زمستان های مازندران شیرین / شکر سرخ است. سوغاتی از سرزمین سبز

ساعت: 09:22
تاریخ انتشار: 1400/10/24
کد خبر: 1800353

شکر قرمز محصول بومی استان مازندران است که به صورت سنتی در استان توسط دستگاه فرآوری نیشکر کلاواراد فرآوری می شود و این محصول مربا و سوغات سفر مسافران به استان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، تاریخچه کشت نیشکر در ایران به دو هزار سال پیش در نواحی جنوب غربی (خوزیا) به معنی سرزمین نیشکر (خوزستان امروزی) در منطقه جنوب شرقی ایران است که به آن آراخوزیا (به معنی سرزمین آریایی) نیز می گویند. نیشکر).نی). و امروز قندهار نام دارد. کشت نیشکر بسیار رونق داشته است. علاوه بر این مناطق، 300 سال پیش کشت نیشکر در مازندران رواج داشت.

مزارع مازندران که چرنوزم است یکی از بهترین مزارع برای کاشت بذر و قلمه نیشکر است.

در سال های اخیر، پس از اینکه کشت نیشکر را فراموش کردیم، این محصول مورد توجه قرار گرفت و به طور سنتی رونق گرفت.

8d80cba1 486a 450a abb5 aabcb4158a63 خبر خاکستری

مازندران محل مناسبی برای پرورش انواع خاص نیشکر بهترین نوع شکر قرمز در روستاهای چپی، ریکنده، کوتنا، پرچینک، سید ابوصالح گمشهر، بشل سوادکوه، منطقه بابل کنار در روستاهای کوران تالار، سید است. کلا، کوکرکلا، درازکولا، شیردرکلا و گاو به طور کلی پرورش و تولید می شوند.

کمتر کسی در فصل زمستان به مازندران سفر می کند و طعم شیرین شکر قرمز را در روستای ریکنده قائم شهر نمی چشند، محصولی که چند سالی است ثبت ملی شده و مشتریانی از نقاط مختلف کشور برای تهیه آن به این منطقه می آیند. آی تی.

981786bf 2e80 4bfa b2a3 60be1cee6a58 خبر خاکستری

کشاورزان برخی از نقاط مازندران از جمله ریکنده در روزهای سرد زمستان اقدام به جمع آوری نیشکر و تهیه شکر سرخ می کنند تا به مسافران بهاری استان هدیه دهند.

روستای ریکنده یکی از مناطقی است که به روستای شکارله در مازندران معروف است.

نوربخش اسماعیلی یکی از اهالی روستای ریکنده که سال هاست به تولید شکر قرمز می پردازد، گفت: هر چه شکر قرمز تصفیه شده و خالص تر باشد در تولید شکر سفید کارایی بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه در هر قابلمه اگر کف بیشتری گرفته شود میزان شکر کاهش می یابد، افزود: در هر قابلمه 9 تا 20 لیتر آب می ریزیم و از هر دیگ 35 کیلوگرم شکر و کف تولید می شود.

اسماعیلی با بیان اینکه در هر هزار متر زمین حدود 900 کیلوگرم تا یک تن شکر تولید می شود، قیمت شکر قرمز را بین 50 تا 60 هزار تن ذکر کرد و گفت: بیشترین مشتریان از قائمشهر، ساری و بابل برای خرید مراجعه می کنند.

وی تولید شکر قرمز را میراث ما دانست و افزود: در گذشته این محصول را سوار بر اسب و چهار دست و پا برای فروش به ساری می بردیم و شکر را به ساری می بردیم و با اسب به ساری می فروختیم.

برداشت نیشکر از اواخر پاییز شروع می شود و پس از برش و برداشت، ساقه های آن جدا می شود و ساقه های آن در گذشته به عنوان پشت بام و یا خوراک دام استفاده می شده است و آبگیری و با ماشین پخته می شود و آبگیری آن پنج ساعت طول می کشد. شکر قرمز تولید کند

کشاورز دیگری که حدود 20 سال است به تولید نیشکر مشغول است، گفت: تولید نیشکر کار اجداد ماست و ما از این طریق امرار معاش می کنیم.

مهربانو گفت: تولید شکر بین 20 روز تا یک ماه زمان می برد.

وی با بیان اینکه در هر قابلمه 160 لیتر آب می ریزیم، افزود: در هر دیگ 10 کیلوگرم کف و 18 تا 20 کیلوگرم شکر تولید می شود.

وی با بیان اینکه همه اعضای خانواده در تولید شکر نقش و همکاری دارند، گفت: شغل بسیاری از روستاییان در فصل زمستان تولید و برداشت نیشکر است.

محمد درویش مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر سطح زیر کشت نیشکر در منطقه را 250 هکتار عنوان کرد و میزان تولید را 100 هزار تن عنوان کرد و با اشاره به خواص مختلف محصول نیشکر گفت: برای دیابت و به جای شکر استفاده می شود.

7727018d f6c4 416b b809 fb12e11629ac خبر خاکستری

وی با اشاره به ورود بنیاد برکت برای حمایت از کشاورزان و پرداخت تسهیلات گفت: در این سرمایه گذاری محصولاتی مانند برنج با نیشکر، نیشکر کنجدی، شاخه نبات و … تولید می شود.

مازندران در تولید نیشکر رتبه دوم کشور را دارد و شکر قرمز قائم شهر در سال 96 به ثبت ملی رسید. هم اکنون بیشترین سطح زیر کشت نیشکر مازندران با 150 هکتار مربوط به بانمیر بابلسر است و این محصول سفری است. شیرینی و سوغاتی برای مسافران این استان.

عزیزلا شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیشترین میزان نیشکر در شهرستان های بابلسر، قمشهر، بنمیر و سیمرگ کشت شده است.

وی ادامه داد: تولید نیشکر در استان عمدتاً به صورت شکر قرمز، فوم و شیره و در کارگاه های نیمه صنعتی انجام می شود و محصول می تواند جایگزین خوبی برای شکر سفید در قنادی باشد.

نیشکر گیاهی از خانواده غلات است و میزان قند ذخیره شده در ساقه آن حدود 14 تا 18 درصد است.

نیشکر برخلاف شکر حاوی قندهای ساده نیست، بنابراین افراد دیابتی می توانند بدون نگرانی از آن استفاده کنند.

شکر به دست آمده دارای خواص بسیاری از جمله رفع خستگی مزمن، پاکسازی ضایعات کبدی، رفع گرمی دهان و زبان و التهاب لثه است.

یکی از سرداران منطقه ریکنده می گوید: نیشکر از مازندران نیز به عنوان سوغات گرفته می شود و در زمستان با استقبال خوبی از سوی گردشگران و مسافران مواجه می شویم و منبع درآمد خوبی برای کشاورزان منطقه است.

او می گوید: به دلیل خنک بودن این محصول در فصول گرم سال به عنوان یک دسر خوب استفاده می شود.

5c59e18b e8e6 467e a6a2 e92680443ca0 خبر خاکستری

برای تولید نیشکر، نی ها را در دستگاه آبگیری پس از برداشت قرار داده و چند ساعت در قابلمه می جوشانند تا تفاله آن خارج شود و بعد از آن شکر قهوه ای و قرمز به دست می آید.

نیشکر سوغاتی زمستانی مازندران است که در زبان محلی به آن لله می گویند و ساقه های آن پس از آبگیری و پختن در تنور به شکر قرمز تبدیل می شود.

بیش از 220 هکتار از اراضی کشاورزی مازندران زیر کشت نیشکر است که از این میزان 150 هکتار در بهمنیر بابلسر و حدود 70 هکتار در ریکنده گمشهر و سالانه 100 هزار تن شکر قرمز برداشت می شود.

شکر قرمز محصول بومی استان مازندران است که به صورت سنتی در استان توسط دستگاه فرآوری نیشکر کلاواراد فرآوری می شود و این محصول مربا و سوغات سفر مسافران به استان است.

گیاه نیشکر که در گویش مازندرانی «خدای شیرین» نامیده می شود از دو گونه یک و هفت ساله تشکیل شده است که گیاه هفت ساله آن غلیظتر و پرآب تر از دیگری است. این گیاه متناسب با شرایط اقلیمی مازندران در فصل رشد به بارندگی فراوان و آبیاری منظم نیاز دارد و هنگام ورود و برداشت به هوای خشک و آفتابی نیاز دارد.

روستای ریکنده از توابع قائم شهر با وسعت ۲۲ هکتار نیشکر یکی از روستاهایی است که تولید شکر قرمز آن به نیم قرن قدمت می‌رسد و کشاورزان این روستا همچنان در تولید شکر قرمز فعال هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید