوگیری از مهاجرت طیف وسیعی از ژن های هوشمند، حمایت مادی و معنوی از مقاطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دانشجویان دکتری و فوق دکتری در کشور، مشارکت کلیه شرکت های خصوصی و دولتی در ایجاد مراکز تحقیقاتی تخصصی برای خود و استخدام نخبگان در این مراکز

بر اساس آخرین آمار ارائه شده تاکنون 950 متخصص و کارآفرین ایرانی در خارج از کشور توسط شرکت های دانش بنیان و خلاق استخدام شده اند. کاری که منجر به توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری در کشور شد و فضا و شرایط بازگشت این افراد و دانش را در کشور فراهم کرد.

همچنین اجرای برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور به مدت 5 سال متوالی منجر به همکاری متخصصان و دانشمندان ایرانی خارج از کشور با بیش از 150 مرکز علم و فناوری از جمله دانشگاه های پیشرو، پژوهشگاه ها، پارک های فناوری و برگزیدگان داخلی می شود. شرکت های دانش بنیان در کمترین زمان ممکن.

وزیر امور خارجه دولت سیزدهم یکی از برنامه های خود را برای تحقق مهاجرت بازگشت به ایران اعلام کرده است که اگر این اتفاق بیفتد برای جمهوری اسلامی مایه خیر و برکت خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید