زخم های التیام نیافته پیکر علم و صنعت یزد / فاصله گفتار و عمل مسئولان استان از زمین تا آسمان است.


ساعت: 12:34
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893220

اهمیت فناوری هایپرلوپ و پیگیری پروژه معتبر آن در استان و خبر توقف آن ما را بر آن داشت تا اهمیت به روز رسانی در علم و کاربرد عملی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، پیشرفت کشورهای جهان اول در علوم مختلف، تلاش های رشد در حوزه فناوری و فناوری های فوق پیشرفته و منافع اقتصادی این علوم برای این کشورها، بودجه و هزینه های اختصاص یافته به علوم پایه را کاملا توجیه می کند. جهانی را می گویند جهان اول .

دنیایی که چاپ مقاله در یک موضوع معین مسیر حرکت کشورهای دیگر را مشخص می کند، صرف نظر از این که کشورهای دیگر خارج از این جهان کارگران بی مزد هستند که تنها خوشبختی آنها انتشار مقالات خود در مجلات متعلق به این جهان است.

انتخاب موضوع از دنیای پیشرفته، گسترش علم در این زمینه وظیفه کشورهای دیگر خارج از این دنیای «آرمانشهری» است که نیاز به مقاله جداگانه ای دارد، اما این سوال همیشه باید در اذهان عمومی باقی بماند که چرا در کشورهای خارج از جهان جهان اول، تولید علم کمتر است؟ چرا جوایز مهمی مانند نوبل عمدتاً به دانشمندان کشورهای جهان اول تعلق دارد؟

به طور خلاصه پاسخ همه این گونه سوالات یک جمله است و آن اینکه «ما فقط بازنشر علم هستیم نه تولیدکننده علم» و شاید دیگر غم و حسرت در این جمله برای هیچکس دیده نشود.

در کتب تاریخ همواره از ایرانیان به عنوان افراد برجسته در عرصه تولید علم یاد شده است، به گونه ای که در علومی مانند نجوم، پزشکی، ریاضی، فیزیک، شیمی و… ایرانیان همواره در سایر علوم حرفی برای گفتن داشته اند. اما با وجود پیشرفت‌های فناوری و دسترسی و ارتباط آسان‌تر با مجامع علمی مختلف، سال‌هاست که ایران نقش ضعیفی در تولید علم و انتشار آن در سراسر جهان داشته است و شاید این ضعف ناشی از «نیش‌های آماده» باشد. از جوامع پیشرفته که باعث شده ما هم مثل نیاکانمان زحمت علم آفرینی نکنیم و افتخار کنیم که ایران فرهنگی 2500 ساله دارد و زکریای رازی و ابوریحان بیرونی و خیام و … روزگاری در این شهر زندگی می کردند. زمین.

«آماده شدن برای خوردن» در علم تا حدودی می تواند کم کاری ایرانیان را در زمینه تولید علمی توجیه کند، اما بهترین و بزرگترین عامل را می توان در ضرب المثل «پول به سرسابیلای شاه بده تا بتوانی». من نقش مهم این چرک را انکار نمی کنم.» کف دست را در پیشبرد اهداف و امور نادیده گرفت.


* پروژه لوکس در یزد متوقف شد/ عدم تحقق وعده های مسئولان استانی

حمید مطهری عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به اینکه شرکت توسعه الماس الماس فاطر متشکل از فیزیکدانان و مهندسان مستقر در دانشگاه یزد است، گفت: این شرکت در زمینه پایش فناوری فعالیت می کند. طی 5 سال گذشته و در دو سال گذشته در زمینه دستیابی به فناوری آزمایشگاهی و هسته ای، هایپرلوپ به عنوان اولین شرکت فناوری در این زمینه رسما شروع به کار کرد.

مطهری با اشاره به مزایای این نوع حمل و نقل تصریح کرد: ایمنی بالا (عدم یخ زدگی، عدم کاهش دید و مشکل گرد و غبار، عدم وجود مشکل ناشی از بارندگی و شرایط نامساعد جوی)، کاهش هزینه سفر به دلیل کاهش مصرف انرژی و استفاده کامل از برق. منابع به جای سوخت های فسیلی، کاهش شدید تخریب محیط زیست نسبت به قطارهای سریع السیر یا بزرگراه سازی، کمترین مصرف انرژی به دلیل ماهیت و نوع روش حمل و نقل از جمله مزایای این روش است.

وی افزود: ایجاد ارزش افزوده ثابت اقتصادی، استراتژیک و فناوری به دلیل تغییرات مستمر در فناوری های مورد استفاده و بهبود مستمر آنها، امکان رشد و توسعه مداوم، سودآوری و خدمات مناسب، موتور محرکه بسیاری از فناوری های دیگر (امکان کاهش مداوم هزینه ها، بهبود مستمر کارایی، کیفیت و قابلیت ها، توسعه فناوری های حمل و نقل سبز و کم هزینه در آینده، ایجاد شغل مبتنی بر فناوری و دانش و همچنین تربیت نیروهای تحصیل کرده و متخصص از دیگر مزایای این روش است. که بسیار مهم هستند.

یکی از اعضای هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد و مدیرعامل شرکت توسعه فناوری الماس فاطر با تاکید بر اهمیت نقش هایپرلوپ در حمل و نقل گفت: با مطالعه تمامی فرصت های موجود در حوزه هایپرلوپ در یک جهان برای داشتن درک مناسب از فناوری های مورد استفاده، به دانش لازم، شرایط محیطی لازم برای هایپرلوپ، نقاط ضعف و قوت، برآورد هزینه های تولید قطعات و نمونه های اولیه در دنیا رسیده ایم.

مطهری تصریح کرد: این شرکت فناور پس از تکمیل مرحله امکان سنجی در چند ماه آینده در نظر دارد یک کیت کامل و آزمایشی را در ایران پیاده سازی کند و فعالیت های آزمایشگاهی و فناوری های حاصل از آن را به مراحل پیشرفته تری تا رسیدن به محصول توسعه دهد. پاد نیز به دست می آید و سپس وارد مرحله ابر چرخه کامل تجارت می شود.


4896c3dc 6b92 4cf6 a561 9c444d8296b8 خبر خاکستری

وی بیان کرد: در این راستا مذاکرات فشرده ای در سطح استانی و ملی انجام شده و توافقات خوبی در سطح استان یزد در این زمینه برای ایجاد پروژه کلان ملی در حوزه فناوری و دانش بنیان مدرن و بین المللی انجام شده است. به روز رسانی این پروژه در مرحله امکان سنجی محور پرتردد مهریز – یزد – اردکان و در مرحله فناوری و آزمایشگاهی با تمرکز بر دانش و فناوری لازم به طور مستمر دانش آموزی و فناوری لازم را ایجاد می کند.

عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد با اشاره به نیاز کشور به توسعه و پیشرفت سیستم حمل و نقل ملی گفت: این پروژه بدون نیاز به آب و مواد اولیه قادر است تحولی اساسی ایجاد کند. بدون تخریب محیط زیست یا مصرف منابع طبیعی جذب نخبگان و دانشمندان، ایجاد ارزش افزوده و تبدیل علم به ثروت برای کشور، تسریع در حمل و نقل، ایجاد پروژه معتبر ملی در یزد و ارتقای سطح علمی کشور و استان.

مطهری تصریح کرد: محققان و نخبگان این شرکت علاوه بر آگاهی کامل از خلاء مورد نیاز و تجهیزات مورد نیاز، اخیرا برای اولین بار در کشور به فناوری تعلیق مورد نیاز به صورت هایپرلوپ دست یافته اند.

این صحبت ها مربوط به خرداد ماه سال جاری است و خبرنگار یزدرسا برای درک پیشرفت این پروژه امروز پای صحبت های خود نشست و علیرغم همه تلاش ها و تلاش های افراد فعال در این پروژه متوجه شدیم که این معتبر پروژه متوقف شد

علیرغم وعده های مسئولان استانی، متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و این پروژه به دلیل کمبود سرمایه و بودجه متوقف شد و این در شرایطی است که دانشگاه یزد همواره تلاش می کند از داده های علمی منتشر شده در یک روش کاربردی است، اما عدم آگاهی بخش عمومی و خصوصی از اهمیت پروژه‌های با فناوری پیشرفته و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در این راستا، همواره باعث رها شدن و سرکوب این بخش از علم شده است.

فناوری هایپرلوپ جایگاه ویژه ای در جهان دارد به گونه ای که پس از معرفی فناوری اولیه هایپرلوپ در سال 2013 توسط ایلان ماسک، پیشرفت سریع دانش مرتبط با این موضوع در جهان آغاز شد و این امید به طور چشمگیری ایجاد شد که در سالهای آینده این وسیله نقلیه فوق سریع روی زمین با سرعتی بیشتر از هواپیما حرکت می کند و تمام شهرهای جهان را به هم متصل می کند.

به نظر می‌رسد مانند شبکه‌های برق، شبکه‌های راه‌آهن مرسوم، شبکه‌های جاده‌ای باز یا مترو، در آینده‌ای نه چندان دور این فناوری نیز در سراسر جهان گسترش خواهد یافت و کشورها از مزایای آن و اهمیت نقش هایپرلوپ استفاده خواهند کرد. در یک سیستم حمل‌ونقل جوامع، می‌توان از طریق افزایش تحقیقات و درک کامل فن‌آوری‌های درگیر، به تفاوت‌ها پی برد.

پیشرفت های خیره کننده سایر کشورها در این زمینه را نباید نادیده گرفت زیرا در سال های آینده حتی با هزینه های بسیار بالا نمی توانیم به پای رقبا و صاحبان این فناوری برسیم و از این پس باید به سرعت کشورمان نیز وارد این عرصه شوند.

به عنوان مثال، کشور هند قراردادی را با Virgin Hyperloop One امضا کرده است تا اولین مسیر هایپرلوپ صنعتی واقعی آسیا را به طول 148 کیلومتر بسازد تا دو شهر بمبئی و پونا را به هم متصل کند و سالانه 150 میلیون مسافر را جابجا کند. امارات عربی برای اجرای این طرح؛ همانطور که امارات قصد دارد تا سال 2025 دبی را به ابوظبی متصل کند که با فناوری هایپرلوپ در مدت 12 دقیقه تکمیل می شود و بهره برداری کامل از این خط هایپرلوپ تا سال 2030 پیش بینی می شود و در زمینه توسعه این فناوری امارات در نظر دارد تا حداکثر یک میلیارد دلار در ده سال آینده صرف این طرح و درآمد سالانه یک میلیارد دلار از سایت گردشگری هایپرلوپ شود.

و تمامی نکات فوق اهمیت روزآمدی علم و استفاده عملی از آن را نشان می دهد که متاسفانه روند به روز رسانی علم در کشور و استان با سرعت پایینی پیش می رود.


* تلاش دانشگاه یزد برای استفاده عملی از علم/حفظ نوابغ روستایی در کشور ضروری است.

با وجود اهمیت این پروژه و نگاه ویژه دنیا به این فناوری، پروژه هایپرلوپ در یزد به دلیل نداشتن تمکن مالی متوقف شد، نه به دلیل نداشتن علم و دانش در این زمینه! و این جای تامل دارد که فیزیکدانان و مهندسان فعال این پروژه پس از تعطیلی کجا هستند؟ آیا همچنان قصد ماندن در استان یزد یا حتی کشور را دارند؟ یا انتخاب دیگری کردند؟

تولید علم و استفاده از آن مانند آجر، سیمان و در نهایت ساختن خانه است. در حال حاضر شرکت های دانشگاه یزد مواد اولیه لازم برای استفاده از فیزیک در علوم پزشکی، رنگ، کاشی و سرامیک و … را در اختیار دارند که در این راستا معصومه امیدی، رئیس نیروی انسانی شرکت نانو سنسه در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: : شرکت نانومتر محیط زیست یاران در سال ۱۳۹۶ با همکاری تعدادی از کارشناسان جوان فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: هدف اصلی این سازمان طراحی و ساخت مواد مورد نیاز صنعت از جمله نانومواد و نانوکامپوزیت ها است که شامل پلیمرهای محافظ تشعشع، لاک ها و پوشش های پلیمری، روان کننده های مایع و جامد حاوی نانوذرات، نانومواد کربنی و نانومواد سیلیکونی است. وی همچنین مفتخر است که این شرکت با استانداردهای بین المللی مانند ISO9001 و ISO13485 قادر به ارائه با کیفیت ترین محصولات در مقیاس صنعتی و آزمایشگاهی می باشد.


3656647 خبر خاکستری

فعالیت شرکت‌های فعالی مانند فاطر الماس و نانو سنسا در دانشگاه یزد نشان می‌دهد که این گونه شرکت‌ها در استان تلاش می‌کنند اثربخشی علوم مختلف را به منصه ظهور برسانند، اما برای تحقق این امر، حمایت مسئولان و سرمایه‌گذاران استانی تنها نیست. در قالب کلام اما در عمل نیاز به ساختن خانه از خشت های علم و فراهم آوردن مکانی امن برای فرزندان استان و کشور برای حفظ نوابغ ایرانی است.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید