حل مشکلات یا درمان درد دل در یک روز جدید

حل مشکلات یا درمان درد دل در یک روز جدید

روز جدید : تا همین اواخر حامیان دولت سعی داشتند مهار کرونا را مهمترین دستاورد دولت معرفی کنند. با این حال، اکنون که مشکل کرونا کاهش یافته است، آنها تمرکز خود را بر سفرهای روستایی گذاشته اند. آنها می گویند حکومت توانسته بدون واسطه با مردم ارتباط برقرار کند و مشکلات را حل کند. اگرچه آمارهای کلان کشور به ویژه در حوزه اقتصاد و محیط زیست مثبت نیست، اما حامیان دولت و همچنین اعضای دولت تلاش می کنند بر این نکته تاکید کنند که رئیس دولت و شخص رئیس جمهور به شهرهای مختلف سفر کرده اند. و با مردم ملاقات کرد در حالی که بسیاری می گویند این سفرها نتیجه روشنی ندارد.

این سوال را حتی اصولگرایان نیز به صراحت بیان می کنند. چندی پیش محمدرضا بهنار از چهره های شاخص اصولگرایی در نشست خبری گفت: «البته دولت نباید فکر کند که فقط با دیدار مردم مشکلات حل می شود. یکی از اشتباهات وزرا این است که در هر سفری وعده های سرپوشیده می دهند. اگر امکانات امیدوار کننده ای وجود نداشته باشد، مشکلات با رویکرد تجویزی حل نمی شود. نیاز به یک سری لوازم و مقدمات دارد. دولتمردان بروند دلسوزی کنند، برنامه ای برای حل مشکلات تعریف کنند، اما قولی ندهند. اکنون بیش از 800 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام دولتی داریم. برخی از این پروژه ها از زمان جنگ به جا مانده است. وقتی این همه پروژه نیمه تمام داریم مثلا دولت و مجلس هر سال تلاش می کنند 60 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی را تصویب کنند. ریاضیدانان می گویند 800 هزار میلیارد را بر 60 هزار میلیارد تقسیم می کنند و می گویند همه پروژه ها 12 سال دیگر به پایان می رسد، اما ما مهندسان می گوییم که هرگز تمام نمی شود. چرا که این 60 هزار میلیارد تومان فقط هزینه های نگهداری کارگاه و استهلاک پروژه است. وقتی پروژه نیمه تمام است، باد، باران، گرما و زلزله باعث استهلاک پروژه می شود، آن 60 هزار میلیارد تومان فقط هزینه حفظ وضعیت موجود است.

در همین رابطه محمدرضا حباز یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب با اشاره به سفرهای استانی روحانی و رئیسی توضیح می دهد: در زمان آقای روحانی این مشکل فروکش کرد و ایشان به جای اینکه به شهرستان ها برود، در شهر ماندند. مرکز استان . و وزرا به شهرهای مختلف رفتند و پس از آن جلسه هیات وزیران در مرکز استان تشکیل شد و مصوباتی در آنجا وجود داشت. در دوره آقای رئیسی که به اصطلاح قاتل است و اعتبارات به شدت کاهش می یابد، سفر رئیس دولت به شهرستان ها نوعی گفتار درمانی و همسویی با مردم است. وی ادامه داد: در این سفرها اتفاق خاصی نمی افتد زیرا اعتباری برای مردم وجود ندارد. خود سازمان برنامه بودجه اعتباراتی را اختصاص می دهد و از سازوکار تخصیص برای تخصیص بودجه استفاده می کند و رفتن آقای رئیسی بار مالی چندانی بر دوش استان ها ندارد یا اصلاً کم است. آقای رئیس جمهور با هواپیمای مخصوص می رود، تیم آقای رئیسی یک هفته پیش به استان رفته و با توجه به شرایط و مسائل امنیتی، هزینه ای را برای استان تعیین می کنند. هیچ چیز مردم را گیر نمی آورد. چون بودجه وجود ندارد و جا خالی است.»

وعده های خالی

این سیاستمدار اصلاح طلب با بیان اینکه با حرف های توخالی نمی شود سر مردم را چاق کرد، گفت: آقای رئیسی که به شهرستان ها می رود پای مردم می نشیند و قول می دهد. وعده هایی که در سفرهای قبلی به مردم داده شده هنوز محقق نشده است. این عدم تحقق وعده ها راهی برای بدبینی مردم نسبت به دولت است. مردم در حال حاضر از حق رای محروم هستند و بهترین نمونه آن شرکت در انتخابات است. این سفرها خاص نیست مگر اینکه آقای رئیس جمهور به بهانه سرپیچی از ادارات و نهادها به این سفرها برود و ببیند چگونه با مردم برخورد می کنند. از آنجایی که آقای رئیسی دوست دارد مستقیم با مردم روبرو شود، باید بروند و ببینند زیردستان با مردم چگونه برخورد می کنند».

در خردادماه امسال حسینی نوری امام جمعه شهریار با انتقاد از سفرهای بی ثمر رئیسی گفت: نتیجه سفر رئیسی به شهریار و تاییدات چه شد؟این سفر چه بر سر مردم آورد؟ در توزیع اعتبارات متوجه شدیم که تهران سه شهر در شرق دارد و ظاهراً هیچ شهری در غرب استان وجود ندارد. جالب است جمعیت سه شهر شرق استان که 2100 میلیارد اعتبار دارند به اندازه شهریار نیست اما فقط 110 میلیارد تومان است. 100 میلیارد برای تکمیل بیمارستان است. که دانشگاه علوم پزشکی تهران آن را ناکافی اعلام کرد. توزیع اعتبارات برای سه شهر با بودجه هایی که اختصاص داده اند متفاوت است، قطعا در بودجه دستکاری می کنند».

چندی پیش صداوسیمای مرکز استان اصفهان نوشت: با گذشت دو ماه از سفر رئیس جمهور به اصفهان، هنوز مصوبات این سفر به استان ابلاغ نشده است.

اما دولت نظر دیگری دارد. سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به این انتقادات گفت: برخی به من انتقاد می کنند که چرا به استان ها و شهرستان ها سفر می کنید؟ مشکل آنها این است که هیچ تجربه ای با مردم ندارند. مشکل آنها این است که نمی خواهند در مجالس به درد مردم گوش دهند. من از بودن در کنار مردم به شدت لذت می برم و معتقدم صاحبان قدرت، نه تنها من به عنوان خدمتگزار مردم، بلکه همه فرمانداران، بخشداران، وزرا و همه کسانی که برای دولت کار می کنند، باید در کنار مردم، در کنار مردم و در مردم و همیشه بدانید که مشکلات از حضور و مشارکت مردم است. تصمیم گیری خواهد شد.»

رئیس جمهور روز گذشته نیز در نشست خبری خود در پاسخ به انتقادات در این باره صحبت کرد اما تنها تاکید کرد که سفر به روستا لذت خاصی دارد. رئیسی گفت: در این مدت تغییر رویکردها داشتیم و در یک سال گذشته مواردی را در این زمینه داشتیم که اولین مورد آن ایجاد حکومت مردمی، توجه به مردم و خواسته‌های آنان بود. حضور در میان مردم حضور اهالی کشور در شهرها و روستاها نیز با این دیدگاه مطابقت دارد. بازدید از مجامع کارگری، مناطق و دانشگاه ها در همین راستا است. کسانی که انتقاد کردند که ثمره این حضور در میان مردان چیست و نگران آن بودند، تجربه بودن در میان مردان و لذت آن را نچشیده اند. حضور در میان مردم برای ما یک اصل و یک رویکرد است. اینکه باید مردم را از نزدیک ببینیم و مشکلاتشان را پیدا کنیم و برای حل آنها تلاش کنیم».

سولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور نیز همین مسیر را دنبال کرد و در پاسخ به سوالی درباره نحوه اجرای مصوبات سفرهای استانی و موارد مطرح شده از سوی برخی جریانات سیاسی، اظهار داشت: کسانی که از اجرای مصوبات سفرهای استانی انتقاد می کنند بگویند کدام یک به مصوبات مصوب؛ سفرهای استانی با نگاهی کاملا کارشناسی و برای ارائه و برای مردم انجام می شود.» وی افزود: «ساخت پروژه بیمارستان که 10 سال متوقف بود، پس از سفر دولت به استان آغاز شد و به خوبی انجام شد. پیش رفتن.”

روز گذشته محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شوراهای شورای اسلامی که از حامیان دولت در مجلس است در گفت وگو با فارس با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در یک سال گذشته اظهار داشت: یکی از ویژگی ها دولت رایزی مردمی است و ما شاهد آن بودیم. در سال گذشته آقای رئیس جمهور به همراه اعضای هیئت دولت هر 12 روز یک بار به یک ولایت سفر می کردند.

وی افزود: در سفر رئیس جمهور و اعضای دولت به استان های مختلف مصوباتی برای حل مشکلات مردم به تصویب رسید و این مصوبات برخلاف دولت های گذشته در اکثر موارد اجرایی شد. در حوزه سلامت، بهداشت و درمان و به ویژه در بحث واکسیناسیون برای مقابله با کرونا، شاهد عملکرد جهادی دولت سیزدهم بوده ایم که با واکسیناسیون گسترده، آرامش را به جامعه بازگرداند.

جوخار خاطرنشان کرد: در حوزه مسکن برخلاف دولت گذشته، دولت فعلی کار خود را با اختصاص زمین برای ساخت مسکن به طور جدی آغاز کرد، هرچند به دلیل گرانی مصالح ساختمانی، این کار در ابتدا پیش نرفت. سرعت.” امیدواریم موانع بر سر راه تولید برداشته شود. بدنه باید در اسرع وقت برداشته شود.»

دیدگاهتان را بنویسید