رویدادهای انعقادی تا سه ماه پس از عفونت شدید کرونا رخ می دهد/اگر کرونا جدی گرفته نشود، بیمار را به بیمارستان می فرستد.


ساعت: 13:20
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1892932

یک فوق تخصص آسم، بیماری‌های ریوی و تنفسی گفت: موارد لخته شدن خون تا سه ماه پس از ابتلا به کرونای متوسط ​​و شدید رخ می‌دهد، پس از بهبودی باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اکبر سلیمانی فوق تخصص آسم، بیماری های ریوی و تنفسی در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی بیان کرد: ویروس جدید کرونا با نام سویه آمیکرون BR4BA5 که در خانواده ویروس های کرونا قرار دارد و به سادگی می توان گفت در خانواده ویروس های سرماخوردگی قرار دارد.


وی با بیان اینکه وحشتناک ترین موج کرونا، موج دلتا است که مرگ و میر زیادی دارد، اظهار داشت: در رابطه با آمیکرون قدرت ویروس اندکی کاهش یافت، اما با وجود جهش های متعدد و فرارهای مکرر ویروس از سیستم ایمنی، با تلاش دانشمندان واکسن‌های مختلفی برای مقابله با این ویروس طراحی و ساخته شد و ایران نیز از این نظر مستثنی نبود.


سلیمانی تصریح کرد: این ویروس به دلیل جهش‌های ویروس کرونا راه‌های فرار زیادی از واکسن‌ها داشت و با توجه به میزان خوب پوشش واکسنی سویه جدید، افراد زیادی را مبتلا و تعدادی از آنها را به کام مرگ کشاند.


این فوق تخصص آسم، بیماری های ریوی و تنفسی ادامه داد: علائم بالینی ویروس BR4BA5 مانند علائم سرماخوردگی است اما گلودردهای خاصی وجود دارد و در برخی بیماران بسیار دردناک و دردناک است که یکی از آن است. ویژگی های تشخیصی و علائم شایع مانند درد عضلانی و استخوان درد، بی حالی شدید، کمر درد و پا درد و علائم تنفسی می تواند در این بیماری رخ دهد.


وی یادآور شد: این ویروس هیچ تفاوتی با ویروس دلتا یا کروناهای قبلی ندارد و به راحتی می تواند ریه ها را درگیر کند، بنابراین در هفته اول و دوم همچنان نگرانی وجود دارد و در صورت عدم مراقبت و ورود ویروس به ریه، می تواند هشدار دهنده باشد.


سلیمانی تصریح کرد: باید بررسی شود فردی که به این ویروس مبتلا می شود چه ویژگی هایی دارد زیرا اگر بیمار فردی با سیستم ایمنی ضعیف و بیماری های مزمن قلبی و ریوی، روماتیسم باشد، ویژگی های میزبان برای شدت بیماری مهم است. ، دیابت یا فشار خون کنترل نشده .اگر خانمی باردار است یا از داروهایی استفاده می کند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، در طول بیماری باید احتیاط بیشتری داشته باشد و در صورت بروز علائم بالینی اولیه سریعاً مراجعه کند تا درگیر ریه نشود.


این فوق تخصص آسم، بیماری های ریوی و تنفسی یادآور شد: این بیماری دو طرف دارد، قسمتی که ریه را درگیر می کند و قسمتی که ریه را درگیر نمی کند و دارای علائم بالینی بسیار متفاوتی مانند سردرد، بدن درد، تب، شب سنگین است. عرق کردن و در شب ضعف، سرفه و غیره که علت سرفه لزوماً درگیری ریوی نیست، ممکن است به دلیل درگیری دستگاه تنفسی فوقانی رخ دهد.


وی تصریح کرد: اگر سرفه طولانی و آزاردهنده شود باید این مورد را یکی از علائم خطرناک دانست، اما در صورت ابتلای ریه به این ویروس، علاوه بر شدت سرفه، تنگی نفس و سنگینی در قفسه سینه نیز وجود دارد. و در معاینات بالینی، اگر بافت ریه و پارانشیم باشد. اگر ریه را درگیر کند، بیمار از کمبود اکسیژن رنج می‌برد و این عامل تشخیصی خوبی برای پزشک است.


سلیمانی خاطرنشان کرد: تنفس سریع و تشدید علائم دستگاه تنفسی فوقانی که به علائم دستگاه تنفسی تحتانی منتقل می شود ممکن است نشان دهنده درگیری ریه باشد و در این مرحله باید به پزشک مراجعه کرد.


این فوق تخصص آسم، بیماری های ریوی و تنفسی با تاکید بر اینکه کرونا یک بیماری موزی و پیچیده است، افزود: اگر علائم بالینی مرتبط با کووید بیش از 12 هفته باقی بماند، سندرم کووید طولانی مدت یا بیماری کووید طولانی مدت محسوب می شود.


وی، سرفه را شایع ترین علامتی است که مزمن و هشداردهنده می شود و اظهار می کند: سرفه مزمن به دلیل درمان نادرست یا نابهنگام منجر به باریک شدن و انسداد برونش های کوچک می شود که باید به موقع به پزشک مراجعه و درمان شروع شود.


سلیمانی یادآور شد: یکی دیگر از علائمی که مزمن و خسته کننده می شود، خستگی است که منجر به سندرم خستگی مزمن یا ضعف عضلانی می شود که با توانبخشی ریه، ورزش های هوازی، تمرینات تنفسی و داروهای حمایت کننده درمان قابل درمان است و دارای مشکلات روحی و روانی است. نیاز به مشاوره حمایتی دارد


وی سردرد طولانی مدت را یکی دیگر از مشکلات بعد از کرونا دانست و گفت: اگر سردرد ناشی از انسداد و تنگ شدن رگ ها و یا تشکیل لخته خون باشد جای نگرانی نیست و با درمان های علامتی درمان می شود. اما اگر حوادثی از تشکیل لخته وجود داشته باشد که ناشی از کروناهای متوسط ​​باشد. این اتفاق به شدت می‌افتد و تا سه ماه بعد از کرونا رخ می‌دهد و باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.


این فوق تخصص آسم، ریه و بیماری های تنفسی افزود: اتفاقات انعقادی در رابطه با هر عضوی از بدن ممکن است رخ دهد. اگر این اتفاق در سر بیفتد باعث سردرد شدید بیمار می شود. در صورت بروز باعث تنگی نفس ناگهانی و شدید می شود و درمان های خاص خود را دارد اما در افراد چاق و کم تحرک بیشتر دیده می شود.


وی بازگشت حس بویایی پس از ابتلا به ویروس کرونا را قطعی دانست و یادآور شد: این مشکل گاهی تا یک سال نیز ادامه داشته است اما دائمی نیست و بیمار می تواند با استفاده از بوهای تند و بی ضرر مشکل را حل کند خیلی موثر نیست


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید