زمانی که فرماندهی شخصی صدام هیچ اقدامی برای پیشروی / انهدام 14 تیپ عراقی تنها در یک مرحله از این عملیات بزرگ انجام نداد.

ساعت: 15:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۲
کد خبر: 1783941

نگاهی به دستاوردها و نحوه انجام عملیات محرم

عملیات محرم به فرماندهی سردار شهید حاج حسن باقری انجام شد که در مرحله اول این عملیات نیروهای ایرانی موفق شدند تعدادی از نیروهای عراقی را در کمتر از نیم ساعت به اسارت بگیرند که اکثر آنها را به اسارت گرفتند. در مرحله اول عملیات، 550 کیلومتر مربع از خاک آزاد ایران و جاده عین هوش به دهلران از دید نیروهای عراقی خارج شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ عملیات محرم در چند محور و در چند مرحله طراحی شد که مرحله اول آن روز دوشنبه مورخ 10/8/61 ساعت 22:8 دقیقه با رمز “یا زینب (س)” به فرماندهی قرارگاه عملیاتی کربلا آغاز شد. سرعت و غافلگیری قابل توجه، کمتر از نیم ساعت از شروع عملیات نگذشته بود که نیروهای اسلام توانستند تعدادی از نیروهای عراقی را در یک محور کنترل کنند و در محور دیگر، نیروهای دشمن با بیش از یک تیپ در محاصره نیروهای خودی قرار گرفتند. اغلب اسیر می شدند.

از ویژگی های مهم این عملیات، دستاوردهای آن بود که منجر به آزادسازی 700 کیلومتر مربع از خاک ایران و 300 کیلومتر از خاک عراق و تخریب جو در نتیجه شکست عملیات رمضان شد. همچنین با بیرون آمدن شهر العماره عراق از ارتفاعات کوه های حمرین در این عملیات، راهبرد جدیدی برای عملیات گسترده در منطقه جنوب با هدف تعیین سرنوشت جنگ محقق شد.

یکی دیگر از ویژگی های عملیات استفاده از گازهای شیمیایی توسط دشمن در منطقه عملیاتی بود که نیروهای نظامی را بر آن داشت تا در عملیات های بعدی اقدامات جدی برای مقابله با این سلاح انجام دهند.

منطقه عملیاتی محرم به حدی اهمیت داشت که صدام برای هدایت نیروهای عراقی در منطقه حضور داشت و از حداکثر توان نظامی ارتش عراق برای جلوگیری از پیشروی نیروهای ایرانی استفاده کرد.

این منطقه در مرز ایران و عراق قرار دارد که شامل ارتفاعات مهمی چون جبل حمرین و تپه 175 می شود که هر کدام به ترتیب در خاک ایران و عراق قرار دارند. این دو ارتفاع برای ایران و عراق اهمیت داشت، زیرا نیروهای ایرانی و عراقی با اشغال این دو منطقه توانستند محورهای زبیدات، چمسری، شرهانی و عینخوش را هدف قرار دهند که تدارکات از محورهای عینخوش و شرهانی به آنجا منتقل می شد.

منطقه عملیاتی محرم از شرق به رودخانه درج، شهرستان های دهلران و موسایان و از محورهای چمهندی، چمساری، عینهوس و شرهانی محدود می شود و از نظر سیاسی برای ایران و عراق حائز اهمیت بود.

یک شب قبل از عملیات یگان ها وارد دشت عباس شدند و 10 آبان ماه قبل از طلوع آفتاب در 4 کیلومتری حمرین در داخل کانال ها و بستر رودخانه دویرج دور از دید دشمن قرار گرفتند و فقط توپ و خمپاره شلیک شد.

حدود ساعت 13 باران شروع به باریدن کرد و تا ساعت 15 ادامه داشت. باران آنقدر شدید بود که رودخانه دویرج طغیان کرد و پل های روی رودخانه ویران شدند. در میان پل های غیرقابل استفاده، پل چمسری تنها پل بود که نیروها باید تا ساعت 22 از آن عبور می کردند و به خط آتش می رسیدند.

از آنجایی که ساعت 10 شب زمان شروع عملیات بود، نیروها باید از رودخانه عبور می کردند، بنابراین عده ای به داخل رودخانه خروشان پریدند و بقیه نیروها از بقیه پل عبور کردند. وقتی سپاهیان از رودخانه گذشتند، عده ای در رودخانه دویرج آرام گرفتند و بهشتی شدند.

نیروهای عراقی با توجه به انتظارات ایران برای انجام عملیات در منطقه عینهوش هرگز انتظار عملیات در منطقه سیل زده را نداشتند، بنابراین مقاومت و آمادگی آنها کاهش یافته است. این کاهش مقاومت به حدی بود که در ساعات اولیه عملیات، نیروهای ایرانی توانستند پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

این عملیات به فرماندهی سردار شهید حاج حسن باقری انجام شد و همچنین نیروهای دشمن یک تیپ مستعد را محاصره کردند و اکثر آنها را به اسارت گرفتند. در مرحله اول عملیات، 550 کیلومتر مربع از خاک ایران شامل ارتفاعات مهم منطقه، پل چم ساری، میدان نفتی بیات، رودخانه عنبر، میمه، موسایان آزاد و جاده عین کوش به دهلران خارج شد. از دید نیروهای عراقی، در عراق تحت کنترل نیروهای ایرانی قرار می گیرد.

مرحله دوم عملیات محرم از ساعت 2:30 بامداد سه شنبه 11 آبان آغاز شد و نیروهای ایرانی به محاصره دشمن پایان دادند. همچنین 150 کیلومتر مربع از اراضی اشغالی آزاد و تعدادی از نیروهای عراقی به اسارت درآمدند.

این مرحله از ساعت 22 روز 15 آبان ماه با هدف تصرف تمامی ارتفاعات غرب حمرین و راه ها و مراکز مهم عملیاتی و ایجاد و ایمن سازی جاده آسفالته لازم برای جاده چم ساری، شرهانی و زبیدات و شوسه زبیدات – طیب آغاز شد. وسعتی به وسعت 300 کیلومتر مربع از خاک عراق شامل پاسگاه های زبیدات، شرهانی و ابوغریب و همچنین حدود 35 حلقه چاه نفت به تصرف نیروهای ایرانی درآمد. این مرحله که آخرین مرحله عملیات محرم بود در ساعت 8 صبح روز 16 آبان 1361 به پایان رسید.

این در حالی است که در پایان مرحله سوم عملیات محرم، در مجموع 14 تیپ عراقی بین 50 تا 100 درصد منهدم شد. تجهیزات دشمن که در این مرحله از عملیات منهدم شد: 170 دستگاه تانک و نفربر زرهی، 100 دستگاه خودرو، 15106 تفنگ و 3 فروند هواپیما بود. غنائم با 94 تانک و نفربر زرهی، 150 وسیله نقلیه و 51106 و 5 تفنگ چشمگیرتر از مرحله دوم بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید