رویای مهاجرت به کانادا در حال محو شدن است

رویای مهاجرت به کانادا در حال محو شدن است

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از روند رو به رشد خروج مهاجران از کانادا در نتیجه افزایش هزینه های زندگی در این کشور خبر داد و نوشت: رویای مهاجرت به کانادا در حال تبدیل شدن به نبردی برای بقا است. بسیاری از مهاجران به دلیل هزینه های بالای زندگی. و کمبود مسکن اجاره ای وجود دارد و مهاجران جدید مجبور می شوند به کشوری که از آنها استقبال کرده پشت کنند. بسیاری از مهاجران خارجی در کانادا مجبورند 2 تا 3 شیفت کار کنند تا زندگی خود را تامین کنند. در 2 سال گذشته تعداد مهاجرانی که از کانادا خارج می شوند افزایش یافته است.

افزایش هزینه های زندگی در کانادا رویای شیرین بسیاری از مهاجران خارجی را به کابوسی برای تضمین یک زندگی پایدار تبدیل کرده است.

به گزارش عصر ایران، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از روند رو به رشد خروج مهاجران از کانادا در نتیجه افزایش هزینه های زندگی در این کشور نوشت:

رویای مهاجرت به کانادا به دلیل هزینه های بالای زندگی و کمبود مسکن اجاره ای برای بسیاری از مهاجران به نبردی برای بقا تبدیل شده است و مهاجران جدید مجبور هستند به کشوری که از آنها استقبال کرده پشت کنند.

«جاستین ترودو» (نخست وزیر کانادا) مهاجرت را سلاح اصلی خود برای خنثی کردن چالش بزرگ پیری و کاهش جمعیت کانادا قرار داده و به رشد اقتصادی این کشور نیز کمک کرده است. آمار کانادا نشان می دهد که این سیاست باعث شده است که جمعیت کانادا در سال جاری سریع ترین رشد خود را در 6 دهه اخیر تجربه کند.

اما اکنون معکوس شدن این روند به تدریج در حال شکل گیری است. بر اساس آمارهای رسمی، حدود 42000 نفر در شش ماهه اول سال 2023 کانادا را ترک کردند که به 93818 نفر در سال 2022 و 85927 نفر در سال 2021 پیوستند.

طبق گزارش اخیر موسسه شهروندی کانادا (ICC) – یک گروه حامی مهاجرت – درصد مهاجرانی که کانادا را ترک می کنند در سال 2019 به بالاترین سطح خود در دو دهه گذشته رسیده است. اگرچه این تعداد در طول قرنطینه اپیدمی کرونا کاهش یافته است، اما داده های کانادا نشان می دهد که روند خروج مهاجران پس از دوره کرونا دوباره در حال افزایش است.

اگرچه این کسری کوچک از 263000 نفری است که در مدت مشابه به کشور آمده اند، افزایش پیوسته روند مهاجرت برخی ناظران را نگران کرده است.

برای کشوری که توسط مهاجران ساخته شده است، روند رو به رشد افرادی که کانادا را ترک می کنند، یکی از سیاست های کلیدی نخست وزیر ترودو را تضعیف می کند و به رکورد 2.5 میلیون نفر اجازه می دهد تنها در هشت سال اقامت دائم داشته باشند.

رویترز با ده ها نفری که به دلیل هزینه های بالای زندگی کشور را ترک کرده اند یا در حال آماده شدن برای ترک این کشور هستند صحبت کرد.

کارا، 25 ساله، که در سال 2022 به عنوان پناهنده از هنگ کنگ به کانادا آمد، اکنون 650 دلار کانادا (474 ​​دلار) ماهانه برای یک زیرزمین کوچک در محله اسکاربرو در شمال تورنتو، حدود 30 درصد از درآمد او، اجاره می‌دهد.

او گفت: “من هرگز نمی دانستم که با زندگی در غرب کشور فقط می توانید یک اتاق زیرزمین اجاره کنید.” او از ذکر نام واقعی خود خودداری کرد زیرا پس از شرکت در تظاهرات 2019 از هنگ کنگ گریخت.

کارا در 3 شغل پاره وقت کار می کند، حداقل دستمزد انتاریو 16.55 دلار کانادایی در ساعت است و برای کسب اعتبار کالج در یک مدرسه آموزش بزرگسالان شرکت می کند.

او گفت: “من تقریباً 100٪ از درآمد ماهانه خود را خرج می کنم، در حالی که در هنگ کنگ می توانم حدود یک سوم حقوق ماهانه خود را پس انداز کنم.”

طبق اطلاعات رسمی دولت، مهاجرت سالانه به عنوان درصدی از کل جمعیت کانادا در اواسط دهه 1990 به بیش از 0.2 درصد رسید و در حال حاضر حدود 0.09 درصد است.

اگرچه اعداد در حال حاضر اندک است، وکلای مهاجرت و مشاوران هشدار می دهند که افزایش هزینه های زندگی می تواند بر جذابیت کانادا به عنوان مقصدی مطلوب برای تازه واردان تأثیر بگذارد.

دانیل برنهارت، مدیر اجرایی ICC گفت: «ایجاد یک تجربه مثبت در آن سال‌های اولیه واقعاً مهم است» تا مردم تصمیم بگیرند که بمانند.
مهاجران از افزایش سرسام آور هزینه های مسکن به عنوان بزرگترین عامل تصمیم خود برای در نظر گرفتن یک کشور جدید یاد می کنند.

در گزارشی در سپتامبر امسال، RBC اعلام کرد که به طور متوسط ​​در کانادا، حدود 60 درصد از درآمد خانوار برای پوشش هزینه های مسکن استفاده می شود، این رقم در شهرهای بزرگ مانند ونکوور به 98 درصد و برای تورنتو 80 درصد می رسد.

میو ماونگ، 55 ساله، بیش از 3 دهه پیش از میانمار به کانادا مهاجرت کرد و شغل موفقی به عنوان مشاور املاک و رستوران دار داشته است. اما او قصد دارد در کشوری مانند تایلند بازنشسته شود زیرا نمی تواند استاندارد زندگی خود را در کانادا با درآمد بازنشستگی خود حفظ کند.

فیل تریادافیلوپولوس، استاد علوم سیاسی متخصص در زمینه مهاجرت در دانشگاه تورنتو، گفت که مهاجرت سریع کمبود مسکن را تشدید می کند.

او گفت: “بنابراین جای تعجب نیست که افرادی که فرصت دارند… یا به کشور دیگری می روند یا با طعم کانادا به خانه می آیند.”
ماه گذشته، دولت ترودو برای کاهش فشار بر بازار مسکن، هدف خود را از سال 2025 به نیم میلیون ساکن جدید در سال تعیین کرد.

جاستیناس استانکوس، 38 ساله، که در سال 2019 از لیتوانی به کانادا آمد تا دکترای علوم سیاسی را در دانشگاه تورنتو دنبال کند، در نظر دارد به آسیای جنوب شرقی مهاجرت کند، جایی که هزینه زندگی در آن پایین تر است و او هنوز می تواند تحقیقات خود را انجام دهد.

استانکوس که 2000 دلار کانادا برای یک آپارتمان یک خوابه شامل آب و برق می پردازد، گفت که افزایش هزینه های زندگی تامین نیازهای اولیه او را دشوار کرده است.

وی گفت: با بودجه یک دانشجوی کارشناسی ارشد، زندگی در این شرایط ناپایدار است.

کارا از هنگ کنگ نیز می گوید که احساس می کند در دام افتاده است و می خواهد برود: “وقتی فرصت رفتن داشته باشم، از فرصت استفاده خواهم کرد.”