رویکرد اختیاری و بازدارنده بانک ها در پرداخت نرخ تولد/ چک جای خالی بانکی


ساعت: 13:04
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1909129

گزارش سختگیری بازپرداخت وام های یک کودک توسط بانک ها؛

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات خرد، ولادت و ازدواج باید حداقل مدارک و ضامن به همراه سفته از متقاضی دریافت شود اما نگرش مطالبه گری و سخت گیری برای عدم پرداخت این روزها به چالش مهم متقاضیان تبدیل شده است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پرداخت وام های قرض الحسنه تحت عناوین مختلف با حداقل یک ضامن و سفته یکی از وعده های مهم دولت به مردم در سال گذشته است که در عمل نتیجه چندانی نمی دهد چرا که بانک ها به طور کامل مردم را در این زمینه همراهی نمی کنند. و به بهانه های مختلف از جمله کمبود منابع، کمبود اعتبار لازم، سخت گیری ضمانت نامه ها، عدم ارسال اخطاریه پرداخت وام و … از پرداخت این گونه وام ها خودداری می کنند تا متقاضیان وام های خاص ناامید و دست خالی شعب بانک ها را ترک کنند. .




صلاحدید بانک ها هنگام پرداخت وجوه برای زایمان
یکی از این وام‌ها تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری است که از سوی دولت برای ترویج زایمان در کشور تعیین شده است، اما این روزها پرداخت تسهیلات زایمان به چالشی تبدیل شده است و بانک در برخورد با این نوع تسهیلات، با توجه به اینکه از سوی بانک مرکزی ابلاغ می شود با سلیقه برخورد می کنند.
چرا قانونی تصویب و ابلاغ می شود اما در عمل مشکلات زیادی مانع از اجرای دقیق آن می شود، این برای همه جای بحث دارد که چرا ابتدا زیرساخت ها و منابع تامین نمی شود یا اگر منابع تامین می شود چرا بانک ها در بازپرداخت این گونه وام ها نیستند. مسئولیت کامل قوانین و مقررات مورد تردید است.


در انتظار تصمیم شعبه اول خان برای دریافت بودجه برای تولد
آدرس ثبت نام مهدکودک https://ve.cbi.ir است و افراد برای دریافت وجه ابتدا باید مشخصات کامل خود و فرزندشان را وارد کنند. پس از ثبت نام و تکمیل فرم مربوطه از طریق سایت، برای هر کودک به صورت جداگانه کد رهگیری 10 رقمی صادر می شود. در این مرحله بانک و شعبه مورد نظر انتخاب می شود و در نهایت بانک مرکزی تایید می کند که آیا امکان مراجعه به آن شعبه وجود دارد یا خیر. البته همین مرحله و تعیین شعبه طبق تحقیقات میدانی خبرنگار ما بیش از دو ماه زمان می برد.
پس از تایید بانک مرکزی، متقاضی 12 روز کاری فرصت دارد مدارک خود را در شعبه تحویل دهد و در صورت عدم مراجعه به شعبه در مدت تعیین شده، اطلاعات ثبت نامی متقاضی حذف خواهد شد. متقاضیان وام فرزندان پس از پذیرش در شعب بانک ها باید حداکثر ظرف مدت 45 روز کاری مدارک لازم را تکمیل کنند، در صورت تکمیل نشدن مدارک نام متقاضی از سامانه حذف می شود تا سایر متقاضیان صف بتوانند بهره مندی از تسهیلات شفافیت فعالیت بانک ها معرفی شود. تا الان شاید چند ماه گذشته، از هفت مجلس فقط یک مجلس کاندیدا را رد کرده است.


e3e1a212 f36a 4b5d a89f b9e224869f94 خبر خاکستری




در ادامه این روند نوبت به دریافت مدارکی از بانک ها می رسد که بر اساس تحقیقات میدانی خبرنگار ما در بانک ها متفاوت است و هر بانکی که بخواهد سنگی جلوی متقاضی بگذارد رفتار می کند. هنگام دریافت مدارک دقیق تر.

دریافت مدارک غیر ضروری از متقاضی و ضامن
در برخی از بانک ها مشاهده شده است که مدارک مورد نیاز شامل اصل و کپی کارت ملی خدمت گیرنده و فرزند، داشتن حساب در شعبه بانک مربوطه، سابقه کار معتبر و آخرین فیش حقوقی می باشد. ، یک دستور کار و یک کپی از قرارداد اجاره یا سند برای مالکیت به همراه صورتحساب. در خصوص شرایط ضامن ها علاوه بر دو ضامن که باید آخرین فیش حقوقی را داشته باشند، نامه کسر حق بلا قید و شرط به مبلغ اصل و سود، چک، صورتحساب ۶ ماهه، کارگزینی را نیز ارائه کنند. سفارش، کپی سند مالکیت یا قرارداد اجاره به همراه رسید و اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی همراه با افتتاح حساب.
به عنوان مثال، زمانی که رابطه پدر و فرزند در سامانه ثبت احوال مشخص و تأیید می شود، لازم نیست اصل و کپی مدارک و یا حتی کپی مدارک مادر به بانک ارائه شود یا زمانی که متقاضی در با توجه به اینکه در شرایط اخذ تسهیلات بانک مرکزی یک ضامن سفته معتبر اعلام می شود اما بانک ها دو ضامن دارند، نباید در شعبه دیگری مجبور به افتتاح حساب در شعبه دیگر شود. ضامن ها با چک در هر کدام به نظر می رسد این اسناد از سوی بانک ها تنها برای سخت شدن اعطای وام اعلام می شود.

سنگ اندازی به بانک ها در رابطه با ضامن
بررسی های میدانی خبرنگار ما نشان می دهد در برخی بانک ها طبق شرایط اعلام شده از سوی بانک مرکزی برخورد می شود اما در بسیاری از بانک ها این گونه نیست. به عنوان مثال در بانک ملی علاوه بر دریافت کلیه کپی و اصل مدارک از متقاضی، تنها یک ضامن معتبر به همراه چک دریافت شده است که متقاضی گفته است که باید دو ضامن معتبر بیاورید یا در بانک دیگری با همین روند. و خواهشمند است که یک ضامن به همراه کسر حقوق ارائه شود.
حتی خبرنگار ما وقتی به یکی از شعب بانک صادرات مراجعه کرد با رفتار نامناسب و بد رئیس بانک مواجه شد که گفت: مدارک یکی است و اگر نمی خواهید بروید بانک دیگری را انتخاب کنید. “
در هر صورت آنچه مشخص است این است که اکثر بانک ها در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با متقاضیان همکاری نمی کنند و موانع زیادی ایجاد می کنند.

نحوه ثبت شکایت در مراکز ولادت و ازدواج
متقاضیان تسهیلات سپرده تولد، ازدواج و مسکن که نسبت به دریافت این نوع تسهیلات اعتراض دارند، می توانند از طریق «سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات» بانک مرکزی با مراجعه به آدرس https://crm.cbi.ir و با انتخاب گزینه «درخواست ثبت نام» شکایت خود را ثبت کنند. و با پرکردن موارد درخواستی شامل: استان، شهر، موضوع، کد ملی، تاریخ تولد، نوع مشتری، شماره تماس، آدرس پستی و … به شکایت خود ادامه دهید. البته امیدواریم فردی برای رسیدگی به این موارد باشد. شکایات

بانک مرکزی شرایط اخذ اعتبار سنین باروری را تسهیل کند
بر این اساس قانونی شدن وام کودکان در قانون بودجه صورت گرفت که وجوه پس انداز و وام های جاری مردم در بانک ها برای همه مردم محفوظ است و بانک ها باید آن را به صورت وام به خود مردم پرداخت کنند.
بنابراین انتظار می‌رود بانک مرکزی علاوه بر الزام بانک‌ها به تسهیل شرایط به‌ویژه در خصوص ضامن‌ها، با بانک‌هایی که بیش از یک ضامن نیاز دارند برخورد کند یا بدون دلیل موجه روند وام را به تاخیر بیندازد تا شرایط به نفع مردم باشد. این قانون باید تضمین شود. نکته مهم این است که طبق تجربه، بانک ها دستورات بانک مرکزی را اجرا نمی کنند، مگر اینکه موضوع جرایم سنگین باشد و بنابراین در این مورد نباید تنها به دستورالعمل ها و توصیه ها اکتفا کنید.

حسین حیدری
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید