“رونویسی الکترونیکی”؛ شمشیر دوم «درد» و «درمان» / طرحی برای رسیدن به شفافیت و غلبه بر مشکلات درمانی


ساعت: 16:17
تاریخ انتشار: 14/07/1400
کد خبر: 1811494

این کارشناس بهداشت در گفت و گو با دانا گفت؛

یکی از طرح های سهل و ممتنع دولت اجرای «طرح نسخه نویسی و نسخه نویسی الکترونیک» بود. با توجه به اینکه با توجه به تلاقی اجرای این طرح با ظاهر تاج، اجرای این طرح با مشکلات خاصی مواجه شد و از سوی دیگر با نگاه به مشکلات همه جانبه و نارسایی ها و سوء استفاده های برخی از آنها آسان و مهار شده است. افراد و سازمان ها باید در اجرای پیش شرط های این طرح دقت زیادی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ یکی از پروژه های سهل و ممتنع دولت در حال تحقق استطراحی کپی رایتینگ الکترونیکیآسان و ممتنع بود به دلیل اینکه با توجه به تلاقی اجرای این طرح با ظهور تاج، اجرای این طرح با مشکلات خاصی مواجه بود و از سوی دیگر با نگاه به مشکلات همه جانبه و کاستی ها و سوء استفاده های برخی افراد و سازمان ها به نظر می رسد هرچه سریعتر معرفی نسخه الکترونیکی امری حیاتی باشد تا همه سوء استفاده ها و کاستی ها در این زمینه به اجرای این طرح معطوف شود و در نهایت مردم و مسئولان ارشد سلامت بتوانند همه رویدادها در زمینه پزشکی و اقدامات برای فرد درمان را به صورت شفاف و فوری دریافت کنید و همیشه این اطلاعات را ارائه دهید.

با توجه به آنچه گفته شد، خبرگزاری دانا در سلسله گفت وگوهایی با کارشناسان، پزشکان و کارکنان مرتبط با حوزه بهداشت و درمان، به منظور برجسته سازی مشکلات پیش روی این پروژه، نظر آنها را جویا شد. به امید اینکه شاید محصول این نظرات در اجرای بهینه این طرح موثر باشد و حداقل اجرای طرح کپی رایتینگ الکترونیک با ضریب خطای کمتری به هدف خود برسد.

acdcfeb3 e69c 4f20 bb42 72f1b01601e6 خبر خاکستری

با این مقدمه، کارشناس سلامت در گفت و گوی بعدی، بدخط و ناخوانایی را از مهم ترین عوامل ایجاد خطا در روند درمان می داند و گاهاً بیان می کند که تجویز داروهای نادرست در تاریخچه پزشکی ما ممکن است اتفاقات ناخوشایندی پیرامون این مشکل ناچیز رخ دهد. او خورد

***

محمدرضا رحیمیکارشناس سلامت در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی با اشاره به اینکه با فرآیند تهیه نسخه الکترونیکی خطر خطا کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: نسخه الکترونیکی منشا خطاهای پزشکی را نیز مشخص می کند. در مقایسه شرایط کشورمان باید گفت که انتقال به رونویسی الکترونیکی در کشورهای توسعه یافته اغلب از سال 2001 آغاز شد هم اینک نتیجه اجرای این طرح در این کشورها، اجرای پرونده الکترونیک سلامت و در نهایت رضایت بیماران است.; بنابراین آینده نسخه الکترونیک بسیار روشن است، به شرطی که اجرای این طرح قدرتمند و موشکافانه سرنوشت ساز باشد.

رحیمی با اشاره به عدم رعایت نسخه الکترونیک توسط برخی پزشکان و مراکز درمانی گفت: اجرای هر طرح بزرگی می تواند برای برخی از ذینفعان مقاومت ایجاد کند. این مقاومت می تواند ریشه در عدم شفافیت و افزایش قدرت ابزارهای نظارتی بیمه داشته باشد. علاوه بر این، با توجه به اینکه در ابتدای پروژه استفاده از نرم افزار به اندازه کافی آسان نبود و مدتی طول کشید تا پزشکان به آنها تسلط پیدا کنند، این مشکل در عوض مقاومت برخی از پزشکان را برانگیخت.

3ae5638b 5337 4f80 9058 4db912bbc3f7 خبر خاکستری

وی به آفات استفاده از دفترچه بیمه کاغذی اشاره کرد و گفت: بدخط و ناخوانا بودن نسخه مهم ترین عوامل ایجاد خطا در روند درمان است که خطر بروز این خطا را در فرآیند نسخه نویسی و گزارش الکترونیکی دارو کاهش می دهد. خطاهای پزشکی خاص

این کارشناس بهداشتی افزود: یکی دیگر از آفت های نسخه های کاغذی، عدم نظارت و عدم فرآیند الکترونیکی نسخه نویسی است که موجب درگیری بین برخی شرکت های تولیدکننده کالاهای سلامت محور و ارائه دهندگان خدمات سلامت و تحریک اقلام بیمار می شود. در حالی که ممکن است بیمار به این عناصر نیاز نداشته باشد. اما از آنجایی که بر روند کپی نظارتی ندارد، این هزینه به آن تحمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: عدم دسترسی مراقبین سلامت به سوابق قبلی بیماران نیز می تواند منجر به تعیین مجدد آزمایش و افزایش هزینه های بیمار شود. در مورد نسخه های کاغذی، همیشه خطر تداخل بین داروهای نسخه ای فعلی و داروهای قبلی وجود دارد، در حالی که می توان پرونده و نسخه الکترونیکی را روشن کرد و این خطر را کاهش داد.

6aedb0f2 bb70 44aa bb22 2c028ac82dab خبر خاکستری

رحیمی افزود: ماه ها پس از اجرای مرحله اولیه اجرای نسخه الکترونیکی، آسیب شناسی فرآیندها، سامانه ها و … انجام شده است. به عنوان مثال بار اصلی مراجعات و مداخلات پزشکی در کشور در بیمارستان های دولتی و بیمارستان های دولتی با نرم افزار بیمارستانی به نام “خودآنها کار می کنند که در گذشته نحوه طراحی این نرم افزارها برای ارائه نسخه الکترونیکی به بیمه گذاران نبوده و اکنون موظفند در مدت زمان کوتاهی تغییراتی برای این منظور ایجاد کنند. در نتیجه طبیعی است که از سرعت کافی برای ارائه خدمات برخوردار نیستند و به دلیل نبود سیستم های سخت افزاری در برخی بیمارستان ها منجر به کاهش سرعت ارائه خدمات می شود.

وی افزود: وزارت بهداشت باید نظارت دقیق تری بر نرم افزارهای بیمارستانی داشته باشد و دائماً آن را به روز یا غیرفعال کند. سیستم‌های فعلی قطعاً باید ساده‌تر شوند، تسریع شوند، نحوه جستجوی دارو و خدمات بهداشتی بر اساس نسخه‌های رایج یا داروهای بدون نسخه تجدیدنظر شود.

54c83d30 e418 4cf6 9c53 1f7a6fc58ee3 خبر خاکستری

در پاسخ به این سوال “چرا پلتفرم‌های نسخه‌نویسی توسط استارت‌آپ‌های جوان توسط پزشکان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؟وی گفت: قطعاً اولین مشکل عدم ارائه کافی بسترها به پزشکان و ضعف در تبلیغات است. اما نکته مهم این است که تعداد این اپلیکیشن ها در حال حاضر بسیار زیاد است و قطعا پزشکان نمی توانند همه این اپلیکیشن ها را ارزیابی کرده، مقایسه و از بین آنها انتخاب کنند.

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: انتقال به نسخه الکترونیک در کشورهای توسعه یافته اغلب از سال 2001 آغاز شد و سوئد، فنلاند، دانمارک و انگلستان تجربه موفقی در این زمینه دارند و اکنون فرصت هایی مانند: سوابق سلامت الکترونیک، انجام تراکنش ها و پرداخت ها را دارند. ، درخواست نوبت مجدد و در نهایت رضایت بیمار. آینده نسخه الکترونیکی بسیار روشن است و می تواند تمام مشکلات کاغذ کپی را حل کند و فقط زمان کوتاهی را می طلبد.

***

62aa9e0f 9986 40b2 a933 8ed40dd85d45 خبر خاکستری

به گزارش دانا، اما نباید فراموش کرد که برخی از مشکلات فعلی در حوزه کپی الکترونیکی می تواند بدتر از مشکلات و مفاسدی که در حوزه کپی رایتینگ کاغذی وجود دارد و وجود دارد، تمام تلاش خود را بکار گرفته و رها کند. این قافله به لنگ; بنابراین دستگاه های نظارتی باید تمامی جوانب موضوع و مشکلات از جمله مشکل اینترنت و قطعی اینترنت و … را برطرف کرده و سپس دستگاه های مختلف بهداشتی را مجبور به موافقت با این طرح کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید