زلزله پس از انتشار نامه لاریجانی روز جدید

زلزله پس از انتشار نامه لاریجانی

روز جدید : چند ماه پس از مشاجره علی لاریجانی با هیات امنا بر سر افشای علنی دلایل رد صلاحیت وی از حضور در انتخابات ریاست جمهوری، صبح شنبه نامه ای منتشر شد مبنی بر اینکه لاریجانی به دلیل «عذرخواهی سطح پایین» رد صلاحیت شده است. می داند.

یک ساعت پس از انتشار این نامه، خبرگزاری فارس صحت آن را تایید کرد تا شکی در صحت آن باقی نماند، هرچند اصل نامه محرمانه بود. انتشار دلایل هفتگی رد صلاحیت لاریجانی نه تنها با واکنش اصلاح طلبان مواجه شد، بلکه با انتقادات گسترده طیف اصولگرایان نیز مواجه شد. اما دستگاهی که از زمان ریاست لاریجانی به شدت از او متنفر بود، به او حمله کرد و کیهان انتشار نامه لاریجانی را بهانه ای برای حمله به هیئت امنا دانست.

اما روزنامه کیهان بدون اشاره به مفاد نامه علی لاریجانی به هیات امنا هنگام انتشار این نامه با ناراحتی نوشت: در دستور کار خود قرار دهید. از سوی دیگر، رسانه‌های طیف اصلاح‌طلب که در سال‌های اخیر تجربه زیادی در حمله و حمله به این نهاد مهم و انقلابی دارند، همسو با رسانه‌ها هستند و قصد دارند ماهی‌های سیاسی آنها را صید کنند و رسوب‌هایی را بر سر بپاشند. موضوع. و برای خدشه دار کردن جایگاه این نهاد انقلابی علیه شورای نگهبان گره گشایی کنند.

مهدی کوچک زاده نماینده دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و از اعضای جبهه پایداری خطاب به لاریجانی نوشت: نامه شما به هیئت امنا را مطالعه کردم. من دو دوره در دوره ریاست جمهوری شما در مجلس حضور داشتم و رفتار و منش شما در دوران ریاست شما، شیوه عالی اداره مجلس را ایجاد کرد. باید یقه را بگیریم و مثل برخی کشورهای دنیا سرمان را تکان دهیم! نگران بودم چه کنیم؟ «کسی که از فرصت استفاده می کند و دوباره به لاریجانی حمله می کند در پایان نامه خود می نویسد: برخی از اقدامات این را نابود کنید. شورا را بیشتر از دیگران محترم می شمارید، اما شما بدون شک نمونه ای خواهید بود که همه را در حال غرق شدن و غرق شدن می بینید!»

هیئت امنا نیز در تصویب برجام نقش داشت

عبدی در توییتی نوشت: «جالب ترین دلیل رد صلاحیت لاریجانی، قانون 20 دقیقه ای او در تصویب برجام است. در حالی که خود هیات امنا همان روز بدون معطلی مصوبه مجلس را تصویب کرده بود! پاسخ لاریجانی هم که توضیح می دهد این تصمیم کجا گرفته شده است.»

رهبر معظم انقلاب نیز به برخی از غلامان اعتراض کردند

عبدالله گنجه، سردبیر سابق این روزنامه نیز در توئیتی نوشت: «من وکیل نیستم، اما اگر نامه هیئت امنا به لاریجانی صحت داشته باشد: بیشتر بندها شامل پرونده رئیس جمهور قبلی است. رهبر معظم انقلاب نیز به برخی از غلامان اعتراض کردند. با توجه به بند هفتم، نقش هیأت امنای محترم در تأیید ارکان محوری وضعیت (در دور دوم) کمتر از لاریجانی نیست.

استدلال هیئت امنا قابل قبول نیست

سلیمیون مین یکی از چهره های سیاسی اصولگرا نیز درباره رد صلاحیت لاریجانی گفت: هیئت امنا به وی (لاریجانی) نامه نوشته و این صفحه ضعیف و غیرقابل قبولی است. به نظر من این ادله هیئت امنا در مقطعی نیاز به اصلاح دارد و هیات امنا باید اشتباه خود را در این زمینه بپذیرد. همانطور که رهبری فرمودند ظلم شد، این ظلم باید جبران شود.

هیأت امناء نیز در تأیید اعتبار خود دچار اشتباه شد

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا نیز گفت: باید بپذیریم که رد صلاحیت لاریجانی به هر دلیلی مورد قبول بسیاری از نخبگان طرفدار انقلاب نبود. اشتباهات هیئت امنا در رد صلاحیت ها خلاصه نمی شود، بلکه شورا در تایید صلاحیت ها هم اشتباه می کند و شاید خطای هیات امنا در تایید صلاحیت برخی افراد بیشتر باشد. رد صلاحیت لاریجانی موقعیت سیاسی-اجتماعی او را تضعیف می کند. همچنان در افکار عمومی نسبت به این تصمیم شورای نگهبان ابهام وجود دارد و مردم مردی مانند لاریجانی را که سابقه ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست صداوسیما، وزارت ارشاد، دبیر شورای عالی امنیت ملی را در کارنامه دارد زیر سوال می برند. و … به چه اشتباهی اختیارات ایشان توسط هیئت امنا تایید نشد؟

صلاحیت لاریجانی تایید شد، رای داد

محمد هاشمی همچنین درباره نامه منتشر شده منتسب به دبیر هیأت امنا درباره دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: اگر در مسیر کار و مسئولیت خود خلاف این را ببینند، سریعاً هیئت امنا وارد عمل می شود. و آن افراد را رد صلاحیت کنند. وی یادآور شد: آنچه در حال حاضر در جامعه بیشتر مردم می گویند و در بین مردم عادی و دارایی می گویند این است که آقای لاریجانی اگر کاندیدای ریاست جمهوری می شد شانس رای داشت و رای او بالا بود و مردم او را انتخاب کردند.

کرباشی یک پسر هم داشت!

یکی از واکنش های طنز به نامه شورای نگهبان به ماجرای پسر کرباشی برمی گردد. در بخشی از پاسخ سخنگوی سابق به نامه هیات امنا درباره دلایل رد صلاحیت آمده است: شراکت پسرم با حسین کرباشی پسر آقای گلم است. اول: فرزندان من فعالیت اقتصادی ندارند. دوم، سند نقل شده توسط طراحان فقط یک شباهت اسمی بود. گلام حسین کرباشی نیز در صفحه توئیتر خود در پاسخ به سوال یکی از مخاطبانش که از مبارک پرسیده است که این اطلاعات مضحک در صدد لطمه زدن به جایگاه هیات امنا نیست. مرحله جدید پسر داشتی؟ وی نوشت: هدیه آقایان است!

نظر کاربران فضای مجازی درباره دلایل رد صلاحیت لاریجانی

علیرغم واکنش سیاستمداران اعم از اصولگرا و اصلاح طلب، کاربران فضای مجازی نیز با علاقه به نامه هیئت امنا واکنش نشان دادند و یکی از کاربران در توییتی نوشت: (فرماندار روحانی) نه، کاربر دیگری به نام ساع در واکنش به رد صلاحیت لاریجانی در توییتر نوشت: : «… هر که پناهنده شد در صلاحیت او نقشی نداشت». یکی دیگر از کاربران (کامران خاوندگر) در پایین این توییت نوشت: ای دختر…! واکنش ها به دلایل هفتگی رد صلاحیت لاریجانی همچنان ادامه دارد و انتقادها از عملکرد شورا در بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در حال افزایش است.

دیدگاهتان را بنویسید