وقتی شکر هست ولی مدیریت + قیمت شکر در بازار نیست

وقتی شکر هست ولی مدیریت + قیمت شکر در بازار نیست

روز جدید : با وجود افزایش قیمت شکر از 13 هزار و 200 تن به 18 هزار تن درب کارخانه، این محصول طبق گزارشات میدانی 25 تا 30 هزار تن به فروش می رسد و با کاهش عرضه این محصول مواجه هستیم.

قیمت شکر در روزهای اخیر افزایش یافته و در برخی شهرها با کاهش عرضه این محصول مواجه هستیم.

در حالی که قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر کارخانه از 13.2 هزار تن به 18 هزار تن رسیده است، این محصول با قیمت های بالایی در بازار به فروش می رسد، بنابراین طبق گزارش های میدانی، برای خرید یک کیلوگرم شکر باید از 25 هزینه کرد. تا 30 هزار تن.

این در حالی است که تعیین قیمت شکر به میزان 18 هزار تن و افزایش قیمت این محصول باعث سود بیشتر واردات آن برای تجار می شود. بر این اساس در آینده شاهد افزایش واردات و تنظیم بازار خواهیم بود.

شکر وجود دارد، مدیریت توزیع نیست

فریبرز کریمی زند، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، اظهار داشت: کمبود شکر در کشور نداریم، اما این مشکل در مدیریت توزیع است؛ در حالی که این مشکل در مدیریت توزیع است. به همین دلیل در یک شهر با کاهش عرضه و در شهر دیگر با فراوانی مواجه هستیم.

وی افزود: فصل تولید شکر چغندر به پایان رسیده و قندهای موجود در بازار از منطقه تولید نیشکر و بخشی از آن نیز چغندر پاییزه جنوب کشور است که باید در سراسر کشور توزیع شود.

زند گفت: دولت شکر هم وارد می کند که برای تنظیم بازار این محصول را توزیع می کند.

انگیزه خود را برای واردات شکر افزایش دهید

وی گفت: این محصول با افزایش قیمت مصوب شکر به 18 هزار تن در هر کیلوگرم، قیمت خود را به قیمت شکر وارداتی نزدیک کرد تا تجار با احتساب 10 درصد، این محصول را با قیمت 19 تا 20 هزار تن عرضه کنند. سود با این اقدام به نظر می رسد برخی از تجار بخش خصوصی به ویژه صنایع شیرینی و شکلات اقدام به واردات کنند.

موجودی شکر کارخانه ها در اختیار دولت قرار گرفت

علیرضا اشرف، رئیس انجمن صنعت قند ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: اعضای این انجمن از اول مهر تا پایان اسفندماه اقدام به تولید شکر کرده و در حین تولید بر اساس دستور دولت محصولات خود را به فروش می رسانند.

وی افزود: در ادامه سال برای تنظیم بازار شکر، دولت با ذخایر راهبردی و مجوز واردات شکر خام، نیاز بازار را تامین و بازار را تنظیم می کند. زمانی که ستاد تنظیم بازار مجوزهای واردات و واردات را به موقع اجرا کند، بازار همیشه متعادل است.

رئیس انجمن صنعت قند ایران ادامه داد: انجمن طی مکاتبات متعدد موجودی کارخانه های قند و نیاز به واردات را به دولت اعلام می کند و اداره کل دولت برای تنظیم بازار این محصول اقدام می کند.

وی افزود: اعضای انجمن تنها تولیدکنندگان شکر هستند و نقشی در عملکرد درست یا نشدن سیستم تنظیم بازار ندارند و تنها در مقطعی از سال های گذشته مسئولیت تنظیم بازار به انجمن سپرده شده است.

بر اساس این گزارش، حجت براتعلی، مدیر کل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران روز گذشته از توزیع 60 هزار تن شکر در کشور برای حفظ آرامش بازار و ثبات قیمت خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید