زائران ایرانی برای ورود به عربستان چه واکسنی باید دریافت کنند؟

ساعت: 10:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۸
کد خبر: 1785455

درخواست عربستان از مسافران و زائرانی که یکی از چهار نوع واکسن تایید شده علیه کووید را دریافت کرده اند، سازمان حج و زیارت ایران را بر آن داشته تا دستورالعمل جدیدی برای واکسیناسیون زائران صادر کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ Pfizer / Moderna / Johnson / Astrazenka چهار واکسن مورد تایید وزارت بهداشت عربستان سعودی برای مسافران و زائران خارجی هستند. بر اساس همین قوانین، عربستان سعودی پس از یک سال وقفه، در حضور حجاج خارجی جان خود را از دست می دهد. البته در قوانین سفر آمده است که مسافران و زائرانی که دو دوز کامل سینوفارم یا سینوواک را تزریق کرده اند در صورت دریافت دوز اضافی یکی از چهار واکسن تایید شده در عربستان می توانند این را دریافت کنند. سفر در کشور.

اخیراً وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد افرادی که مشکل فوریت های سفر و عدم دریافت واکسن دریافتی از کشور مقصد دارند مجاز به تزریق یک یا دو واکسن آسترازنکا مانند واکسن دوم یا ثالثاً یک بار پس از دادن هشدارهای لازم در مورد عوارض احتمالی و دریافت تاییدیه، رضایت آگاهانه فرد را اعلام کرده است.

شرکت‌ها و کارگزاران زیارتی سپس اخطاریه‌هایی را از سازمان‌ها و ادارات حج و زیارت دریافت کردند که به زائران توصیه می‌کرد از مقررات دولت عربستان مبنی بر الزام ورود به این کشور با تزریق دوز تقویت‌کننده یکی از واکسن‌های تایید شده توسط وزارت بهداشت پیروی کنند. واکسن، به خصوص نوبت سوم یا یادآوری را در نظر بگیرید.

اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در گفت وگو با ایسنا، درباره این دستورالعمل و تصمیم برای واکسینه شدن زائران بر اساس مقررات جدید عربستان، گفت: سازمان حج و زیارت نیز اعلام کرد که با توجه به اینکه که هنوز وضعیت حج و تاریخ مذاکرات حج ایران و عربستان مشخص نشده است و خدمات استانی و زائران افرادی را که قبلا برای حج ثبت نام کرده اند اعزام خواهند کرد. از سوی دیگر، آنها مشمول تماس وزارت بهداشت برای استفاده از واکسن برای نوبت سوم یا همان یادآوری هستند که توسط وزارت بهداشت عربستان سعودی تایید شده است.

وی همچنین گفت: طبق پیام قبلی سازمان حج و زیارت، حج پیش رو با افرادی که قرار بود در سال 1399 به حج مشرف شوند اما به دلیل اپیدمی ولیعهد و محدودیت های عربستان این فرصت را از دست دادند، اولویت دارد. این افراد هزینه سفر حج را پرداخته‌اند اما چون هنوز سهمیه حج آینده مشخص نیست و نمی‌دانیم چه تعداد از آنها به حج اعزام می‌شوند، توصیه کرده‌ایم اکنون که نوبت سوم در کشور تزریق شده است. برای برخی از گروه های سنی، هنگام تزریق سومین نوبت واکسن کووید، حتما قوانین کشور میزبان را در نظر بگیرید.

رضایی افزود: برای کسانی که هنوز نمی توانند نوبت سوم را به موقع دریافت کنند، در آینده با هماهنگی وزارت بهداشت برنامه ریزی خواهیم کرد.

در دستورالعمل دریافتی کارگزاران و آژانس های زیارتی آمده است: این کشور عربستان است و طبق قوانین جاری، ورود اتباع کشورهای مختلف برای انجام مناسک حج یا عمره مشروط به تزریق دو دوز واکسن مورد تایید وزارت بهداشت است. و از آنجایی که بسیاری از افراد از کشورهای مختلف از جمله ایران از برندهای مختلف در برنامه ملی واکسیناسیون خود استفاده می کنند، دولت سعودی ورود به آن کشور را شرط تزریق دوز تقویت کننده واکسن مورد تایید وزارت بهداشت خود قرار داده است.

در حالی که از بین واکسن های تایید شده توسط وزارت بهداشت میزبان، فقط واکسن آسترازنکا در سبد واکسیناسیون ما وجود دارد. لذا موارد ذیل جهت اقدامات لازم و اطلاع صحیح به اطلاع ثبت نام کنندگان و مشمولین حج می رسد:

افرادی که تحت برنامه ملی واکسیناسیون هر دو دوز واکسن آسترازنکا تزریق شده اند نیازی به اقدام خاصی ندارند و طبق دستورالعملی که در این زمینه صادر خواهد شد عمل خواهند کرد.

به افرادی که دو نوبت واکسن خود را از سایر واکسن‌ها دریافت کرده‌اند و هم‌اکنون در گروه‌های آماده‌کننده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گروه‌های دریافت‌کننده دوز هستند، توصیه می‌شود دوز تقویت‌کننده را طبق واکسن آسترازنکا مصرف کنند. توسط وزارت بهداشت

برای تهیه واکسن لازم برای افرادی که تا فروردین 1401 دوز مورد نیاز را نداشتند، با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تماس گرفتند تا این افراد بتوانند سومین نوبت واکسن آسترازنکا را در فروردین ماه سال بعد دریافت کنند.

خدمات حج و زیارت همچنین از خدمات زیارتی و کارگزاران حج درخواست کرد تا با در نظر گرفتن شرایط اعلام شده، از سال 1401 به بعد به اطلاع داوطلبان برسانند تا از بیماری قید در امان بمانند.

در این دستورالعمل همچنین آمده است: اعزام داوطلبان اعزامی به حج تمتع در سال آینده منوط به امضای تفاهم نامه بین سازمان حج و زیارت و وزارت حج و عمره عربستان و همچنین سهمیه توافق شده و مطابق با آن خواهد بود. با دستورات وزارت حج درگذشت. »

رضایی، معاون حج و زیارت نیز درباره زمان مذاکره با وزارت حج عربستان به ایسنا گفت: هنوز تاریخی برای مذاکرات حج ایران و عربستان تعیین نشده است. .

وی افزود: هنوز درباره مراسم حج آینده و تصمیم عربستان اظهار نظری نشده است.

رضایی در خصوص حضور ایران در عمره با توجه به پذیرش زائران خارجی در عربستان گفت: از سرگیری عمره نیازمند حمایت کنسولی از زائران ایرانی است. به محض اینکه این مشکل بین دو طرف حل شود، آماده حضور در عمره خواهیم بود.»

طبق اعلام سازمان حج و زیارت در سال 98 حدود 74 هزار و 800 زائر در حج ثبت نام کردند و هزینه سفر را به طور کامل پرداخت کردند و برای تمامی مسافران خارجی اسکان داده شده است. سازمان حج و زیارت اعلام کرده است که با از سرگیری سفر حج، در راستای سهمیه ایران، اولویت اعزام این افراد خواهد بود.

عربستان سعودی طی دو سال گذشته به طور محدود حج را با حضور زائران مقیم این کشور و بدون نمازگزاران خارجی انجام داده است، اما به زائران خارجی اجازه حضور در مراسم عمره را داده است که در یکی از آنها چهار نوع تزریق تزریق شده است. واکسن کووید. اگرچه ایران به دلیل حل نشدن مسائل دیپلماتیک و کنسولی بین دو کشور فرصت حضور در عمره امسال را از دست داد، اما انتظار و امیدواری دارد که در حج سال 1401 شرکت کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید