رویکردهای آموزشی ممکن است بر اساس نیازهای کودک در نظر گرفته شود


ساعت: 17:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۰
کد خبر: 1902956

نسیم یوسفی نویسنده، پژوهشگر و مروج کتابخوانی به اهمیت تقویت صداها و تاثیر آن پرداخت و گفت: رویکردهای آموزشی را می توان بر اساس نیاز کودک در نظر گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هشتاد و هفتمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری با موضوع «بیداری آوایی و یادگیری الفبا» روز سه شنبه 28 مهرماه برگزار شد و به بحث اصوات، یادگیری الفبا، اهمیت گوش دادن و گفتار با کودکان پرداخت.

در ابتدای این نشست نسیم یوسفی نویسنده، پژوهشگر و مروج کتابخوانی به بیان اهمیت تقویت صداها و تاثیر آن پرداخت و ادامه داد: رویکردهای آموزشی را می توان بر اساس نیاز کودک در نظر گرفت.

وی با اشاره به اهمیت تقویت مهارت های خوب شنیداری و گفتاری گفت: برای یادگیری مهارت های زندگی می توانیم از ادبیات کودک و نوجوان کمک بگیریم.

یوسفی بر لزوم استفاده از تکنیک های کاربردی در آموزش کودکان تاکید کرد و گفت: اولین صدایی که هر کودک می شنود میو میو است، سپس صدای سازها را می شنود و سپس صداهای قابل تولید مانند صدای بوق ماشین را می شنود.

این محقق می افزاید: کودکانی که در روستاها بزرگ می شوند شنوایی بالایی دارند زیرا گوش آنها در اثر صداهای دیگر آسیب نمی بیند.

وی با بیان اینکه می توان بر اساس یادگیری بازی ساخت، ادامه داد: از بازی با بچه ها نتایج خوبی می گیریم. بازی های ریتمیک و حرکتی کودکان را وادار به شنیدن صداهای مختلف می کند. توجه داشته باشید تا زمانی که صداها تقویت نشوند، تمرکز و دقت افزایش نمی یابد.

یوسفی در ادامه به ارائه چند نمونه از نحوه آموزش و اجرای بازی های فونیک برای کودکان پرداخت.

این نویسنده در ادامه به اهمیت نحوه خواندن کتاب کودک و نشان دادن جلد و توضیح آن، خواندن همه قسمت های کتاب به صورت واضح و مشخص و خواندن کتاب به عنوان راه هایی برای استفاده صحیح از صداها پرداخت.

وی با بیان مثال هایی از مجموعه «آوا ورزی» گفت: پس از مطالعه کتاب از کودک بپرسید، پرسیدن سوال باعث می شود کودک توجه را بیاموزد.

یوسفی در پایان سخنان خود گفت: رویکردهای تربیتی را می توان بر اساس نیاز کودک در نظر گرفت. کودکان مهارت های زندگی را از طریق بازی یاد می گیرند. همچنین صحبت با کودک توانایی شنیدن او را تقویت می کند و مجبور می شود با بچه ها گفت و گو کند.

مجموعه آواورزی با سی بلک برای 2 تا 5 سال و ژست برای نوزادان و خردسالان نوشته محمدهادی محمدی که توسط انتشارات چیستا منتشر شده است، دو مجموعه کتاب ارائه شده توسط نسیم یوسفی بود.

در ادامه این نشست مریم السادات یحیی زاده واقفی، دکترای مدیریت آموزشی و پژوهشگر توضیحاتی در خصوص تصاویر و نحوه آموزش به این صورت ارائه کرد.

یحیی زاده واقفی با بیان اینکه کودکان قبل از 6 سالگی زبان استاندارد را یاد گرفته اند، گفت: انتظار داریم کودکان جزئیات تصاویر را ببینند و با توجه به نکات تصویر، جزئیات در ذهن آنها باقی بماند. هدف از استفاده از تصاویر آموزش مهارت های زندگی است.

وی به واژه هایی با یک شروع مانند کتاب، کفش و کیف اشاره کرد و گفت: این واژه ها به آموزش بهتر کمک می کند. به این ترتیب کودکان تلفظ صدای اول را یاد می گیرند و به این ترتیب حساسیت شنوایی آنها به تدریج افزایش می یابد.

این محقق ادامه داد: کودکان با کمک تصویر خوب گوش دادن را یاد می گیرند.

یحیی زاده واقفی، قصه گویی، مرتب سازی، درست و نادرست، تکرار کلمات بیهوده، شعرخوانی را از راه های تمرین گوش دادن ذکر می کند.

در بخش پایانی جلسه حاضرین سوالات خود را مطرح کردند. نویسندگی جداگانه، آموزش دو زبانه، انتشار ادبیات کودکان به زبان کودکان و معیارها از جمله موضوعاتی بود که مورد بحث قرار گرفت.

سلسله نشست های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور صاحب نظران حوزه هنری و ادبی برای کودکان و نوجوانان و نشست «بیداری آوایی و یادگیری الفبا» همزمان با هفته ملی کودک برگزار شد. .

ویژه برنامه های هفته ملی کودک از شانزدهم تا بیست و دوم مهرماه 1401 در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب تهران و سایر مراکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید