رکود معاملات خودرو در سال 1401 / قیمت خودرو چگونه تغییر می کند؟

رکود معاملات خودرو در سال 1401 / قیمت خودرو چگونه تغییر می کند؟

روز جدید نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: خودروسازان از نوسانات دلار استفاده می کنند و قیمت محصولات را در بازار تعیین می کنند. اما امروز بازار در رکود بی سابقه ای به سر می برد و احتمال ظهور آن در اوایل سال 1401 بسیار کم است.

چشم خریداران واقعی خودرو معطوف به عرضه محصولات خودروسازان داخل کشور است، اما آمار چیز دیگری را نشان می دهد. بررسی آمار تولید ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه تنها 9926 دستگاه خودرو به تولید آنها اضافه شده است. از این تعداد خودروی تولیدی با احتساب فروش خودروهای تولیدی قبل از 1400 خودروساز، آمار فروش کل به 800 هزار دستگاه نرسید.

ارائه این آمار وضعیت فعلی بازار خودرو را به تصویر می کشد. در نتیجه قیمت برخی از خودروهای کم تقاضا و بالای یک میلیارد در بازار خودرو کاهش می یابد و از ادامه افزایش قیمت خودداری می کنند. اما شوک تقاضای زیاد برای محصولات رده بالا در هفته های پایانی سال، مشتریان واقعی را برای خرید خودرو دچار تردید کرده است. روند قیمت در بین خودروهای پراید، پژو و دنا که از پرطرفدارترین خودروها هستند؛ او برخاست. با این حال اکثر خریداران در هفته آخر سال 1401 همچنان در بازار سردرگم و سردرگم هستند.

رؤیای کاهش قیمت ها به دلیل وعده های محقق نشده دولت مبنی بر کنترل و بازگرداندن قیمت خودرو با قیمت های مناسب، آشفتگی جدیدی در بازار ایجاد کرده است. مردم می خواهند بدانند سرنوشت قیمت ها در سال 1401 به کجا می رسد. اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت و گو با اقتصاد24، افزایش قطره چکان های خودرو توسط شرکت های خودروسازی را یکی از عوامل افزایش قیمت در بازار دانست.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: پس از مدت ها نوسان و گرانی، بازار هنوز به ثبات قیمت ها و افزایش عرضه نرسیده است. بحثی که بیش از شش ماه است دولت بر آن تاکید دارد. این روزها مبادلات خودرو به صفر رسیده و مشتریان کمتری اقدام به خرید خودرو می کنند. دلالان خودرو اگر واقعاً به پول خود برای خرید خودرو نیاز ندارند. فروش خودرو را به سال آینده موکول می کند. این تاخیر در خرید و فروش صرفاً به دلیل عدم شفافیت در اقتصاد کشور است.

این فعال بازار خودرو با تاکید بر اینکه سرنوشت نتیجه مذاکرات برجام و جنگ روسیه و اوکراین و مهمتر از همه نرخ ارز از عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو در بازار است، تاکید کرد: با توجه به این موضوع، قیمت خودرو در بازار افزایش می یابد. وی سیاست حذف ارز ترجیحی را یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت نهایی خودرو دانست که باعث کند شدن وضعیت بازار خودرو شده و خریدار انتظار گرانی خودروی خود در سال آینده را دارد.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: صنعت و بازار خودرو وابستگی زیادی به نرخ ارز دارد و هرگونه نوسان در قیمت ارز، قیمت خودروهای نو است. در واقع خودروسازان از روند قیمت به دلار استفاده می کنند و سپس قیمت خودرو را در بازار تعیین می کنند.

کرمی گفت: ازدیاد قطره چکان های خودرو توسط شرکت های خودروسازی از دیگر موضوعات مهم تاثیرگذار بر قیمت نهایی خودروها در بازار است. کاهش سرعت یا کاهش سرعت گسترش خودروها در بازار، فرصتی را برای برندگان در بازار فراهم می کند. این افراد با این فرصت، قیمت خودرو در بازار را به نفع سود بیشتر تغییر دادند و کنترل کامل سیستم توزیع را در دست گرفتند.

سرنوشت قیمت خودرو در سال 1401

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: پیش بینی وضعیت قیمت ها در بازار خودرو از امروز مشخص است. افزایش قیمت خودرو در اوایل سال 1401 بسیار بعید است. با توجه به کاهش شدید معاملات خودرو در سال جاری، تعداد خریداران واقعی خودرو در سال آینده افزایش خواهد یافت. هجوم این حجم خریدار به بازار به دلیل کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان، قیمت خودرو را به بحران قیمتی جدید سوق خواهد داد. از سوی دیگر نبود نقدینگی کافی در دست مردم باز هم معاملات خودروها را در کما می کشد.

وی افزود: همزمان با بی اعتمادی به قیمت های فعلی بازار و به محض چراغ سبز از نشست مذاکره کنندگان برجام یا تغییر در برخی سیاست های کلان اقتصادی به ویژه در بازارهای موازی، مردم سرمایه های خود را به بازار می آورند. بازار خودرو «نقدینگی مردم در برابر کاهش تکثیر خودرو بحث برانگیز خواهد بود.

کرمی تاکید کرد: رکود معاملات خودرو در سال آینده تشدید خواهد شد. علاوه بر وضعیت خودروسازان، نرخ ارز و سرنوشت مذاکرات با برجام تعیین کننده قیمت خودرو در سال آینده خواهد بود. اگر بازار خودرو کمی از رکود خارج شود قطعا افت قیمت خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید